Mozek se rád nechává rozptýlit. Může to být únavou, nádhernou krajinou, problémy všedního života… A lidé si přesto myslí, že jsou za volantem nenahraditelní, že právě oni jsou těmi, kdo na silnici dělají vše dobře a bez chyb. Přitom právě lidský faktor stojí za 90 % veškerých dopravních nehod. Nebylo by tedy lepší nechat řízení raději na technologiích, analyticky přesných a navíc téměř bezchybných? Vlastně bylo, ač se to někomu nemusí líbit.
Mnozí to zažívají každé ráno. Sotva se vzbudí, nasednou do automobilu a ztrácí desítky minut života. Nebo ještě hůře; přijdou svátky, víkend či období dovolených. Lidé se pak ve velkém vydávají na silnice. Řidiči, kteří už několik měsíců neřídili se mísí s profesionály, vyplašení nováčci nervózně sedají za volant a nevypočitatelná masa se dává do pohybu. Stačí pár chvilek nepozornosti, nepřehledný úsek cesty a přichází zmatky, nehody a nakonec z toho plynoucí zácpy. Nespočet řidičů a posádek jejich vozů takto za svůj život ztrácí tisíce hodin života, které by mohly trávit jinak. Účelněji, zdravěji a vlastně i veseleji…
Autonomní automobily mohou být řešením většiny dopravních problémů. Vozidla plná senzorů řízená chytrými algoritmy a počítači dokáží monitorovat provoz kolem sebe a reagovat na něj mnohdy rychleji než člověk. Tyto automobily by v budoucnu mohly sloužit nejen k přepravě osob, ale plánuje se jejich nasazení v kamionové dopravě. Na vlastní technologii pracují velké automobilky, jako je Volvo, Volkswagen, BMW ale i technologické společnosti jako je Google či Tesla.
A přesto, když se mnohých zeptáte, řízení by se nevzdali. Ani kdyby měli garanci, že ušetří svůj drahocenný čas, budou v bezpečí a mohou se zaměřit na užitečnější aktivity. Řízení je jednoduše baví. Skutečně je argument, že nás něco baví, dostatečný pro to, abychom plýtvali časem a ohrožovali lidské životy?
Zlepšeme autonomní vozy: Čím dříve necháme řízení na strojích, tím lépe pro všechny
Nedávný incident, kdy autonomní vůz společnosti Uber usmrtil chodkyni vzbudil rozruch v médiích po celém světě. Rekonstrukce celé události již dokázala, že zareagovat na špatně viditelného chodce na úseku, kde neměl co dělat, bylo prakticky nemožné a nic by na tom nezměnil ani zkušený řidič za volantem. Ač byl tentokrát lidský faktor na druhé straně, byl to opět člověk, kdo zbytečně riskoval a doplatil na to.
Ozývají se hlasy, jak nesmyslným krokem je nechávat řízení na počítači a hrstce senzorů. Technologie by přeci nikdy nemohla překonat „bystrého a zkušeného“ člověka. Jenže, jak historie mnohokrát ukázala, stroje nás dokáží nahradit v překvapivě velkém počtu činností. Může chvíli trvat, než se technologie dostatečně zdokonalí, ale nakonec se člověku přinejmenším vyrovnají.
Již nyní dokáží autonomní vozy řídit skrze rušná města i přecpané dálnice. Největší překážkou je vysoká cena technologie, ale nakonec i ta bude postupně klesat. Jednoho dne se tak s velkou pravděpodobností dočkáme stavu, kdy budou automobily bez řidiče brázdit naše silnice a podivný bude ten, kdo bude své auto řídit sám. Mohou to být desítky let, ale pokud si klademe za cíl udělat dopravu rychlejší a bezpečnější, je tento krok nevyhnutelný.
