Čísla mluví jasně: Nejvíce vydělávají hry zdarma, jejich králem je Fortnite

Výstup společnosti SuperData za rok 2018 ukazuje, že videohry, které jsou v základu zdarma, vydělaly svým tvůrcům za rok 2018 neuvěřitelných 88 miliard dolarů.

Za sebou tak nechávají nejen tradiční herní byznys, ale v dalekém závěsů také filmy, televizi a hudbu.

Není překvapivé, že si hry zdarma vedou tak dobře; částka sama je však přesto poněkud zarážející. Celkový herní trh má hodnotu 110 miliard dolarů, přičemž kolem 61 miliard pochází z mobilních zařízení – hlavního domova free to play (F2P) her. Zbytek je rozdělen mezi PC a konzole, přičemž PC hry přináší o něco více peněz.

Dominantním free to play regionem, a tady se překvapení nedočkáme, je suverénně Asie, zodpovědná za necelou polovinu zisků videoherního průmyslu. Po ní následuje Severní Amerika a poté až Evropa.

Obrázek: Čísla mluví jasně: Nejvíce vydělávají hry zdarma, jejich králem je Fortnite

Videohry už nejsou zábava pro několik bláznů, ale obrovský byznys

Suverénem u F2P titulů byl v minulém roce samozřejmě Fortnite s 2,4 miliardami dolarů zisku. Po něm následuje směsice titulů z mobilů i PC.

Čísla dále potvrzují dlouhodobě jasný trend: tradiční hry jsou sice v Evropě a USA populární a tituly jako Kingdom Come: Deliverance nebo Witcher 3 sklízí jedno ocenění za druhým, jenže pro vývojáře nepředstavují lákavou volbu. Hráče baví, ale peněz z nich zase tolik není; možná proto se i tradiční developeři typu Larian uchylují k financování nových titulů přes Kickstarter.

Jinou možnou cestu, kterou by se videohry mohly ubírat, ukazuje Path of Exile. Dlouhodobě úspěšné a byť ne bohaté, tak přinejmenším dostatečně ziskové RPG žije na neustálých aktualizacích živených výhradně kosmetickými mikrotransakcemi.

Obrázek: Čísla mluví jasně: Nejvíce vydělávají hry zdarma, jejich králem je Fortnite

Fortnite, extrémně populární videohra současnosti. Zdroj: Epic Games

Předvídat další vývoj u PC a mobilního herního trhu je prakticky nemožné. Stačilo, jak jej absolutně rozvrátil náhle nesmírně populární žánr battle royale her, který přitom nebyl žádnou extrémní novinkou. Trh je stále velmi mladý (nejen svým věkem, ale i generací, která u něj tráví nejvíce času) a je tak velmi náchylný vůči tomu, co je zrovna trendy.

Zdroj: SuperData, analýzy si jako první všiml TechCrunch

Obrázek: Chromebookům se daří, dominují PC trhu. Prodeje rostou HP i Lenovu
Chromebookům se daří, dominují PC trhu. Prodeje rostou HP i Lenovu
Obrázek: Vodní pára na Ganymede? Stará data pomáhají k novým objevům
Vodní pára na Ganymede? Stará data pomáhají k novým objevům
Obrázek: Nedostatek polovodičů firmy znatelně pociťují, mezi nimi i Tesla
Nedostatek polovodičů firmy znatelně pociťují, mezi nimi i Tesla
Obrázek: Nabíjení přímo ze silnice: Starý koncept v novém kabátku
Nabíjení přímo ze silnice: Starý koncept v novém kabátku
Obrázek: Jak platit Bitcoinem menší částky? Rychle a levně s Lightning Network
Jak platit Bitcoinem menší částky? Rychle a levně s Lightning Network
Obrázek: Vadí vám nové počasí ve Windows 10? Poradíme, jak ho z lišty odstranit
Vadí vám nové počasí ve Windows 10? Poradíme, jak ho z lišty odstranit
Obrázek: Dříve za peníze, nyní zdarma: Nástroje Google Workspace jsou nyní k dispozici každému
Dříve za peníze, nyní zdarma: Nástroje Google Workspace jsou nyní k dispozici každému
Obrázek: I Apple počítače trápí viry: macOS nejčastěji ohrožuje reklamní malware
I Apple počítače trápí viry: macOS nejčastěji ohrožuje reklamní malware
Obrázek: Obří kovový kufr pro streamování her na cestách. To není vtip, ale novinka od GAEMS
Obří kovový kufr pro streamování her na cestách. To není vtip, ale novinka od GAEMS

Ani letošnímu ročníku IT veletrhu CES se nevyhnuly vcelku bizarní produkty. Masivní kufr pro přenášení videoherních konzolí patří mezi ty...

Zavřít