Spotify má 96 milionů platících zákazníků a na trhu figuruje už 13 let. A poprvé ve své historii se nachází v černých čísel.
Zdá se to až neuvěřitelné: Spotify je nejpopulárnější software pro pouštění hudby na světě, může se pochlubit integracemi s virtuálními asistenty a prakticky celosvětovým rozšířením. Jenže služba sama o sobě prostě nevydělává.
Hodně hudby za málo peněz
Na vině jsou platby hudebníkům, kteří svá díla na Spotify dávají: přestože má firma značné množství platících zákazníků, stejně to nevyváží peníze, které Spotify vynaloží na producenty.
Abychom byli zcela přesní: už jednou se ve své historii Spotify do výdělečných čísel dostalo, ale bylo to pouze vlivem poněkud komplikované situace, kdy firma získala daňové odpočty vlivem smluv s čínským obrem Tencent.
Tentokrát však služba vydělala sama o sobě. To je dobrá zpráva pro celý průmysl, neboť nelze říct, že by se mu zrovna dvakrát dařilo – pokud nevydělává ani lídr trhu, tak už nikdo – konkurenční Apple Music má „pouze“ 50 milionů platících odběratelů.
Černá čísla firmy zřejmě nevydrží dlouho – na příští čtvrtletí předpokládá Spotify ztrátu ve výši 50 až 100 milionů euro, a v celém letošním roce pak ve výši 200 až 360 milionů.
Celkový stav trhu je tristní: poskytování hudby nevydělává. Není to příliš odlišné od stavu seriálů a filmů, byť Netflix je na tom znatelně lépe. Nejlépe však v oblasti multimediální kultury vydělávají videohry: ať už bereme samostatné hry jako Fortnite nebo platformy typu Steam, o jejich příjmech si mohou hudební i filmové streamovací služby nechat pouze zdát.
Mezi konkurenci Spotify se řadí Apple Music, Deezer a další, žádná služba však nedosahuje tak vysokého počtu aktivních uživatelů měsíčně; platících zákazníků má Spotify kolem 96 milionů, celkově aktivních uživatelů je však 207 milionů měsíčně.