Že je Tesla ztrátovou firmou, to je dobře známá informace, Elon Musk se jí ostatně netají. Investoři s ním mají hodně trpělivosti, ostatně jde o muže, který už několikrát dokázal věci považované jinými za za nemožné. Ovšem u Tesly se zdá, že narazil na limity reality.
Pravda, o Tesle jsme psali nedávno. Jenže tentokrát nejde o přehnané zprávy o eliminaci kobaltu z lithium-iontových baterií; jedná se o samotnou existenci společnosti.
SolarCity, součást Tesly, která se zaobírá sluneční energii, zmenšuje své kapacity; Tesla samotná se potýká s nuceným odchodem části pracovní síly a další zeštíhlování podniku zřejmě ještě firmu čeká.
Financial Times v článku popisují odhodlání Muska Teslu zachránit, jenže teď už to bude mít opravdu těžké.
I když Tesla přežije, bude se muset bát konkurence
Obzvláště proto, že Tesla je, stručně řečeno, pionýrem elektrovozů; zákazníkům vysvětlila, co elektrovozy jsou, proč je chtít a proč je mít a udělala z nich něco zajímavého, něco trendy. Jenže zároveň s tím nedokázala své sny přetavit v auto, které si všichni budou chtít koupit.
Teď, když Tesla ukázala cestu, se na vlně popularity elektrovozů svezou firmy nové nebo naopak ty nejstarší, velké zavedené automobilky, které mají dostatek financí na to si dovolit trochu zariskovat: obzvlášť, když teď uvidí ve svém hazardu potenciál. BMW nebo možná Mercedes vyvstanou na mysli jako první, což je na druhou stranu pro českého zákazníka zajímavé. Německo je automobilová velmoc a je pravděpodobné, že by se k elektrovozům “ve stylu Tesly” dostal našinec velmi rychle.
Momentálně drží Teslu naživu hodnota akcií: investoři Muskovi věří a ceny tak rostou. Jenže ani sladká slova, kterými Musk slibuje zářnou budoucnost, nebudou fungovat navždy. Tesla už má jen velmi málo času na to prokázat, že dokáže vydělávat peníze.
A zda tomu tak bude se dozvíme už velmi brzy. Tento a přístí měsíc bude rozhodující, řekne světu, zda Tesla uspěla nebo zda sny Elona Muska přetvoří v realitu někdo jiný. Tesla Model 3 by měl na konci měsíce splnit po mnoha problémech plán: vozů by se mělo vyrobit tolik, kolik Musk slíbil, a přehoupnout tím neustálé ztráty ve velmi jemný zisk.
Jenže ani to nemusí stačit. Finanční rezervy jsou na dně, Tesla se pravidelně potýká s odlivem manažerů, média se plní zprávami o problémech se samořiditelnými systémy a nedávná restrukturalizace podniku znamenající ztrátu 3 500 pracovních míst – 9 % pracovní síly Tesly – ukazují na opravdu špatný stav firmy.
Shrnuto a podtrženo: Tesla stojí na Muskovi. A ačkoliv je Musk vizionářem začátku 21. století, je to pořád “jen” člověk, a ani on nedokáže kolabující firmu udržet na nohou do nekonečna. Během příštích pár týdnů se dozvíme, zda Tesla přežije i další roky.
Bylo by dobré, kdybyste si přečetl alespoň poslední finanční výsledky než začnete psát zavádějící a nepravdivé informace. Třeba si zjistit, kolik přesně jsou ty finanční rezervy na dně, nebo vztah mezi hodnotou akcií a životaschopností firmy, nebo spíš rovnou zrevidovat každý odstavec pomocí relevantních zdrojů než domněnek.
Nikdo tyhle informace nezná, protože Tesla před rokem opustila standardní GAAP účetnictví a přešla na non-GAAP, což má za následek, že čísla z jejich reportu jsou nedůvěryhodná. I přes miliony slibů Muska, že mají dostatek peněz na celý rok, se drtivá většina expertů domnívá, že bez další injekce dojdou ve… Číst více »
Přesně jak píše Jiří. Je dobré si nejprve zjistit dostatek informací před tím, než vypustím kachnu a paniku. Restrukturalizace je zde hlavně kvůli zdvojení manažerských funkcí případně funkcí které již pozbývají smyslu, byť zpočátku byly potřeba. Musk se snaží vést Teslu s důrazem na efektivitu. Ať už se to týká… Číst více »
Ano, restrukturalizace je pouze doprovodným jevem. Také ji nikde neuvádím jakožto hlavní problém. Uznávám však, že s ní pracuji až příliš negativně. Máte pravdu, že zrovna v kontextu Tesly nešlo o nic dramatického a jedná se o přirozený proces. Paniku, domnívám se, nevyvolávám; situaci Tesly znají všichni a pokud se… Číst více »
Paniku asi v malé ČR nevyvoláte, ale dezinformace šíříte. 1) „Jenže zároveň s tím nedokázala své sny přetavit v auto, které si všichni budou chtít koupit.“ – Půl milionu předobědnávek je podle vás málo? Z tohoto vlastně žádné auto ani Corollu či Golfa nechtějí všichni, ale jenom pouhé 1,5 %… Číst více »
Hmmm, 3600 manažerských, zdvojených pozic? Tomu snad nevěří ani Muskův největší fanoušek.
Nejsem odborníkem v ekonomickych ukazatelích, ale je celkem možné, že pan Musk se dostal k utajovaných patentům Nikolaje Tesly a bude montovat pod kapotu vozů Tesla jeho zakázané motory na “ volnou energii „. Tímto taktickým tahem by vyhrál v konkurenci s ostatními výrobci automobilů, kteří se dosud “ ostýchají… Číst více »
Lol a proč to už neudělal? Ohledně eletromotoru se už nic vymyslet nedá. Myslíte, že za 100 let by nikdo jiný ani náhodou nepřišel na cokoliv lepšího? V oblasti elektřiny už není co vymýšlet. Teď se experimentuje s tokamaky apod.
Tokamaky a podobné projekty jsou nereálné a schlamstnou md.dolarů a proto je tzv.výzkumníci a jejích zainteresovaní přátelé podporují protože to je populární a pro ně hlavně výnosné. Příteli joudo, máte-li zájem, tak Vám přepošlu videa o garážových strojích, kde jezdí nebo v domě topí na volnou energii. Ovšem nechtějí publicitu,… Číst více »
https://www.youtube.com/watch?v=JQGhHAr3oqQ
Mluvíte pěkné nesmysly. Tesla rozhodně jako podnik není před krachem, nejhorší, co by se jí mohlo stát je, že vymění Elona za lepšího manažera, který provede řádnou reorganizaci výrobních procesů. Každá firma může zpravidla na hodinu propustit až 30% lidi a vůbec nic se navenek nestane, zákon neefektivity masy, proč… Číst více »
Účelovka. V poslední době se nějak často porouchávají auta Tesly. Jasná kampaň.
Přece příští týden slíbil musk 5000 Tesla3 týdně,a vše vypadá že ano,tak co to tu píšete?
Tento článek je sračka.