Microsoft a jeho herní impérium zvažuje, že by v rámci free-to-play (F2P) her na platformě Xbox zavedlo reklamy, a to přímo ve hrách samotných.
Princip je jednoduchý: V závodních hrách by kupříkladu hráč na billboardech kolem trati viděl reálné značky – Coca-colu nebo Nestlé, třeba. V jiných hrách by reklamy samozřejmě byly na jiných místech, ale koncept zůstává stejný.
Co Microsoft přesně plánuje?
Hned si ale situaci přibližme, raději si ji shrňme přehledně do bodů:
- Reklamy se mají týkat pouze free-to-play her
- Půjde o hry určené pro platformu Xbox, z nichž některé mohou být hratelné i na PC
- Reklamy nemají žádným způsobem narušovat samotnou hru
- Pouze vybrané značky schválené Microsoftem mají mít možnost reklamy ve hrách ukazovat
Toliko, co víme – tedy, pravděpodobně. Informace jsou zatím dosti kusé, s údajně plánovanými změnami přišel jako první Insider a potvrzení z oficiálních zdrojů zatím k mání nejsou.
Není ani jasné, zda budou reklamy ve F2P hrách skutečně implementovány. Pro vývojáře obvykle jednodušších, široce zaměřených F2P her jde o zajímavý zdroj příjmů – a pro Microsoft nepochybně také – nicméně plyne z něj řada potenciálních problémů.
Výhody a nevýhody
Nejprve k výhodám. Strategie reklam přímo ve hře by mohla vést k eliminaci iritujících a dlouhodobě nesnášených mikrotransakcí, které většinu F2P her živí a zdraví této části herního trhu rozhodně neprospívají. Vysávat peněženky dokážou mikrotransakce velmi rychle, nehledě na to, že mnohdy jde v podstatě o legitimní gamblerství.
Druhou naznačenou výhodou jsou dodatečné příjmy. Vpravdě, jak pro vývojáře, tak pro zadavatele reklamy může jít o perspektivní spolupráci; Microsoft si podle zdrojů Insideru nehodlá ze zisků z reklamy podíl brát, to však nelze zatím potvrdit. Taková strategie by za normálních okolností příliš smysl nedávala, je ale možné, že Microsoft chce prostřednictvím reklam ve hrách přilákat nové vývojáře – což by teoreticky mělo určitou logiku.
Nevýhody ale s sebou přináší rizika, která nelze podcenit. Reklamy by snadno mohly hráče otravovat, což si Microsoft bezpochyby uvědomuje (vzhledem k tomu, že se reklamy snaží neúspěšně vecpat v podstatě všude už mnoho let). Problematický je také sběr souvisejících dat, i to, že otevírá brány budoucím cíleným reklamám ve hrách – což by mohlo představovat až příliš silný úder do soukromí zákazníka.
Dalším problém je snížení imerze. Firmy mohou tvrdit opak, jak chtějí, ale reklamy na reálné produkty v herním prostředí budou vždy působit rušivě, a hráče zarazí. Ačkoli u F2P her bývá imerze méně klíčovou součástí zážitku, není jasné, zda Microsoftem (ne)zvolená cesta dává smysl.
Reklamy už ve hrách byly
Microsoft ve vyjádření pro Insider a Verge informaci nepotvrdil ani nevyvrátil; řekl jen, že „neustále hledá způsoby vylepšení zážitku pro hráče a vývojáře“, ale nemá, co by dodal.
„Vnitroherní“ reklamy nejsou novinkou, podobné pokusy proběhly v novém tisíciletí několikrát, obzvláště ve sportovních hrách jako Madden NFL nebo NHL série, nebo v dobře hodnocené hře Burnout Paradise; odkazy na jiné reálné produkty se pak objevily ve hrách jako Alan Wake, tam byl product placement až šílený. Velmi časté kupříkladu je, že energetické nápoje ve hrách vypadají jako Red Bull.
Není jasné, jak by reklamy uspěly ve větší míře ve hrách, kde by jejich existence mohla být rušivější než u závodů (reklamní billboardy vidíme běžně i v reálném světě, tudíž tolik nezarazí) či ve sportovních titulech (taktéž). Reálné značky a produkty měly také některé starší kousky série Need for Speed (autor si matně vybavuje Underground 2 a Most Wanted s Burger Kingem). V případě Alan Wake ještě dávaly reálné produkty poměrně smysl, neboť hra na tuto estetiku specificky mířila – i tak už ale byla míra reklam dosti vysoká.
Je otázkou, zda Microsoft se svými plány uspěje, a zda je vůbec realizuje. První reakce hráčů napoví – situaci budeme dál sledovat.
Zdroj: Insider