Reklamy ve hrách: Zvítězí peníze nebo obavy Microsoftu?

Microsoft a jeho herní impérium zvažuje, že by v rámci free-to-play (F2P) her na platformě Xbox zavedlo reklamy, a to přímo ve hrách samotných.

Princip je jednoduchý: V závodních hrách by kupříkladu hráč na billboardech kolem trati viděl reálné značky – Coca-colu nebo Nestlé, třeba. V jiných hrách by reklamy samozřejmě byly na jiných místech, ale koncept zůstává stejný.

Obrázek: Reklamy ve hrách: Zvítězí peníze nebo obavy Microsoftu?

Zdroj: Pixabay

Co Microsoft přesně plánuje?

Hned si ale situaci přibližme, raději si ji shrňme přehledně do bodů:

  • Reklamy se mají týkat pouze free-to-play her
  • Půjde o hry určené pro platformu Xbox, z nichž některé mohou být hratelné i na PC
  • Reklamy nemají žádným způsobem narušovat samotnou hru
  • Pouze vybrané značky schválené Microsoftem mají mít možnost reklamy ve hrách ukazovat

Toliko, co víme – tedy, pravděpodobně. Informace jsou zatím dosti kusé, s údajně plánovanými změnami přišel jako první Insider a potvrzení z oficiálních zdrojů zatím k mání nejsou.

Obrázek: Reklamy ve hrách: Zvítězí peníze nebo obavy Microsoftu?

Mikrotransakce v CS:GO. A jako při ruletě: Vidíme, jak kolem nás probíhá to, co chceme, aby padlo, a adrenalin roste. Některé věci se nemění, a je jedno, zda je hazard virtuální. Zdroj: Se souhlasem Valve

Není ani jasné, zda budou reklamy ve F2P hrách skutečně implementovány. Pro vývojáře obvykle jednodušších, široce zaměřených F2P her jde o zajímavý zdroj příjmů – a pro Microsoft nepochybně také – nicméně plyne z něj řada potenciálních problémů.

Výhody a nevýhody

Nejprve k výhodám. Strategie reklam přímo ve hře by mohla vést k eliminaci iritujících a dlouhodobě nesnášených mikrotransakcí, které většinu F2P her živí a zdraví této části herního trhu rozhodně neprospívají. Vysávat peněženky dokážou mikrotransakce velmi rychle, nehledě na to, že mnohdy jde v podstatě o legitimní gamblerství.

Obrázek: Reklamy ve hrách: Zvítězí peníze nebo obavy Microsoftu?

Microsoft přerostl v herního giganta obludných rozměrů – Activision-Blizzard bude už brzy patřit do jeho domény. Zdroj: Se souhlasem Activision-Blizzard

Druhou naznačenou výhodou jsou dodatečné příjmy. Vpravdě, jak pro vývojáře, tak pro zadavatele reklamy může jít o perspektivní spolupráci; Microsoft si podle zdrojů Insideru nehodlá ze zisků z reklamy podíl brát, to však nelze zatím potvrdit. Taková strategie by za normálních okolností příliš smysl nedávala, je ale možné, že Microsoft chce prostřednictvím reklam ve hrách přilákat nové vývojáře – což by teoreticky mělo určitou logiku.

Nevýhody ale s sebou přináší rizika, která nelze podcenit. Reklamy by snadno mohly hráče otravovat, což si Microsoft bezpochyby uvědomuje (vzhledem k tomu, že se reklamy snaží neúspěšně vecpat v podstatě všude už mnoho let). Problematický je také sběr souvisejících dat, i to, že otevírá brány budoucím cíleným reklamám ve hrách – což by mohlo představovat až příliš silný úder do soukromí zákazníka.

Obrázek: Reklamy ve hrách: Zvítězí peníze nebo obavy Microsoftu?