Volant zůstane zachován: Kdo chce řídit sám, bude si muset připlatit na pojištění
Autonomní doprava přináší nové výzvy a rizika. Odstranit volant úplně si zatím výrobci netroufají (někteří jej dokonce vrací kvůli nedůvěře uživatelů) a dokud nebude technologie na dostatečné úrovni, jedná se nepochybně o správný krok. Dokonce dává smysl, aby tento prvek zůstal do budoucna zachován. Autonomnímu vozu budete zatím těžko vysvětlovat, jak se má chovat v podzemních garážích, na neoznačených polních cestách apod. To jsou místa, kde lidský řidič bude ještě nějakou dobu dominovat.
Jakmile se ale dostanete na běžné silnice a dálnice, není zde jediný důvod, proč by měl zůstat za volantem člověk. Onen člověk, který se snadno nechá rozptýlit a mnohdy dostal oprávnění bez prokázání dostatku řidičského umu. Plynulosti dopravy lidský element škodí a bezpečnosti stejně tak. Dálnice by neměla být závodištěm, kde agresivní majitelé silných vozů manévrují mezi ostatními.
V momentu, kdy budou stroje řídit, se nemusíme bát vzniku dopravní zácpy. Nebudou nesmyslně brzdit kde nemají a „kochat“ se nehodami u krajnice. Naopak, díky schopnosti plynule reagovat na provoz, by nemělo k zácpám prakticky docházet. A těžit z této plynulosti budou nakonec všichni, i naše ekonomika.
- Elektrický kamion od Tesly má autopilota, 4 motory a při brzdění dobíjí baterie
- Dron jako taxi bez řidiče? V Dubaji začnou létat s lidmi už v létě
Kdo bude chtít řídit sám, bude tak moci nadále učinit. Zajímavým řešením jak vykompenzovat riziko je vědomé přijetí rizika a vyšší poplatek na pojistném, nebo spoluúčast v případě nehody.
Že vás řízení baví? Užijte si několik posledních desetiletí, dokud je to na silnicích legální
Statistiky uvádějí, že přibližně 90 % dopravních nehod je způsobeno chybou řidiče, nebo kombinací jiného faktoru a lidského pochybení. Poměrně vysoké číslo na to, abychom jej přehlíželi. Stále se mluví o zvyšování bezpečnosti automobilů, kdy vydrží větší nárazy a mají lepší deformační zóny. Co kdyby ale jednoduše téměř nebouraly?
A pak je tu čas. Artikl, kterého každý máme jen omezené množství. Řidiči v Praze tráví podle průzkumu z roku 2016 každý rok v průměru 114 hodin (více jak 4 dny!) v zácpách, v Brně 101 a v Ostravě je to kolem 66 hodin. Prakticky tak většina řidičů z velkých měst prosedí přibližně 3 dny z každého roku v zácpě. V místě, které většině z nás na spokojenosti nepřidává a odpočívat se v něm příliš nedá. Celé dny volného času jsou luxus, který si mnozí kvůli vytíženosti nedopřejí. Stát v zácpě jim ale nevadí. Na otázku, proč by nenechali řízení na počítači, jednoduše odpoví „Protože mě to baví.“
Chceme-li si hrát, chceme-li se bavit, existuje spousta jiných způsobů. Takových, kdy oblíbenou hazardní hrou jménem „řízení“ nedržíte v hrsti životy své, ani svého okolí. A proto neberme nástup autonomních automobilů jako hrozbu. Každá technologie má svá rizika a výzvy, se kterými se musí vypořádat. Kolikrát musela letadla spadnout, aby se dostala na dnešní úroveň bezpečnosti? Mnohokrát, ale i díky tomu zde máme dopravní prostředky se statisticky nejnižší úmrtností. A tomuto stavu by se, doufejme, jednou mohla přiblížit i automobilová doprava – právě díky automobilům, v nichž nebude řidičem člověk, ale chytré technologie.
Jak vznikají dopravní kolony a jaké je jejich řešení?
Nehody podle zavinění
Následující tabulka ukazuje nejčastější viníky nehod na českých silnicích za rok 2015. Celý přehled nehodovosti naleznete na stránkách Policie ČR [PDF].
