Virtuální realita moc reálná není, a i s tou realističností je to často na štíru. Inovace však na sebe nenechají dlouho čekat.
Taktilní prvek – tedy doteky – je pro vnímání okolí u člověka nesmírně důležitý, konec konců je hmat jedním ze základních smyslů. Každý den saháme na spoustu věcí. Pokud by se nám tento zážitek podařilo přenést do VR, znamenalo by to – bez nadsázky – revoluci.
Už jsme o podobných experimentech psali dříve, nejde o nic nového. Mezi pamětihodnější články můžeme zmínit třeba snímače s haptickou odezvou na prsty nebo VR náramek. O této studii píšeme hlavně proto, že se jeví jako relativně pohodlná, technologicky poměrně jednoduchá a finančně potenciálně smysluplná. To neznamená, že je blízko k uvedení do praxe, to ani trochu, stále jde o roky vzdálené systémy.
Rukavice vědců z Cornell University v čele s Robem Shepherdem disponuje snímačem, který je pružný a ohebný a sedí na ruce. Optická vlákna poskytují zpětnou vazbu na dotyk, k experimentům tým využil 3D vytištěnou rukavici s Bluetoothem, baterií a jednoduchou elektronikou. Nic složitého, což je dobře. Čím je produkt složitější, tím více věcí se může pokazit.
Prototyp kombinuje transparentní polyuretanové jádro spolu se snímači opatřenými barevami na prstech. Ty zaznamenávají pohyby prstů a vyvinutí tlaku prstem včetně jeho polohy. Hráč by tak kupříkladu mohl pocítit zpětnou vazbu po dotyku virtuálního tlačítka ve hře.
Napodobení dotykových vjemů z reálného světa je prozatím nerealistické, nicméně alespoň nějaká vazba při například sebrání objektu je žádoucí a výrazně by zvýšila imerzi ve VR aplikacích; nemluvíme teď nutně jen o hrách, ale třeba i vzdělávacích aplikacích.
Zdroj: Cornell