Cestovatel a dobrodruh Dan Přibáň je na sociálních sítích aktivním obráncem elektromobility a bojovníkem proti dezinformacím. Není tedy divu, že mnohým lidem leží jeho názory v žaludku. V jednom z posledních příspěvků se rozhodl reagovat na častou odpověď, kterou od komentujících na sociální sítích při obraně elektromobility dostává: „Tak proč nejedeš na výpravu elektromobilem?“
Text níže je citací příspěvku Dana Přibáně, s jehož publikací na inSmart.cz souhlasil.
Že to elektromobilem nejde? Opak je pravdou
„Neustále mě někdo posílá na výpravu elektromobilem, aby jakože „haha“ ukázal, že to nejde. Tak jen malá rekapitulace velkých výprav elektromobily.
První cesta elektromobilem kolem světa a rovnou elektromobilem na solární pohon, proběhla už v letech 2006 až 2008, tedy v době, kdy jsme vyrazili na naši první cestu trabantem. Šlo o jednoúčelový speciál Solar Taxi, lehké auto s velkým vlekem na solarní panely.
Autor projektu Louis Palmer, pak v letech 2010 a 2011 cestu zopakoval spolu s několika dalšími týmy jako Zero Emissions Race.
První sériově vyráběný elektromobil, který objel svět, byla Tesla Roadster řízená Rafaelem de Mestre. Zeměkouli obkroužil už roce 2012, tedy v roce, kdy jsme byli s trabanty v Jižní Americe.
První sériově vyráběný elektromobil na solární pohon, který, sólově bez jakéhokoliv podpory přejel zatím „jen“ Afriku od severu k jihu a zpátky, byla Škoda Enyaq upravená na nabíjení polem solárních panelů. Celý kontinent s ním Maarten van Pel a Renske Coxová objeli v loňském roce, pár let po naší poslední výpravě trabantem.
Šlo o první na palivech nezávislý přejezd Afriky motorovým vozidlem.
Afriku od jihu k severu pak už v roce 2018, tedy v roce naší poslední výpravy trabanty, přejel maličkým elektromobilem Nissan Leaf jmenovec a vnuk slavného polského dobrodruha Arkady Fiedler. Největší severojižní výpravu však loni absolvoval elektrický Nissan Ariya řízený manželským párem Chrisem a Julii Ramseovými, kteří s ním dojeli ze severního magnetického pólu přes celou Severní a Jižní Ameriku až na jižní pól v Antarktidě (samozřejmě s drobnou pomocí několika lodí).
Jde o první motorové vozidlo, které toto dokázalo.
Všichni zmínění měli na cestách méně technických problémů, než my s trabanty. Tedy ano, až si to budeme chtít zjednodušit, vezmeme si elektromobil,“ zmiňuje Přibáň, který se svými legendárními žlutými trabanty objel svět.
Fanoušci nápad chválí
Především na sociální síti X (Twitter) se našla řada fanoušků, která projevila zájem na tom, aby podobný film doopravdy vznikl. „Vlastně by byla velká výzva z takové výpravy udělat koukatelný film. Výkonu to má dost, brzdí to, je to pohodlné a není třeba tomu během měsíce udělat 2x generálku. Aspoň to může být žluté…“ rýpl si do odpůrců elektromobility jeden z komentujících.
Debata o elektromobilitě je v České republice složitá. Ve společnosti panuje častý názor, že nám je elektromobilita nucená nic dobrého nepřináší. Odpůrci rádi přehlíží fakta, kdy jde o celosvětový trend, na který se např. Čína připravovala cca posledních 20 let. Že Evropa zaspala? To chce v zemi závislé na automotive průmyslu slyšet málokdo.
Jak upozorňuje Přibáň, který se „spalováky“ objel celý svět, elektromobily jsou efektivnější a účinnost spalovacího motoru je mizerná. Poukazuje také na to, že ani benzín či nafta neteče ze studánky, ale je třeba je nejprve zpracovat. Stejné je to s elektřinou, kterou lze podle Přibáně získat mnoha způsoby a nejsme tak závislí na malém počtu dodavatelů
Jak dokazují diskuze na českém internetu, někteří stále nevěří, že má elektromobilita smysl. Nepomáhá tomu ani narativ konspiračních webů typu Autoforum.cz. Co na naplat, že v elektromobilu nejhlasitější kritici často ani neseděli. Některé z nás zkrátka čeká k elektromobilitě ještě dlouhá cesta…
Zdroj: Dan Přibáň, Komentář autora, MIT Technology Review
Běžný elektromobil má spotřebu 20 kWh/100 km. Řekněme, že jede průměr 50 km/h. Odebírá tedy 10 kW. Nejdražší solární panel o ploše 1m2 vyrobí v ideálním případě 200W. Za slunného dne a s panely otáčejícími se proti slunci by elektromobilu stačila plocha solárních panelů 50 m2. Při povolené šířce vozidla… Číst více »
Vy si cestou spalovakem vyrábíte sam benzín???
