Největší sociální síť o nás ví ohromné množství informací. Díky umělé inteligenci nás navíc škatulkuje do skupin, kterým na zdi zobrazuje různý obsah. Jak umělá inteligence Facebooku pozná výši vašeho platu bez toho, abyste ji zveřejnili?
Lidé poskytují Facebooku nejrůznější data. Kdykoliv prohlížíme svou timeline, komentujeme statusy, nebo se jen zastavíme na daném místě stránky a čteme nadpis, dochází k monitorování dané aktivity a odesílání dat do datacenter internetové společnosti po celém světě.
Uživatel je sledován i mimo webové stránky Facebooku
Stejně tak stačí, aby na navštívené stránce bylo „Líbí se mi“ tlačítko nebo Facebook přihlašování a automaticky pak sociální síti odesíláme data o svých aktivitách. A co dostanete na oplátku? „Personalizovaný obsah, který nás bude více bavit a zajímat,“ zmiňuje odborník na umělou inteligenci Josef Holý.
„Je vědecky dokázáno, že interakce u našich statusů na sociálních sítích způsobí vyplavení dopaminu, tedy hormonu štěstí. Podobně, jako kdybychom hráli hazardní hry.“
Facebook na uživatele cílí obsah na základě uživatelských aktivit. Pokud uživatel lajkoval obsah, komentoval články či zvolil odběr daného kanálu, projevil tím určitou formu zájmu. Následně už je jednoduché, aby si s pomocí strojového učení a umělé inteligence vytvořil váš přesný profil a zařadil vás do určité skupiny (clusteru), které bude na zeď odesílat určitý typ obsahu.
Co je to umělá inteligence? Inteligence je schopnost shromažďovat a aplikovat informace. Umělá inteligence využívá systém učení podobný tomu lidskému. Žákovi jsou předkládány informace, postupně si osvojí určité dovednosti a ty jsou známkovány. Při strojovém učení počítač místo informací dostává vstupní data, dovednosti reprezentují algoritmy a učí se místo známek ve vztahu k metrikám KPI .
Fungování strojového učení na Facebooku | ZTE Hawkeye |
---|---|
Data: | Uživatelská aktivita |
Algoritmy: | Cílení obsahu a reklamy |
KPI: | Engagement (zaujetí obsahem) |
Behaviorální cílení se řídí vaší denní rutinou
Vaše aktivity nejsou jediným zdrojem cenných informací. Facebook na nás navíc cílí demograficky. Podle věku, sociální skupiny, podle příjmu. Jak sociální síť pozná, kolik činí naše příjmy? Podle vystudované školy, práce, stránek jaké máme rádi, oblečení jaké nosíme na fotografiích a spousty dalších faktorů. Výsledný odhad lze považovat za velmi přesný.
Díky mobilním aplikacím nás dnes navíc snadno monitoruje skrze mobilní telefony. Facebook velmi dobře ví, kde se jeho uživatelé pohybují. Využívá k tomu data z GPS, WiFi i GSM a zná detaily IP adresy.
Máte pocit, že má okolí stejné názory jako vy? Umělá inteligence pomáhá efektu sociální bubliny
Znáte ten moment, kdy jste např. na letišti či v restauraci a Facebook vám nabídne možnost se na daném místě označit? Pokud se často „checkujete“, největší sociální síť světa pozná, že jste cestovatel, nebo třeba milovník jídla. Podle toho si vás zařadí do příslušné kategorie.
Facebook na nás cílí na základě vazeb. Oblíbenou metodou je tzv. clustering. Algoritmus podle interakcí rozezná, zda a jak moc máte rádi určité věci. Navíc, pokud je dostatek blízkých přátel ve vašem okolí, kteří jsou fanoušky např. automobilů, bude algoritmus předpokládat, že jste jimi také.
Cluster Facebook následně otestuje sérií reklam. Pokud je výsledek úspěšný (uživatelé reagují), je segment dobře nastaven. Facebook následně umožní mediálním agenturám a firmám na danou skupinu cílit skrze reklamu a využít clustery k cílení.
Každý žijeme v bublině
Cluster je bublina. Tím, že dané skupině uživatelů ukazuje daný obsah, vzniká efekt informační bubliny. Facebook nemá potřebu, aby uživatelé volící Trumpa viděli liberálně zaměřený obsah týkající se Clintonové. Naopak to funguje stejně. Problémem tak je, že skupina uživatelů žije v domnění, že je realita přesně taková, jak je jim ukazována. Žijí však v bublině.
Umělá inteligence na základě algoritmu podporuje předsudky. Lidé v bublinách (clusterech) se častěji radikalizují. Šíří se mezi nimi lži a fakenews, bez toho, aby si to uvědomovali. A pokud jako politik máte skupinu, u které víte, že věří falešným zprávám, je pro vás jednoduché na ni efektivně zacílit.
Ptáte se, zda to Facebooku nevadí? Nevadí. Potřebuje, aby uživatele obsah na síti bavil a motivoval je k aktivitě. Algoritmus tak, bohužel, umožňuje externím entitám ovlivňovat danou skupinu lidí bez jejich vědomí.
Zdroj: Josef Holý, konference Czech Internet Forum