Zpravodajství na Facebooku i mimo Spojené státy? Nápad, který se nemusí vyplatit

Sociální gigant nemá zrovna dobrou pověst. V ničem.

Facebook oznámil, že chystá expandovat svoji sekci určenou k distribuci zpráv, prozatím na Velkou Británii, Německo, Francii, Indii a Brazilíi. Pokud se osvědčí tam, Česko by mohlo být další na řadě.

Krok je chystaný na příštích 6 měsíců nebo i rok, a společnost je poměrně vágní, co se týče specifik.

Obrázek: Zpravodajství na Facebooku i mimo Spojené státy? Nápad, který se nemusí vyplatit

Nesmyslné metriky

Facebook svoji službu News spustil v USA v červnu. Partnerem se může stát kterýkoliv deník, jež splňuje etické standardy služby a má dostatečně vysokou čtenářskou základnu. Facebook se navíc dle vlastních slov spoléhá na třetí strany k fact-checkingu clickbaiterů, porušování copyrightů a fake news.

Je bohužel pravda, že už dnes řada lidí čerpá majoritu svých informací ze sociálních sítí, což samozřejmě ovlivňuje jejich světonázor a činí je zranitelnějšími vůči šíření lživých informací a propagandy. Podporovat tento trend s tím, že by se lépe kontroloval pomocí správy obsahu, zní na první pohled dobře.

Má to ale dva problémy.

Zaprvé, je dobré ponechat správu nad žurnalistickou obcí, tradičně dosti nezávislou a samoregulační, soukromé společnosti, která si své partnery určí dle svých pravidel?

A zadruhé, možná ještě důležitěji, je vůbec možné něco takového vložit do rukou konkrétně Facebooku, který se polovinu své existence pouze potýká s různými skandály, špatným zacházením s daty uživatelů a problémy s šířením dezinformací a propagandy?

Taková moc je kontroverzní i ve Spojených státech, kde se sociální sítě obecně používají daleko volněji, natožpak u nás.

Obrázek: Zpravodajství na Facebooku i mimo Spojené státy? Nápad, který se nemusí vyplatit

Pozor, tady neříkáme, že by Facebook byl jakýmsi „artbitrem pravdy“, něco takového sociální síť dlouhodobě odmítá. Rozpoznávání dezinformací a propagandy není zase tak obtížné a kontrolních mechanismů je relativně dostatek. Už ale jen to, že by média měla přístup do jeho zpravodajské sekce na základě cizího etického kodexu a velikosti čtenářské základny – což je samo o sobě poněkud irelevantní, neboť nejvyšší čtenost v Česku mají dezinformační servery typu ParlamentníchListů a bulvární magazíny na hranici tolerance typu Blesk.

Uvidíme, zatím se zdá, že Facebook testuje vody a snaží se najít nejlepší způsob, jak rozšířit své monetizované služby i do dalších zemí. Kdyby se nakonec rozhodl se na mediální sféru vykašlat, těžko by to něčemu vadilo.

Komentář

Obrázek: Nejlepší fotomobil? Řada P50 Pro přinese na český trh to nej
Nejlepší fotomobil? Řada P50 Pro přinese na český trh to nej
Obrázek: Apple po metaverzu netouží – proč taky?
Apple po metaverzu netouží – proč taky?
Obrázek: Technologické vize pro rok 2022: Začíná éra skládacích telefonů a levného satelitního internetu
Technologické vize pro rok 2022: Začíná éra skládacích telefonů a levného satelitního internetu
Obrázek: Nejlepší chytré technologie z CES 2022? Elektromobil měnící barvy i superrychlý router
Nejlepší chytré technologie z CES 2022? Elektromobil měnící barvy i superrychlý router
Obrázek: Pozor na podvody na Bazoši a Sbazaru: Peníze na bankovní kartu vám nikdo nepošle
Pozor na podvody na Bazoši a Sbazaru: Peníze na bankovní kartu vám nikdo nepošle
Obrázek: Česko je oblíbeným terčem kybernetických útoků. Počet hrozeb poroste i v roce 2022
Česko je oblíbeným terčem kybernetických útoků. Počet hrozeb poroste i v roce 2022
Obrázek: Co se starým PC a notebookem? Vyrobte si rychlý Chromebook, nebo síťový disk s filmy
Co se starým PC a notebookem? Vyrobte si rychlý Chromebook, nebo síťový disk s filmy
Obrázek: Je lepší fólie, nebo tvrzené sklo? Jak levně ochránit displej nového telefonu
Je lepší fólie, nebo tvrzené sklo? Jak levně ochránit displej nového telefonu