747 končí. Boeing ani Airbus už nechtějí stavět další čtyřmotorová letadla

Menší, avšak úspornější letadla hrají prim už delší dobu; éra gigantických letadel je pryč. Boeing to nyní neoficiálně potvrdil ukončením výroby svého ikonického jumbo jetu 747-8.

Zdroje Bloombergu hovoří o definitivním konci 747, pravděpodobně nejslavnějšího letadla pro civilní letectví všech dob, který se dočkal mnoha variant a vylepšení. Boeing tvrzení Bloombergu ani nevyvrátil, ani nepotvrdil; ještě však firmu čekají minimálně 2 roky výroby pro již vytvořené zakázky.

Nových se ale zřejmě potenciální klienti už nedočkají; ostatně, zájem ani moc není.

Obrázek: 747 končí. Boeing ani Airbus už nechtějí stavět další čtyřmotorová letadla

Konec jedné éry

Boeing sám je v problémech kvůli Boeingu 737 Max a jeho problematické funkci, jejíž vliv zřejmě přispěl ke dvěma smrtícím haváriím letadel.

To však rozhodně není klíčové pro ukončení výroby „sedmčtyřisedmiček“; celý letecký průmysl – včetně úhlavního evropského konkurentu Airbusu – směřoval poslední roky k menším, dvoumotorovým letadlům typu 787 Dreamliner.

Koronavirus mohl rozhodnutí Boeingu uspíšit. Letecký průmysl jako takový se ocitl v obrovských potížích, a přestože výrobci letadel mají vyšší rezervy než aerolinky samotné, několikaměsíční útlum v turismu je ovlivnil.

Obrázek: 747 končí. Boeing ani Airbus už nechtějí stavět další čtyřmotorová letadla

15 zbývajících zakázek na 747 jsou určeny do logistiky, celých 12 z nich bude patřit do flotily UPS. Vývoj a výroba 747-8 provázela zdržení a zdražení, přičemž od roku 2016 šlo zřejmě o ztrátová letadla.

Poslední dodávkou civilního letounu 747 byla silně upravená 747-8 pro Air Force One v roce 2017. Menší a úspornější letadla se zkrátka aerolinkám vyplatí víc, i při naplnění všech dostupných míst.

Konec výroby 747, pokud se skutečně potvrdí, bude koncem jedné dlouhé éry letectví. 747 se vyráběla přes 50 let, poprvé se proletěla pod vlajkami aerolinky PanAm v lednu 1970. Šlo o jedny z nejpopulárnějších velkých letadel s 1 571 dodávkami celkem.

Obrázek: 747 končí. Boeing ani Airbus už nechtějí stavět další čtyřmotorová letadla

Letadlo je dodnes snadno rozpoznatelné a velmi populární mezi amatérskými nadšenci. Hned tak létat nepřestane, ale i jeho doba jednou skončí; a bez dalších dodávek to nemusí trvat až tak dlouho.

Zdroj: Bloomberg, Engadget

6 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vendys

Aby se jednou ta velká letadla nemusela vrátit !

Martin Kostera

Kam byste je chtěl vracet?

Martin Kostera

Dovoluji si tvrdit, že ten článek je nepřesný. B-777 300(R) má kapacitu jen o něco menší než B-747, ale je mnohem novější, lehčí, úspornější,…

Končí éra B-747, nikoli velkých letadel.

Tomas

Pochybuji ze budou letat pro UPC… pro UPS mozna, ale chyba se stane.

Obrázek: Samsung, Google a Qualcomm spojují síly ve vývoji smíšené reality
Samsung, Google a Qualcomm spojují síly ve vývoji smíšené reality
Obrázek: Pokrok v technologii palivových článků? Vodík lze získat i z mořské vody
Pokrok v technologii palivových článků? Vodík lze získat i z mořské vody
Obrázek: Propouštění u technologických gigantů pokračuje: PayPal propustí až 2 000 lidí
Propouštění u technologických gigantů pokračuje: PayPal propustí až 2 000 lidí
Obrázek: Krizi překonáme díky umělé inteligenci a zelené energii, tvrdí český podnikatel
Krizi překonáme díky umělé inteligenci a zelené energii, tvrdí český podnikatel
Obrázek: Recenze: Česká čistička vzduchu GARNI 45T OneCare obstála na výbornou
93%
Recenze: Česká čistička vzduchu GARNI 45T OneCare obstála na výbornou
Znečištěný vzduch
Čistíte si doma vzduch? Co znamená PM 2.5 a jaký mohou mít nečistoty vliv na vaše zdraví?
Obrázek: Blíží se kometa, kterou můžete vidět pouze jednou za 50 000 let. Jak ji sledovat?
Blíží se kometa, kterou můžete vidět pouze jednou za 50 000 let. Jak ji sledovat?
Obrázek: Konec složitostem. Novinka ve WhatsAppu ušetří hodiny se zálohováním
Konec složitostem. Novinka ve WhatsAppu ušetří hodiny se zálohováním