Řidiči, kteří už několik měsíců neřídili se mísí s profesionály, vyplašení nováčci nervózně sedají za volant a nevypočitatelná masa se dává do pohybu. .. s autonomnim rizenim tohle bude pravidlem u vsech .. doufam, ze se toho jeste nedoziju
Tohle přece snad nemůže napsat normální člověk… více nemá cenu se ani rozepisovat…!!!
Chvíli jsem přemýšlel jaký matroš ten autor asi hulí, ale pak mi to docvaklo, že jsem se nechal vyvést aprílem. Sic se to dostalo na web až dnes, ale jistě byl napsán včera.
Tak čtenářům přeji pěknou zábavu.
on nic nehulí,on je tak blbej pořád
Jako ne, ze by nemel pravdu…. Vzdyt jsou silnice plne idiotu, u kterejch nevis kdy to do tebe poslou.
Zatimco neomylne pocitace, ktere se nikdy neporouchaji, to vse vyresi za nas. Clovek ma za sebou desetisice let evoluce, aby rozpoznal nebezpeci a adekvatne reagoval. Piksla s kamerou ma pred sebou jeste dlooouhou dobu, nez bude natolik spolehliva, aby ji nekdo sveril zivot. Mne se vcera podruhe zacyklila oprava boot… Číst více »
Doporučuji vám přečíst si alespoň část následujícího výzkumu. Právě lidský faktor a nehody jím způsobené jsou podle výzkumů největším zdrojem lidské úmrtnosti po celém světě, kterému by se dalo přecházet. https://www.researchgate.net/publication/12037386_Human_factors_in_the_causation_of_road_traffic_crashes
To je nelogická argumentace kruhem. Za nehody aut, které řídí lidé, mohou, zcela překvapivě, lidé. O spolehlivosti elektroniky to ale nevypovídá vůbec nic. A už vůbec nic to nevypovídá o možnostech náhrady řidiče počítačem.
Hele, Lukáši, a kdy naposledy jste viděl fatální dopravní nehodu? Je to častěji, než na počítači hlášku „systém provedl neplatnou operaci a bude ukončen“? Nebo je to opačně? Pravděpodobnost, že zemřete při dopravní nehodě je sice reálná, ale překvapivě poměrně malá. Máme tu cca 6 milionů aut a cca 700… Číst více »
Takže v běžné situaci člověka nenechat řídit a ve složité ho do toho hodit? V okamžiku krize to nechat na nezkušeném? Výborná „myšlenka“. Upřímně, naprosto mne fascinuje, že vlastně dochází k tak málo nehodám, když vidím kolik „řidičů“ neustále čumí do mobilů. Jestlipak se autor někdy zamyslel nad tím, ke… Číst více »
mrtvý lve Cecile, už stávající autonomní automobily neustále sledují své okolí, podobně jako onen zkušený řidič. Takže než spoléhat na to, že se mezi 10 řidiči v mém okolí polovina z nich doopravdy soustředěně zabývá provozem, raději budu mít jistotu, že tak někdo neustále činí za ně. Raději se spolehnu… Číst více »
A co nedávná nehoda „chytrého auta “ Uberu ,které srazilo chlapce ?
O incidentu s chlapcem jsem nic nenašel, mohu poprosit link? Nicméně nikdo netvrdí, že nehody nebudou vůbec. Je zde velká šance, že výrazně ubudou.
https://www.theguardian.com/technology/2018/mar/19/uber-self-driving-car-kills-woman-arizona-tempe
Takže myslíte ten samý incident, který je od začátku zmiňován v článku a je o sražené ženě tlačící kolo na rychlostní silnici…
Jenže dost záleží na tom kdo tu nehodu způsobil, nejspíš ten člověk, a když vstoupíte v noci na neosvětleném úseku do silnice mimo přechod a ani se nerozhlédnete tak vás přejede i ten nejzkušenější řidič. A statisticky 90% dopravních nehod způsobují lidé, jak řidiči tak chodci.