To ne, ale na zaparkování mi stačí 5 metrů, nepotřebuji 30 m. A s tím přívěsem by se Vám hezky parkovalo v podzemních garážích. A to neuvažuji otázku ceny
Prostě nějaké věci vypadají teoreticky lákavě, ale uplatnění v praxi je nulové.
Ne, že by byl při výpravě v Amazonském pralese, nebo Africe problém s parkováním vozíku v podzemních garážích… 😀
A ta krásná jízda s panely ve stínu amazonských pralesů, po rozbahněných cestách. To by byl zážitek!
Vzpomeňte na dobu, kdy se objevovaly první auta se spalovacími motory. Výkony k smíchu, možnost čerpání paliva minimální. Myslím, že v té době si museli na delší výpravu vozit sebou přívěs s cisternou nebo sudy paliva. Tehdy také většina lidí nejspíš tvrdila, že kůň a seno je mnohem lepší… Až… Číst více »
I takový Henry Ford tvrdil že auto nikdy nenahradí koně. A t bylo prosím v době kdy už vyráběl Model T.
Nebyl to kůň a seno ale byly to elektromobily s rtutovými AC/DC staničními měniči, které byly na každé ulici a vyměnila se jen baterie – a to mluvím o 19 století /US/
Celá stanice vypadala velikostně podobně jako dnes dobíječka na elektrické nesmysly Lithiových fantazií 🙂
Prosím vás, co to tu píšete za rádoby učené výrazy. To zařízení se jmenuje ignitronový usměrňovač. V 19. století se v USA elektrifikovalo stejnosměrným proudem, takže nebyly usměrňovače ani zapotřebí.
To co říkáte, je hloupá demagogie. Srovnáváte nesrovnatelné. Ano, před cca 100-110 lety byl elektromobil výrazně jednodušší na používání, ale pro info, první Ford T stál cca 800 dolarů, po zavedení pásové výroby klesla cena na cca 450 dolarů. Jedna ze společností, kterou vlastnil Edison prodávala elektromobil za cca 10… Číst více »
Pořád je to hračka pro bohaté, akorát dnes jim to nedobrovolně dotujeme my všichni. A do normálních aut se povinně montují různé pičoviny, aby se cenový rozdíl snížil a aby se tam furt něco sralo.
Akorát že při nástupu spalovacích aut se spalovací auta prosadila v okamžiku, kdy technologie byla připravena. A elektromobily jsou ještě o něco starší, přesto se dodnes prosadit nezvládly, i přes masivní politickou podporu, které se jim denně dostává.
Tehdy ale také stát ty koně/spalovací motor, nezakazoval. Ani nedanil trávu pro koně/benzin. Stejně tak stát nedotoval, přímo i nepřímo a legislativně nezvýhodňoval i jinak, auta se spalovacími motory tak, jako elektroauta dnes. Tedy dle mého vaše srovnání kulhá na obě nohy. Pokud by se elektroauta prosazovali tržně/svobodně, jako v… Číst více »
Proboha, to je demagogie, víš proč nemůže být spalovací motor na Marsu ? Tušíš to aspoň ?
Hele asi mu budeme muset napovedet, ten nema o procesu spalovani ani potuchy. Je jasny ze u nej se ve spalovacim motoru pali palivo, jen palivo, kyslik netreba. Fakt ze to vozitko na Mars dopravil spalovaci motor na vodik a kyslik by ho mohl i zabit. 😀 Takze ted nase… Číst více »
„Až se všechno vychytá“, tak nebudete muset nic zakazovat ani dotovat. Nevím nic o tom, že by ve jménu pokroku někdo zakázal koně, popřípadě z daní za koně a seno dotoval nákup a provoz těch strašně neefektivních prvních aut. Energetická hustota benzínu je tak velká, že na 500 km cestu… Číst více »
První vznikly elektromobily a až poté auta se spalovacími motory. Ovšem nikdo tenkrát nechtěl zakázat ty druhé a nikdo nechtěl zakázat ani ty koňské povozy. V tom je ten zásadní rozdíl. Mnoho lidem by nevadily elektromobily, kdyby to prostě byla jen varianta, kterou si někdo koupí a jiný ne. Ovšem… Číst více »
Možné, avšak v praxi debilní.
