Blue Origin rozhodnutí NASA rozporuje. Zatím se brání skrze federální agenturu, není jasné, zda přistoupí i k dalším krokům.
Když předminulý pátek NASA přidělila SpaceX 2,9 miliardový kontrakt na výstavbu lunárního modulu pro program Artemis, šlo o překvapení. Ne proto, že SpaceX vyhrálo – což se očekávalo – ale že vyhrálo samo. Předpokládalo se, že vítězi budou dva, a SpaceX doplní buď velmi silná skupina vedená právě Blue Originem nebo Dynetics.
V protestu, který společnost Blue Origin formálně vypracovala k federální agentuře Government Accountability Office, firma Jeffa Bezose zpochybňuje proces výběru SpaceX jako partnera NASA.
Hrozí zpoždění, varuje Blue Origin
Podle silného vyjádření Blue Origin pro Engadget ohrožuje rozhodnutí svobodnou hospodářskou soutěž, může přinést zpoždění, a dokonce i ohrozit návrat astronautů na Měsíc.
Vybírat vícero kontraktorů je pro NASA běžnou praxí, a rozhodnutí zvolit pouze SpaceX překvapilo i nás, což v článku zmiňujeme. NASA argumentovala především nižším rozpočtem, než pro letošní rok očekávala. Výběr vícero kontraktorů snižuje riziko, že se jedna z firem rozpadne, nedodrží stanovený deadline a podobně.
CEO Blue Originu Bob Smith ve vyjádření pro New York Times kritizoval rozhodnutí NASA, které podle něj obsahovalo faktické nedostatky – mezi nimi nepochopení výhod návrhu Blue Origin a snižování důležitosti technických problémů, před kterými SpaceX stojí; ačkoli nelze vědět jistě, co tím Smith myslel, lze předpokládat, že narážel na časté výbuchy, kterými prototypy Spaceship zatím trpí.
Skupina vedená Blue Originem byla velmi silná – kromě ní byly členy ještě Lockheed Martin, Northrop Grumman a Draper. Vše korporace zkušené, Lockheed Martin je význačným vojenským kontraktorem pro USA a Northrop Grumman pracuje na mnoha vesmírných projektech i pro NASA.
A proč vůbec NASA dává úkol vystavět lunární modul a přistání na Měsíci celkově soukromým společnostem? Protože je to drahé, a vláda nemá zájem sponzorovat úplně všechno. Blue Origin i SpaceX v tomto ohledu sází na vesmírnou turistiku, jejich stroje tudíž slouží dvojímu účelu.
SpaceX má oproti Blue Origin – a ostatní konkurenci – značnou výhodu v tom, že ve vesmíru už reálně operuje. Rakety Falcon 9 se osvědčily výborně a moduly Crew Dragon úspěšně dopravují astronauty tam, kam potřebují, obvykle na ISS.
Je také pravdou, že SpaceX nabídla výrazně nižší cenu. 2,9 miliard dolarů oproti 6 miliardám, které chtěl Blue Origin. Podle Smithe NASA se SpaceX cenu znovu projednávala během výběru kontraktora, ostatní společnosti podle něj NASA během výběrového řízení neoslovila. Pravdivost tvrzení nelze ověřit.
Je to zvláštní protest. Celá situace není moc dobře čitelná a ačkoli protest obsahuje několik dobrých bodů – například nutnost doplnění paliva do Starship přímo ve vesmíru, což je komplikace navíc – tak zřejmě námitky nebudou dostatečné k přebití zkušeností, které SpaceX již za roky spolupráce s NASA nasbíralo, a nižší ceny.