Zpravodajství na Facebooku i mimo Spojené státy? Nápad, který se nemusí vyplatit

Sociální gigant nemá zrovna dobrou pověst. V ničem.

Facebook oznámil, že chystá expandovat svoji sekci určenou k distribuci zpráv, prozatím na Velkou Británii, Německo, Francii, Indii a Brazilíi. Pokud se osvědčí tam, Česko by mohlo být další na řadě.

Krok je chystaný na příštích 6 měsíců nebo i rok, a společnost je poměrně vágní, co se týče specifik.

Obrázek: Zpravodajství na Facebooku i mimo Spojené státy? Nápad, který se nemusí vyplatit

Nesmyslné metriky

Facebook svoji službu News spustil v USA v červnu. Partnerem se může stát kterýkoliv deník, jež splňuje etické standardy služby a má dostatečně vysokou čtenářskou základnu. Facebook se navíc dle vlastních slov spoléhá na třetí strany k fact-checkingu clickbaiterů, porušování copyrightů a fake news.

Je bohužel pravda, že už dnes řada lidí čerpá majoritu svých informací ze sociálních sítí, což samozřejmě ovlivňuje jejich světonázor a činí je zranitelnějšími vůči šíření lživých informací a propagandy. Podporovat tento trend s tím, že by se lépe kontroloval pomocí správy obsahu, zní na první pohled dobře.

Má to ale dva problémy.

Zaprvé, je dobré ponechat správu nad žurnalistickou obcí, tradičně dosti nezávislou a samoregulační, soukromé společnosti, která si své partnery určí dle svých pravidel?

A zadruhé, možná ještě důležitěji, je vůbec možné něco takového vložit do rukou konkrétně Facebooku, který se polovinu své existence pouze potýká s různými skandály, špatným zacházením s daty uživatelů a problémy s šířením dezinformací a propagandy?

Taková moc je kontroverzní i ve Spojených státech, kde se sociální sítě obecně používají daleko volněji, natožpak u nás.

Obrázek: Zpravodajství na Facebooku i mimo Spojené státy? Nápad, který se nemusí vyplatit

Pozor, tady neříkáme, že by Facebook byl jakýmsi „artbitrem pravdy“, něco takového sociální síť dlouhodobě odmítá. Rozpoznávání dezinformací a propagandy není zase tak obtížné a kontrolních mechanismů je relativně dostatek. Už ale jen to, že by média měla přístup do jeho zpravodajské sekce na základě cizího etického kodexu a velikosti čtenářské základny – což je samo o sobě poněkud irelevantní, neboť nejvyšší čtenost v Česku mají dezinformační servery typu ParlamentníchListů a bulvární magazíny na hranici tolerance typu Blesk.

Uvidíme, zatím se zdá, že Facebook testuje vody a snaží se najít nejlepší způsob, jak rozšířit své monetizované služby i do dalších zemí. Kdyby se nakonec rozhodl se na mediální sféru vykašlat, těžko by to něčemu vadilo.

Komentář

Obrázek: Spíte špatně? Nechte si poradit od chytrých hodinek Huawei Watch Fit 3
Spíte špatně? Nechte si poradit od chytrých hodinek Huawei Watch Fit 3
Obrázek: Chytrý fotbalový míč pro EURO 2024: S čipy uvnitř dokáže sledovat každý pohyb
Chytrý fotbalový míč pro EURO 2024: S čipy uvnitř dokáže sledovat každý pohyb
Obrázek: Virgin Galactic přerušuje cesty do vesmíru. Chce se více zaměřit na výzkum a vývoj
Virgin Galactic přerušuje cesty do vesmíru. Chce se více zaměřit na výzkum a vývoj
Obrázek: Žádný divák neuvidí stejný film podruhé. Film, který se mění s každým přehráním
Žádný divák neuvidí stejný film podruhé. Film, který se mění s každým přehráním
Obrázek: Jak efektivně využít chytré hodinky? Trenér, hudební přehrávač a svítilna na ruce
Jak efektivně využít chytré hodinky? Trenér, hudební přehrávač a svítilna na ruce
Obrázek: Explozí na třídicích linkách přibývá. Kam vyhazovat elektronické hračky a jak je třídit?
Explozí na třídicích linkách přibývá. Kam vyhazovat elektronické hračky a jak je třídit?
Obrázek: Tuhle chybu dělá většina z nás: Datum narození jako heslo nepoužívejte
Tuhle chybu dělá většina z nás: Datum narození jako heslo nepoužívejte
Obrázek: Allegro Smart! Week poprvé v Česku: Ušetřit můžete tisíce, vybrali jsme pro vás nejzajímavější produkty
Allegro Smart! Week poprvé v Česku: Ušetřit můžete tisíce, vybrali jsme pro vás nejzajímavější produkty