747 končí. Boeing ani Airbus už nechtějí stavět další čtyřmotorová letadla

Menší, avšak úspornější letadla hrají prim už delší dobu; éra gigantických letadel je pryč. Boeing to nyní neoficiálně potvrdil ukončením výroby svého ikonického jumbo jetu 747-8.

Zdroje Bloombergu hovoří o definitivním konci 747, pravděpodobně nejslavnějšího letadla pro civilní letectví všech dob, který se dočkal mnoha variant a vylepšení. Boeing tvrzení Bloombergu ani nevyvrátil, ani nepotvrdil; ještě však firmu čekají minimálně 2 roky výroby pro již vytvořené zakázky.

Nových se ale zřejmě potenciální klienti už nedočkají; ostatně, zájem ani moc není.

Obrázek: 747 končí. Boeing ani Airbus už nechtějí stavět další čtyřmotorová letadla

Konec jedné éry

Boeing sám je v problémech kvůli Boeingu 737 Max a jeho problematické funkci, jejíž vliv zřejmě přispěl ke dvěma smrtícím haváriím letadel.

To však rozhodně není klíčové pro ukončení výroby „sedmčtyřisedmiček“; celý letecký průmysl – včetně úhlavního evropského konkurentu Airbusu – směřoval poslední roky k menším, dvoumotorovým letadlům typu 787 Dreamliner.

Koronavirus mohl rozhodnutí Boeingu uspíšit. Letecký průmysl jako takový se ocitl v obrovských potížích, a přestože výrobci letadel mají vyšší rezervy než aerolinky samotné, několikaměsíční útlum v turismu je ovlivnil.

Obrázek: 747 končí. Boeing ani Airbus už nechtějí stavět další čtyřmotorová letadla

15 zbývajících zakázek na 747 jsou určeny do logistiky, celých 12 z nich bude patřit do flotily UPS. Vývoj a výroba 747-8 provázela zdržení a zdražení, přičemž od roku 2016 šlo zřejmě o ztrátová letadla.

Poslední dodávkou civilního letounu 747 byla silně upravená 747-8 pro Air Force One v roce 2017. Menší a úspornější letadla se zkrátka aerolinkám vyplatí víc, i při naplnění všech dostupných míst.

Konec výroby 747, pokud se skutečně potvrdí, bude koncem jedné dlouhé éry letectví. 747 se vyráběla přes 50 let, poprvé se proletěla pod vlajkami aerolinky PanAm v lednu 1970. Šlo o jedny z nejpopulárnějších velkých letadel s 1 571 dodávkami celkem.

Obrázek: 747 končí. Boeing ani Airbus už nechtějí stavět další čtyřmotorová letadla

Letadlo je dodnes snadno rozpoznatelné a velmi populární mezi amatérskými nadšenci. Hned tak létat nepřestane, ale i jeho doba jednou skončí; a bez dalších dodávek to nemusí trvat až tak dlouho.

Zdroj: Bloomberg, Engadget

Odebírat
Upozornit na
guest
6 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
1,02 petabitu za sekundu: Japonský rekord odpovídá stažení 30 Netflixů za sekundu
Vědci objevili nový materiál, který porušuje fyzikální zákony
Fokker Dr.I slaví 108 let: Legendární trojplošník Rudého barona ovládl vzdušné souboje první světové války
Obrázek: Solární generátor i rádio: Tyhle gadgety musíte doma mít pro případ dalšího blackoutu
Solární generátor i rádio: Tyhle gadgety musíte doma mít pro případ dalšího blackoutu
Trenér na zápěstí rozhýbe i lenochy. Jak běhat a cvičit s chytrými hodinkami Huawei Watch Fit 4?
Konec tajemství u telefonů: Energetické štítky odhalí vše o výdrži, opravitelnosti i odolnosti. Nebo ne?
Koupili jste si počítač od ASUSu? Nezapomeňte na registraci, získáte slevy, hry zdarma i rychlou podporu
Huawei Watch FIT 4 fungují s iPhonem. Stojí o polovinu méně než Apple Watch a v řadě ohledů jsou dokonce lepší