Obávám se, že s tím návěsem na solární panely, který by byl delší než celý běžný kamion s návěsem, by spotřeba trochu stoupla, nemluvě o aerodynamickém odporu ztopořených solárních panelů. Aby to neodfoukl vítr, muselo by to vážit pěkných pár tun. A dovedete si představit tu katastrofu a obecné ohrožení,… Číst více »
Elektromobil není schopen za 150 roků vývoje vyřešit ten největší problém – akumulátor. Životnost akumulátoru je 5-10 let a v případě poškození je z něj neuhasitelný plamenomet. Tedy tu máme auto, které stojí milion a až po 5-10 letech umře aku, přijde so šrotu. Což je velice, velice špatné a… Číst více »
A bude také nehořlavý benzín? Viděl jsem několikrát video jak se někde samovznítilo nějaké Lamborghini. Lze dohledat, stejně jako požáry elektroaut. Výbuch LPG nádrže by také nebyl úplná legrace, že. Třeba v podzemní garáži… Další věc…před pár dny jsem jel do kopce za Passatem, cca za těch 20000, – Nějaké… Číst více »
Když má někdo auto ve špatném technickém stavu, tak zakážeme všem ostatním, aby si koupili nové auto se spalovacím motorem? Já bych byl spíš za to, aby se přísně kontrolovaly emise, klidně i v provozu. Když jde někomu z výfuku černý kouř a on to ignoruje, klidně pokutu 200.000 Kč… Číst více »
To by byly zajímavé statistické údaje, kdyby se porovnalo kolik začalo hořet aut se spalovacím motorem vs elektromobilů. Samozřejmě přepočteno k jejich počtu. A zajímavé by bylo i srovnání od hasičů, jestli je snažší hasit hořící auto se spalovacím motorem nebo elektromobil.
Kolik mu paltí za tyhle kecy? 😀
Elektromobil v současné podobě (cena, váha, životnost) není využitelný pro víc než 20% současných českých vlastníků aut. Co ti ostatní, připravíte je o auta? Že vlastní auto nepotřebují říká spousta mladých, ale jakmile máte rodinu nebo problémy s pohyblivostí, je pro vás auto nutnost. A nějaké sdílení nebo půjčování není… Číst více »
Ono škoda povídat o těch sdílených autech, není to žádný velký ekologický zázrak. Mnohdy se totiž takové vozy ani nedožijí první kontroly na STK.
Neříkám, že to nejde, ale zajímalo by mě, kolik času by Trabáňovi ta cesta zabrala 🙂 vzhledem k efektivitě dobíjení baterek.
Trabáň nepřestává bavit. Hloupý a nevzdělaný, ale o to víc ukřičený a hlavně papouškující naučené fráze bez hlubší znalosti problematiky.
Zato vy jste učiněný vědátor, podle toho co píšete…
Ale má pravdu …
No ta popisovaná cesta tím Enyaqem přes Afriku trvala pekelně dlouho, čet sem o tom reportáž, mám dojem, že i dýl než těm trabantům nebo slovákům na chrchlech, nechce se mi to hledat – ano, neztrávili většinu času opravama, ztrávili ho nabíjením. a čištěním a zametáním panelů od písku atd.… Číst více »
jakmile začne elektomobil dávat ekonomicky smysl tak se rozšíří ale obávám se že nastoupí dřív jiný pohon, prodeje v evropě nelámou zrovna rekordy, počty registrovaných aut v čr je tolik co se vyrobí spalováků v čr za den, bez dotací to nekupují ani němci kteří mají značnou kupní sílu, automobilky… Číst více »
Zdravím, pěkný článek i názory za ním. Také mi vadí dezinformace. Oceňuji zejména narážku na zpracování a dobývání ropy. To si skutečně málokdo uvědomuje, jaké jsou ekologické a energetické náklady na těžbu, dopravu a zpracování ropy.
Zajímavé by bylo také vyčíslit náklady na zajištění přístupu k ropě za přiměřenou cenu.
Ovšem to samé musíte brát u výroby akumulátorů do elektromobilů i následné náklady na jejich likvidaci. Stejně u výroby a likvidace „ekologických“ fotovoltaických panelů.
Jo, ať vezme ten jouda Teslu X na expedici do Amazonie! Bude jí tam moci dobíjet klackem!
A co šlapací autíčko? To je ještě jednodušší než Trabant. Nebo aspoň dovybavit Trabanty šlapacím generátorem, vždycky tři dny šlapat do ztráty vědomí a pak se s ním svézt na resuscitaci do špitálu. Mám obsedantní pocit, že skalní příznivci a obhájci patří mezi jedince s pouze humanitním vzdělání, kteří jen… Číst více »
Dan Přibáň, známý bojovník proti dezinformacím, cestovatel a profesionální ohýbač faktů. Takový kecy… Ty váletníky s Eniaqem po Africe sem shodou náhod viděl. Ta cesta trvala snad 2x? tak dlouho, jako jim v těch bakelitech, protože většinu času jen stáli, kolem auta rozložené provazy panelů a nabíjely baterky. To nemá… Číst více »
Ať si pan Přibáň jede kam chce a s čím chce. Když je někdo přesvědčený že to je lepší, neberu mu to, ale já takové auto nechci, tak z jakého důvodu mě někdo nutí si ho koupit taky ?
„ Co na naplat, že v elektromobilu nejhlasitější kritici často ani neseděli.“
Tak tato poznámka má podobný smysl jako napsat ke kritice Ruska: „Co naplat, že v Rusku nejhlasitější kritici často ani nebyli“.
Zastánci lektromobility (vynucené), mají podobné argumenty jako třeba některé naše političky. prostě hloupé…
Jezdí ve smradlavým trabantu a propaguje elektromobilitu. To nevymyslíš!
Tak a teď tu o Karkulce.