Sociální gigant nemá zrovna dobrou pověst. V ničem.
Facebook oznámil, že chystá expandovat svoji sekci určenou k distribuci zpráv, prozatím na Velkou Británii, Německo, Francii, Indii a Brazilíi. Pokud se osvědčí tam, Česko by mohlo být další na řadě.
Krok je chystaný na příštích 6 měsíců nebo i rok, a společnost je poměrně vágní, co se týče specifik.
Nesmyslné metriky
Facebook svoji službu News spustil v USA v červnu. Partnerem se může stát kterýkoliv deník, jež splňuje etické standardy služby a má dostatečně vysokou čtenářskou základnu. Facebook se navíc dle vlastních slov spoléhá na třetí strany k fact-checkingu clickbaiterů, porušování copyrightů a fake news.
Je bohužel pravda, že už dnes řada lidí čerpá majoritu svých informací ze sociálních sítí, což samozřejmě ovlivňuje jejich světonázor a činí je zranitelnějšími vůči šíření lživých informací a propagandy. Podporovat tento trend s tím, že by se lépe kontroloval pomocí správy obsahu, zní na první pohled dobře.
Má to ale dva problémy.
Zaprvé, je dobré ponechat správu nad žurnalistickou obcí, tradičně dosti nezávislou a samoregulační, soukromé společnosti, která si své partnery určí dle svých pravidel?
A zadruhé, možná ještě důležitěji, je vůbec možné něco takového vložit do rukou konkrétně Facebooku, který se polovinu své existence pouze potýká s různými skandály, špatným zacházením s daty uživatelů a problémy s šířením dezinformací a propagandy?
Taková moc je kontroverzní i ve Spojených státech, kde se sociální sítě obecně používají daleko volněji, natožpak u nás.
Pozor, tady neříkáme, že by Facebook byl jakýmsi „artbitrem pravdy“, něco takového sociální síť dlouhodobě odmítá. Rozpoznávání dezinformací a propagandy není zase tak obtížné a kontrolních mechanismů je relativně dostatek. Už ale jen to, že by média měla přístup do jeho zpravodajské sekce na základě cizího etického kodexu a velikosti čtenářské základny – což je samo o sobě poněkud irelevantní, neboť nejvyšší čtenost v Česku mají dezinformační servery typu ParlamentníchListů a bulvární magazíny na hranici tolerance typu Blesk.
Uvidíme, zatím se zdá, že Facebook testuje vody a snaží se najít nejlepší způsob, jak rozšířit své monetizované služby i do dalších zemí. Kdyby se nakonec rozhodl se na mediální sféru vykašlat, těžko by to něčemu vadilo.
Komentář