Tesla chce automobily bez vzácného kobaltu: Je to vůbec možné?

Vzhledem ke zprávám z posledních měsíců by se mohlo zdát, že nejdůležitější součástí dnešních baterií je lithium; a to je také pravda, vždyť jej má I v názvu. Ovšem je tu ještě jeden speciální kov, bez nějž si nelze lithium-iontovou baterii představit: vzácný kobalt.

Tesla prokázala, že elektrická vozidla si najdou své zákazníky a mohou se úspěšně prodávat – byť firma sama je ve velkých finančních potížích.

Elon Musk nedávno tweetnul, že v současnosti je podíl kobaltu v materiích menší než 3 % a v příští generaci prý nemá být vůbec žádný. Je však vůbec něco takového možné? Mohou se baterie vyráběné současnými postupy obejít bez kobaltu?

Obejdou se baterie bez kobaltu? Spíše ne, věří analytik

Kobalt je pro baterie klíčový, je ho však nedostatek a těžba je velice náročná; ta také často probíhá za dosti otřesných podmínek v rozvojových zemích. I proto vědci pátrají po řešení, jak kobalt v bateriích nahradit.

Obrázek: Tesla chce automobily bez vzácného kobaltu: Je to vůbec možné?

Vůz společnosti Tesla

Musk své vyjádření formulovat chytře: “další generace” baterií může přijít kdykoliv, za pár měsíců nebo za mnoho let. A oněch mnoho let je pravděpodobně bližší realitě.

Nejvíce kobaltu se těží v Demokratické republice Kongo, za minulý rok šlo o více než 60 %. Jako takový je poměrně vzácný, rozhodně vzácnější než lithium a navíc jej lze těžit prakticky pouze v souvislosti s dalšími nerosty jako je nikl či měď.

Podle tvrzení analytika Caspara Rawlese ze společnosti Benchmark Mineral Intelligence, kterého vyzpovídal server The Verge, je v přístích deseti letech nepravděpodobné, aby baterie neobsahovaly žádný kobalt. Proč?

Protože jde o klíčový bezpečnostní prvek: kobalt zlepšuje životnost baterie a navíc pomáhá v procesu chlazení. Panasonic například pracuje na bezkobaltovém řešení pro baterie, ale to prý ještě potrvá delší dobu.

Shrnuto a podtrženo: Elon Musk se zde možná trochu unáhlil. Obsah kobaltu v bateriích je už teď velice nízký a vytvořit funkční a praktickou baterii zcela bez kobaltu v příštích deseti letech je dosti nerealistické.

Zdroj: The Verge

Obrázek: AI Gemini je schopnější než lidé i ChatGPT. Co dokáže nová umělá inteligence od Google?
AI Gemini je schopnější než lidé i ChatGPT. Co dokáže nová umělá inteligence od Google?
Obrázek: Jak vznikají chytré telefony? Návštěva továrny značky vivo aneb od součástek ke smartphonu ve vaší kapse
Jak vznikají chytré telefony? Návštěva továrny značky vivo aneb od součástek ke smartphonu ve vaší kapse
Obrázek: Rozhovor o chytrých televizorech: Na 8K ještě nenastal ten správný čas, věří Danny Tack z TP Vision
Rozhovor o chytrých televizorech: Na 8K ještě nenastal ten správný čas, věří Danny Tack z TP Vision
Obrázek: Tesla Cybertruck utáhne motor vesmírné rakety a naložená ve sprintu porazila i Porsche 911
Tesla Cybertruck utáhne motor vesmírné rakety a naložená ve sprintu porazila i Porsche 911
Obrázek: Píše vám Alza.cz? Podvodníci zneužívají Vánoc a luxují konta přes falešné stránky e-shopu
Píše vám Alza.cz? Podvodníci zneužívají Vánoc a luxují konta přes falešné stránky e-shopu
Obrázek: Co je to PPC reklama a kde všude se může zobrazit?
Co je to PPC reklama a kde všude se může zobrazit?
Obrázek: Nabíjení elektromobilu na cestách: Jak využít hotelové nabíječky?
Nabíjení elektromobilu na cestách: Jak využít hotelové nabíječky?
Obrázek: Gravírujeme laserem do dřeva i kovu: Praktický test gravírovačky TWO TREES TS2 10W
Gravírujeme laserem do dřeva i kovu: Praktický test gravírovačky TWO TREES TS2 10W