Na jaké parametry by se měli grafici a fotografové zaměřit při nákupu nového monitoru, aby zařízení dostálo jejich náročným požadavkům? Jak je to s barvami a které parametry sledovat?
V nepřeberném množství velikostí, rozlišení, poměrů stran, technologií panelů a barevného podání současných monitorů se leckdy mohou špatně orientovat i profesionálové
na grafiku a úpravu fotografií. Mohou mít problém zvolit ten pravý model, na kterém by jejich fotky a grafické návrhy odpovídaly realitě a nedocházelo ke zkreslení.
Jak vybírat vhodný monitor pro grafiky a fotografy:
- Hlavní problém: Monitory pro profesionály musí být schopny zobrazovat barvy, které jsou co nejvíce shodné s barvami na jiných zařízeních (například tiskárnách). Proto je přesné barevné zobrazení tak důležité. I když se 16,7 mil. barev, které jsou schopné zobrazit běžné monitory, může zdát hodně, rozhodně nejsou dostatečné pro profesionální grafické a fotografické aplikace. Dobrý monitor pro tuto práci potřebuje obojí – široký barevný gamut a perfektní kalibraci barev. Zde je několik termínů, které je dobré znát:
- sRGB pokrytí barev je minimum;
- Adobe RGB pokrývá širší spektrum barev než sRGB a je de facto standardem v této oblasti. Profesionální monitor musí být schopen přesně zobrazit minimálně 90 % (čím více, tím lépe) barev v tomto spektru;
- Dalším běžným standardem pro barevné spektrum je NTSC gamut – 72 % NTSC = 99 % sRGB. Proto monitor, který je schopen zobrazit více než standardních 72 % NTSC poskytne živější a reálnější barvy. Například většina nových monitorů Philips je vybavena technologiemi, které umožňují pokrýt rozhraní 85 % NTSC (122,9 % sRGB) až 104 % NTCS (130 % sRGB).
- Dalším parametrem, kterým je třeba se zabývat, je velikost úhlopříčky a poměr stran:
- Pro dobrý přehled o práci, srovnávání a multitasking je větší úhlopříčka to pravé. Žádný monitor pod 27 palců jednoduše neposkytuje potřebný prostor pro práci fotografa nebo designéra. 32’’ nebo až 40’’ poskytují dostatek místa pro kvalitní práci.
- Poměr stran je také nutno vzít v potaz. Širokoúhlé monitory jsou dnes již standardem. Hodně designérů sáhne po poměru 16 : 9, protože poskytuje dostatek horizontálního místa a taky relativně více vertikálního místa ve srovnání s poměrem 21 : 9. To znamená lepší přehled a menší námahu krku
a očí. Navíc lze poměrově zobrazovat i standardní tiskové velikosti.
- Rozhodnutí o rozlišení je dobré dělat v souvislosti se zvolenou velikostí úhlopříčky Je Full HD dostačující? Nebo raději sáhnout po Quad HD či dokonce 4K? QHD monitory mají rozlišení 2560 x 1440 bodů oproti Full HD s 1920 x 1080 body. Platí pravidlo – čím větší úhlopříčka, tím větší by mělo být rozlišení. Protože profesionálové sahají většinou po úhlopříčkách 27’’ a více, má pro ně smysl minimální rozlišení QHD. Když plánujete ještě větší panel, měli byste uvažovat nad 4K rozlišením. Tato kategorie nabývá na popularitě. Rozlišení těchto monitorů je 3840 x 2160 bodů, což jim umožňuje zobrazovat nejjemnější detaily i v maximálním zoomu. Když pracujete s rozdělenou obrazovkou, špičkový 40’’ monitor s takto jemným rozlišením je tím pravým pro vás.
- Velmi důležitá je zvolená technologie panelu. Existují dvě technologie, které se perfektně hodí pro grafické práce: VA (vertical alignment) a IPS (in-plane switching). Obě nabízí podobné, extra široké pozorovací úhly až 178 stupňů. Na monitor se tak lze dívat téměř z jakéhokoliv úhlu bez zkreslení. Rozdíl je v přesnosti barev
a rovnoměrnosti podsvícení, které je o trošičku vyšší při IPS technologii. U mnoha nových VA panelů je tento nedostatek dobře kompenzován speciálními technologiemi na podporu barev. VA panely navíc zobrazují lepší černou a mají vyšší kontrast než IPS panely. Pro VA hraje i relativně nižší spotřeba. - Plochý nebo zakřivený? Toto je čistě otázkou osobní preference uživatele. Nejnovější zahnuté monitory pokrývají celé uživatelovo zorné pole, což mu umožňuje plně se soustředit na práci. Toto je důležité v rušném kancelářském prostředí. Zakřivený monitor vytváří lepší pocit hloubky s minimálním zkreslením obrazu. Někteří uživatelé nicméně preferují pro svou tvorbu plochý monitor, protože jakékoliv, tedy i minimální zkreslení, je nežádoucí. V případě, že to rozpočet unese a je dostatek místa na stole, může být ideálním řešením pořídit si jeden plochý a jeden zahnutý monitor.
Grafici a designéři by se měli zaměřit na tyto klíčové vlastnosti a brát ohled i na další parametry, jako je ergonomie a konektivita. Všechno dohromady hraje svou roli při zabezpečení maximální produktivity v průběhu pracovního dne.