Alan Wake: Verizon. Tedy, jen Alan Wake. A Verizon. V Remasteru už reklamy nejsou, licence od té doby vypršely. Zdroj: Se souhlasem Remedy Entertainment

Dalším problém je snížení imerze. Firmy mohou tvrdit opak, jak chtějí, ale reklamy na reálné produkty v herním prostředí budou vždy působit rušivě, a hráče zarazí. Ačkoli u F2P her bývá imerze méně klíčovou součástí zážitku, není jasné, zda Microsoftem (ne)zvolená cesta dává smysl.

Reklamy už ve hrách byly

Microsoft ve vyjádření pro Insider a Verge informaci nepotvrdil ani nevyvrátil; řekl jen, že „neustále hledá způsoby vylepšení zážitku pro hráče a vývojáře“, ale nemá, co by dodal.

Obrázek: Reklamy ve hrách: Zvítězí peníze nebo obavy Microsoftu?

Burnout Paradise měl reklam hodně. Zdroj: Se souhlasem Reddit

„Vnitroherní“ reklamy nejsou novinkou, podobné pokusy proběhly v novém tisíciletí několikrát, obzvláště ve sportovních hrách jako Madden NFL nebo NHL série, nebo v dobře hodnocené hře Burnout Paradise; odkazy na jiné reálné produkty se pak objevily ve hrách jako Alan Wake, tam byl product placement až šílený. Velmi časté kupříkladu je, že energetické nápoje ve hrách vypadají jako Red Bull.

Není jasné, jak by reklamy uspěly ve větší míře ve hrách, kde by jejich existence mohla být rušivější než u závodů (reklamní billboardy vidíme běžně i v reálném světě, tudíž tolik nezarazí) či ve sportovních titulech (taktéž). Reálné značky a produkty měly také některé starší kousky série Need for Speed (autor si matně vybavuje Underground 2 a Most Wanted s Burger Kingem). V případě Alan Wake ještě dávaly reálné produkty poměrně smysl, neboť hra na tuto estetiku specificky mířila – i tak už ale byla míra reklam dosti vysoká.

Obrázek: Reklamy ve hrách: Zvítězí peníze nebo obavy Microsoftu?

Ani předvolební plakáty se Burnoutu nevyhnuly – ale jen ve verzi pro Xbox 360. Zdroj: Se souhlasem Reddit

Je otázkou, zda Microsoft se svými plány uspěje, a zda je vůbec realizuje. První reakce hráčů napoví – situaci budeme dál sledovat.

Zdroj: Insider

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Obrázek: Počítač poháněný fotosyntézou?
Počítač poháněný fotosyntézou?
Obrázek: Kurýři přijdou o práci: Uber Eats testuje autonomní roboty a auta bez řidičů
Kurýři přijdou o práci: Uber Eats testuje autonomní roboty a auta bez řidičů
Obrázek: Konec Lightningu? Apple údajně plánuje USB-C iPhony
Konec Lightningu? Apple údajně plánuje USB-C iPhony
Obrázek: Immersive View na Google Maps: Krásnější a přesnější města
Immersive View na Google Maps: Krásnější a přesnější města
Obrázek: Dost bylo vibrací a stresujících vyzvánění. Google zkouší stíny, pohyb i vítr
Dost bylo vibrací a stresujících vyzvánění. Google zkouší stíny, pohyb i vítr
Obrázek: Nový podvod útočí na české telefony s Androidem! Vydává se za zmeškanou hlasovou zprávu
Nový podvod útočí na české telefony s Androidem! Vydává se za zmeškanou hlasovou zprávu
Obrázek: 5 chyb, kterým se vyvarovat při nákupu chytrého telefonu
5 chyb, kterým se vyvarovat při nákupu chytrého telefonu
Obrázek: Prohlížeč v prohlížeči: Na promyšlený internetový útok naletí i zkušení IT experti
Prohlížeč v prohlížeči: Na promyšlený internetový útok naletí i zkušení IT experti