A jak může neosvětlená silnice mimo přechod vadit vozidlu vybavenému radary nebo lidary? Kdo ví jak to bylo, že.
jaksi jsem měl ten dojem že přesně kvůli takovímto situacím tam ty radary a čidla a snímače a všechen ten high-tech je !
Problémem je zde využitá konkrétní technologie, viz odkaz na incident v článku. Uber používal technologii optického rozpoznávání pro detekci chodců, což společně se světelnými podmínkami a načasováním způsobilo onu nehodu…
Vaše víra je postavena pouze na neznalosti problematiky, je racionálně zcela nedůvodná. Oni počítače neprogramují lidé? Software nikdy nebude lepší, než lidé, dokud jej budou dělat lidé, nemyslíte? Jak jste proboha přišel na to, že lidé sice chybují za volantem, ale určitě nechybují, když píší software? Řešili jsme nedávno poměrně… Číst více »
Tak hlavně nezapomínejte, že ta chytrá auta vymýšlejí ti nedokonalí lidé. Snahou o to, aby lidé nemuseli přemýšlet ničemu neprospějete. To je cesta k degeneraci. Projevuje se to už skrze současnou mobilní generaci. Jsou lidé, kteří za volant nepatří, to jistě, ale jsou lidé, kteří naopak s klidem ano. Ale… Číst více »
Máte 100% pravdu. Mohl jsem si ušetřit tu slohovku…
Pane Voříšku mně zaujal váš argument to že člověka neco baví není důvodem k tomu aby danou činost vykonával?! Hm tak to je mně líto jak chcete vůj život naplnovat.
Naopak, určitě bychom měli dělat činnosti, které nás baví. Pokud tím neohrožujeme druhé. Pěkně to řeší ve filmu Já robot, kdy sice převzít řízení kdykoliv můžete, ale přebíráte tím riziko, vystavujete se vyšším pokutám a postihům.
vraťte se na zem
Aha! Vy se chcete vyhnout placení pokut, já tomu, aby autonomní auto zabilo člověka. Tak proto se nemůžeme shodnout… Jen si ne a ne vzpomenout, kdy v životě se mi stalo, aby mnou zaplacená pokuta něčemu pomohla, aby to k něčemu bylo dobré. Víte co? Nikdy to nebylo dobré k… Číst více »
Já bych spíš řekl že vy přeceňujete člověka a podceňujete stroje, můj názor je že autonomní auta budou do dvaceti let úplně běžná a do padesáti bude ruční řízení zakázané. A to že vy nevíte jak nějaké black box fungují neznamená že to neví NIKDO, nechápu co to s váma… Číst více »
Možná budou běžná, ale to neznamená, že je to tak dobře. Ono do padesáti let tady nemusí být víc než ruiny a ne nějaká samořídící auta. Doporučuji přečíst si něco o vývoji umělých neuronových sítí. Možná zjistíte, že to nejsem jen já kdo neví jak ty sítě (ony black boxes)… Číst více »
Tak to jsem jenom rád,že se toho už nedožiju.A takovým idiotům,jako jste vy, přeji,aby je systém omezoval i při sraní.Veškerá svobodná vůle lidí jde do prdele a někteří tomu ještě tleskají.
Zajímalo by mě co bude, když se nějaký hacker rozhodne, že se nabourá do systému mého auta a jen tak pro zábavu mě někam vyseká. O zabezpečení se zatím nic nemluví, a že tahle možnost tady nejspíš je a bude, toho si musíme být všichni vědomi.
To muselo dát práce a přítom je to taková blbost.
Pěkně angažovaný svazácký článek. Škoda, že v něm není ani jeden fakt, což je a vždy bylo pro svazácké články tak nějak typické. Ostatně jinak by nebyly uvědomnělé a svazácké, že? Zatímco reálný socialismus měl největší nepřítele v jaru, létě, podzimu a zimě, má dnešní euroideologie největšího nepřítele ve fyzice.… Číst více »