Češi loni v prosinci v hojném počtu sáhli po službě „kup teď, zaplať později“ (Buy Now, Pay Later). A nebyla to zrovna malá skupina – platební společnost Twisto zaznamenala během vánočních nákupů rekordní čísla.
Nejvíc lidí podle dat společnosti Twisto vyrazilo na online nákupy hned po Black Friday – v neděli 1. a v pondělí 2. prosince, kdy odstartovaly vánoční slevy. To dává smysl – kdo by nechtěl spojit výhodné slevy s možností rozložit si platbu? Oproti říjnu narostl počet BNPL transakcí o působivých 40 procent.
Twisto v minulém roce vsadilo na netradiční marketingovou strategii. Zatímco většina značek před Vánoci křičí „kupuj hned“, český fintech přišel s želví kampaní propagující klid a rozvahu. „Chtěli jsme lidem ukázat, že není třeba spěchat,“ vysvětluje šéf marketingu Jan Fišar. Zákazníci dostali na zaplacení svých listopadových a prosincových nákupů až 60 dní – tedy dost času na to, aby si mohli v klidu rozmyslet, jak platby poskládat.
Nákup na třetiny slaví úspěch
Rostoucí popularitu zaznamenala především služba Nákup na třetiny. Je to docela chytrý koncept – nákup nad 1 500 korun si můžete rozdělit na tři bezúročné splátky. Průměrně si takto Češi rozkládali částku 4 400 korun. Za rok se objem takových transakcí více než zdvojnásobil, což není překvapivé vzhledem k tomu, že službu už nabízí přes 1 500 e-shopů.
Kde Češi nejvíc utráceli? Překvapivě to nebyly klasické e-shopy, ale online tržiště jako Allegro. Tyhle online tržiště zaznamenaly meziroční nárůst o 130 procent. Na druhém místě skončila móda a bronzovou příčku obsadily potraviny. Průměrná útrata na jeden nákup činila 922 korun, ale v elektronice se vyšplhala až na 2 209 korun.
Pro Twisto byl rok 2024 významný i z pohledu expanze – kromě České republiky a Polska, kde působí od roku 2018, vstoupili nově i na rumunský trh. Po akvizici tureckou skupinou Param v roce 2023 se zdá, že firma nabírá druhý dech.
Zákazníci utratí více
Češi začínají mnohem víc přemýšlet o tom, jak chytře rozložit své výdaje. Místo aby vytáhli celou částku najednou, raději si ji rozloží do několika splátek – zvlášť když je to zadarmo. A e-shopy? Ty jsou za tento trend rády – zákazníci jsou ochotnější nakupovat a často utratí i víc.
Je to zajímavý pohled na proměnu našich nákupních zvyklostí. Zatímco dřív bylo placení na splátky spojené hlavně s velkými nákupy typu pračka nebo televize, dnes si takhle klidně pořídíme i vánoční dárky nebo oblečení. Vypadá to, že flexibilní platby se stávají novým standardem.
Co myslíte, je to dobrý trend? Pomáhá lidem lépe hospodařit, nebo je to naopak svádí k větším útratám? Vyzkoušeli jste službu typu Twisto? Nechte nám komentář v diskuzi.
Zdroj: TZ Twisto