I když na začátku éry virtuální (VR) a rozšířené (AV) reality převažovala spíše skepse, aktuální prognóza IDC hovoří o této oblasti jen v superlativech. Kromě fyzického prodeje samotných zařízeních (headsetů), porostou velmi dynamicky v následujících pěti letech také možnosti uplatnění a využití těchto technologií.
Pokud se v roce 2016 prodalo podle statistik IDC v celosvětovém měřítku na 10 milionů headsetů, v roce 2021 by se mělo toto číslo téměř zdesetinásobit na cca 99 milionů prodaných zařízení. Hovoříme zde tak o růstu takřka 60 procent každý rok.
„Rok 2016 představoval významné období pro trh VR/AV, neboť se konečně objevily hotové produkty, které se daly vzít do ruky a nasadit na hlavu. Poptávku sice zatím tvořili zejména nadšenci, objevily se však průkazné výhody využití těchto technologií v řadě vertikál i v širší spotřebitelské oblasti,“ uvedl k výzkumu IDC jeho vedoucí Ramon Llamas.
Takto progresivnímu růstu trhu nahrává fakt, že jsme v podstatě v tuto chvíli na počátku. To se samozřejmě musí zákonitě projevit na prognostických číslech. Není pochyb, že se dynamičtěji bude rozvíjet VR, které je o poznání levější a má jednoduší cestu směrem ke spotřebiteli. AR by však nemělo zůstat dlouho pozadu, s rozvojem technologií propojující náš a virtuální svět se odhaduje, že právě do pěti let by se měly síly na trhu vyrovnat, ne-li ve prospěch AR dokonce obrátit.
Češi věří v uplatnění v komerci i zábavě
Češi jsou v oblasti VR/AR poměrně dost aktivní. Spolupracují nebo dokonce sami vyvíjí vlastní AR produkty pro segment průmyslu, zakládají start-upové projekty pro rozvoj VR zase pro zábavní průmysl. A to ať ve smyslu obsahu – koncových her, tak například i různých VR turnajů.
Tento rok v květnu dokonce bude Praha hostit první celosvětový VR festival, na kterém vystoupí přes 50 expertů na VR/AR, kteří tak vystoupí pro více než 500 odborníků z celého světa. Cílem je nejen ukázat nové trendy, ale také rozšířit spolupráci mezi vysokými školami, špičkovými vývojáři, výzkumnými institucemi, výrobci a státem a otevřít cestu pro využívání virtuální a rozšířené reality ve školství, lékařství a dalších oborech.
„Češi byli a jsou ve vývoji nových technologií velmi silní. Myslíme si, že i v případě virtuální a rozšířené reality je potřeba chopit se příležitosti, zúročit zdejší potenciál a vytvořit správné podhoubí pro to, aby se centrem vývoje virtuální a rozšířené reality stala Česká republika,“ vysvětluje Martin Kotek důvody, proč se rozhodli festival uspořádat právě v Praze.