Společnost Meta prodala streamovací platformě Netflix soukromé uživatelské zprávy, ukázaly soudní dokumenty odhalené koncem března, které byly součástí dubnové antimonopolní žaloby proti firmě Marka Zuckerberga. Jedná se o hrubé porušení soukromí uživatelů, z něhož obě strany těžily.
Meta Platforms dostává pokuty za porušení soukromí uživatelů pravidelně, přesto lze tohle odhalení označit za šokující či pobuřující. 23. března byly odhaleny soudní dokumenty, které ukázaly nečekané vztahy mezi Metou a Netflixem.
Dokumenty, které byly součástí rozsáhlé antimonopolní žaloby v loňském dubnu, odhalily informace týkající se toho, že Netflix měl deset let přístup k soukromým uživatelským datům, upozornil server The Business Standard.
Netflix tak mohl na základě získaných údajů efektivněji přizpůsobovat svůj obsah. Na oplátku poskytoval Facebooku čtrnáctidenní reporty o tom, jak jeho vlastní uživatelé na platformě pracují.
Tento vztah umožnil lépe přizpůsobovat reklamy a vygenerovat miliony dolarů pro Metu na úkor nic netušících uživatelů. Žaloba zmiňuje konkrétně Reeda Hastingse, spoluzakladatele Netflixu, bývalého člena správní rady Facebooku.
Meta to popírá
Do měsíce poté, co se dostal Hastings do správní rady Facebooku, podepsaly obě strany dohodu zvanou Inbox API (Application Programming Interface). Právě ta umožnila Netflixu přístup k soukromým uživatelským zprávám Facebooku.
„Téměř deset let se Netflix a Facebook těšily zvláštnímu vztahu. Netflix získal stovky milionů dolarů v reklamách na Facebooku, uzavřel řadu dohod o sdílení dat s Facebookem a získal přístup k soukromým rozhraním API,“ píše se v dokumentech.
Firma, která se ještě do roku 2021 jmenovala Facebook, jakékoli sdílení soukromých uživatelských zpráv s Netflixem popřela. Dohoda se streamovacím gigantem podle ní pouze umožňovala posílat přátelům zprávy o tom, co na platformě sledovali.
„Meta nesdílela soukromé zprávy uživatelů s Netflixem,“ ohradil se vůči těmto zprávám mluvčí Meta Platforms. O podobném incidentu, do něhož byl zapojena i švédská společnost Spotify, již v roce 2018 psal americký list The New York Times.
Zdroje: The Business Standard