Velká Británie opět mluví o zákazu prodeje automobilů na benzín a naftu, už do roku 2030

Že Britové plánují úplný zákaz fosilních paliv v automobilismu není novinka, mluví o tom už dlouho. Pouze mluví, do praktických kroků se zemi zatím nikdy moc nechtělo a není pravděpodobné, že by byl letošní rok nějak výjimečným.

Boris Johnson má podle zdrojů BBC a Financial Times záměr oznámit na rok 2030 již brzy. Rok 2030 je o dekádu dříve, než se plánovalo původně. Prodeje hybridů by pokračovaly až do roku 2035. Nové automobily na benzín a diesel by se od roku 2030 tak nesměly vůbec prodávat, jezdit se stávajícími modely by se mohlo.

Zrychlený plán zákazu má vyburcovat ekonomiku k rychlé adopci elektrických vozidel a vybudování infrastruktury. O tom, zda je to rozumný plán, už musí polemizovat odborníci; velmi pravděpodobně se ovšem vyskytnou námitky ve smyslu nepřipravenosti Británie a celkově světa na tak rychlé přijetí a nákupy elektrických automobilů, a to jak z hlediska finančního, tak sociologického.

Obrázek: Velká Británie opět mluví o zákazu prodeje automobilů na benzín a naftu, už do roku 2030

Škoda Enyaq iQ, SUV elektromobil české automobilky

Plán dobrý, budou výsledky dobré?

Vláda má na stavbu nabíjecích stanic pro elektromobily věnovat 500 milionů liber. Dieselové a benzínové automobily by tak měly časem– desetiletí po zákazu prodejů – zcela vymizet z britské pevniny; zda se tak ovšem skutečně stane je spíše nepravděpodobné – vláda Borise Johnsona jen těžko přežije do dalšího období, a další vláda může Johnsonovu vizi jednoduše zrušit.

Šťastní nebudou výrobci automobilů, obzvláště Honda a Toyota nemají radost z řečech o elektrické budoucnosti. Toyota obzvláště mluvila o zrušení možných investic v Británii.

Obrázek: Velká Británie opět mluví o zákazu prodeje automobilů na benzín a naftu, už do roku 2030

Nedostatek nabíjecích stanic a občas dlouhá doba nabíjení bývají největším limitem pro adopci elektromobilů

Lépe připravený je koncern Volkswagen, který s elektromobilitou jako budoucností pracuje pravidelně, do čehož tlačí i českou Škodu.

Elektromobily se na silnicích vyskytují stále častěji, ale prozatím jde stále o jednotky procent celkových prodejů; i kdyby zelektrizovala celá Evropa, prodeje zastaralých benzínových a dieselových motorů v zemích jako Indie její ekologickou snahu poněkud vyruší.

Obrázek: Velká Británie opět mluví o zákazu prodeje automobilů na benzín a naftu, už do roku 2030

Tesla pomohla elektromobilitu zpopularizovat asi nejvíce

Přechod na elektrický pohon je zřejmě nevyhnutelný a z řady důvodů smysluplný a žádoucí. Zda by však k tomu trh měl být hnán nikoli neviditelnou rukou trhu, ale deadliny stanovenými vládou, je na dlouhou diskuzi, která by pro vládu nemusela nutně vypadat dobře.

Zdroj: BBC

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Obrázek: Solární generátor i rádio: Tyhle gadgety musíte doma mít pro případ dalšího blackoutu
Solární generátor i rádio: Tyhle gadgety musíte doma mít pro případ dalšího blackoutu
Obrázek: Skládání 3D tiskárny Prusa Core One je radost. Takhle vypadá špičková česká technika
Skládání 3D tiskárny Prusa Core One je radost. Takhle vypadá špičková česká technika
Tyto funkce Xiaomi 15 se vám na dovolené budou opravdu hodit
Amazon buduje konkurenci pro Starlink. Na oběžnou dráhu míří přes 3 200 satelitů
Trenér na zápěstí rozhýbe i lenochy. Jak běhat a cvičit s chytrými hodinkami Huawei Watch Fit 4?
Konec tajemství u telefonů: Energetické štítky odhalí vše o výdrži, opravitelnosti i odolnosti. Nebo ne?
Koupili jste si počítač od ASUSu? Nezapomeňte na registraci, získáte slevy, hry zdarma i rychlou podporu
Huawei Watch FIT 4 fungují s iPhonem. Stojí o polovinu méně než Apple Watch a v řadě ohledů jsou dokonce lepší