Menší, avšak úspornější letadla hrají prim už delší dobu; éra gigantických letadel je pryč. Boeing to nyní neoficiálně potvrdil ukončením výroby svého ikonického jumbo jetu 747-8.
Zdroje Bloombergu hovoří o definitivním konci 747, pravděpodobně nejslavnějšího letadla pro civilní letectví všech dob, který se dočkal mnoha variant a vylepšení. Boeing tvrzení Bloombergu ani nevyvrátil, ani nepotvrdil; ještě však firmu čekají minimálně 2 roky výroby pro již vytvořené zakázky.
Nových se ale zřejmě potenciální klienti už nedočkají; ostatně, zájem ani moc není.
Konec jedné éry
Boeing sám je v problémech kvůli Boeingu 737 Max a jeho problematické funkci, jejíž vliv zřejmě přispěl ke dvěma smrtícím haváriím letadel.
To však rozhodně není klíčové pro ukončení výroby „sedmčtyřisedmiček“; celý letecký průmysl – včetně úhlavního evropského konkurentu Airbusu – směřoval poslední roky k menším, dvoumotorovým letadlům typu 787 Dreamliner.
Koronavirus mohl rozhodnutí Boeingu uspíšit. Letecký průmysl jako takový se ocitl v obrovských potížích, a přestože výrobci letadel mají vyšší rezervy než aerolinky samotné, několikaměsíční útlum v turismu je ovlivnil.
15 zbývajících zakázek na 747 jsou určeny do logistiky, celých 12 z nich bude patřit do flotily UPS. Vývoj a výroba 747-8 provázela zdržení a zdražení, přičemž od roku 2016 šlo zřejmě o ztrátová letadla.
Poslední dodávkou civilního letounu 747 byla silně upravená 747-8 pro Air Force One v roce 2017. Menší a úspornější letadla se zkrátka aerolinkám vyplatí víc, i při naplnění všech dostupných míst.
Konec výroby 747, pokud se skutečně potvrdí, bude koncem jedné dlouhé éry letectví. 747 se vyráběla přes 50 let, poprvé se proletěla pod vlajkami aerolinky PanAm v lednu 1970. Šlo o jedny z nejpopulárnějších velkých letadel s 1 571 dodávkami celkem.
Letadlo je dodnes snadno rozpoznatelné a velmi populární mezi amatérskými nadšenci. Hned tak létat nepřestane, ale i jeho doba jednou skončí; a bez dalších dodávek to nemusí trvat až tak dlouho.
Aby se jednou ta velká letadla nemusela vrátit !
Kam byste je chtěl vracet?
Dovoluji si tvrdit, že ten článek je nepřesný. B-777 300(R) má kapacitu jen o něco menší než B-747, ale je mnohem novější, lehčí, úspornější,…
Končí éra B-747, nikoli velkých letadel.
Právě o tu úspornost jde – 777 je pořád dvoumotorák, byť, pravda, velký. Je pravda, že i čtyřmotorová civilní letadla se stále vyrábí (namátkou mě napadá Airbus A380, jehož výroba skončí v roce 2021), ale je jich stále méně a méně. Máte pravdu, že jsem to mohl napsat jasněji. Promyslím,… Číst více »
Pochybuji ze budou letat pro UPC… pro UPS mozna, ale chyba se stane.
Máte samozřejmě pravdu. Díky, opravím.