Kvalitní API může přilákat více zákazníků než sales a marketing

Až 75 % firem, které musely v průběhu roku 2020 projít digitální transformací, hodlá v investicích do technologií pokračovat a kolem 65 % z nich své investice do budoucna navýší. Nejčastěji firmy investovaly do napojování produktů a služeb do ekosystémů pomocí API – jejich kvalita, srozumitelnost a byznysová prezentace se totiž stávají zásadním obchodním argumentem. To vychází ze souhrnného reportu State of API Economy od Google Cloud Platform a interních dat české firmy DX Heroes, která se soustředí na vývojářskou zkušenost a adaptaci softwaru ve vývojářské komunitě. Dle CEO DX Heroes Prokopa Simka se firmy, které se na tvorbu kvalitních a prověřených API nesoustředí, nevyužívají svůj obchodní potenciál. Podle dat společnosti Akamai totiž kolem 83 % veškerého provozu na internetu tvoří právě služby spojené s API.

„Připojit svůj digitální produkt nebo firmu do ekosystému dalších partnerů, aplikací a softwarů je dnes běžná praxe, bez které úspěch na trhu nelze očekávat. Jen v bankovním sektoru bude podle reportu Nordic API do roku 2024 přes 130 milionů uživatelů open-banking principů, které na API plně závisí. V kódu tedy leží miliardy dolarů a to nepočítám trh s cloudovou automatizací, která už příští rok překročí hodnotu 630 miliard dolarů. Přehlížet tento trend je minimálně z ekonomického hlediska krok zpět. Kvalitní API má vliv na lepší vývojářskou zkušenost, tedy může v důsledku přilákat více zákazníků než sales a marketing. Urychluje totiž uvedení na trh, podporuje inovace a buduje komunitu vývojářů, kteří preferují její využití pro své produkty,“ hodnotí situaci Prokop Simek, CEO vývojářsko-konzultační společnosti DX Heroes.

Obrázek: Kvalitní API může přilákat více zákazníků než sales a marketing

Kvalitní API dokáže podle reportů a zkušeností firem dokáže přilákat vývojáře a partnery. Velká data lze v dnešní době proměnit ve velké peníze. Foto: Unsplash

Kvalitní API láká vývojáře

Kvalitně zpracované API je často pro vývojáře argumentem, proč se rozhodnou danou službu využívat. Průměrný startup jich využívá vyšší desítky až stovky, hlavní roli tak hraje srozumitelnost dokumentace, popis byznysového přínosu dané služby a rychlost napojení API. To dělá ve výsledku obrovské rozdíly – mohou urychlit, nebo naopak zpozdit vývoj o měsíce či ušetřit miliony korun za práci vývojářů. Ještě větší roli pak hraje v open-source komunitách, kdy na vývojářské zkušenosti a angažovanosti komunity přímo závisí životaschopnost dané platformy.

„API ekonomika se týká malých a středních firem i korporací. Téměř každá firma je dnes nějakým způsobem napojena na digitální ekosystémy a každým dnem vznikají nové služby a produkty. Nejúspěšnější společnosti se proto v současnosti soustředí na efektivitu a úsporu nákladů a času správným nastavením interních procesů a na srozumitelnost kódu pro komunitu vývojářů. Právě vývojáři jsou v dnešním propojeném světě nejen tvůrci kódu, ale i uživatelé a zákazníci – ty systémy a produkty, které se jim snadno a efektivně používají, se těší větší oblibě a v konečném důsledku i vyšším prodejům,“ dodává Simek.

Globální průzkum Google Cloud Platform State of API Economy z roku 2021 monitoroval zkušenosti 700 IT pracovníků s rozhodovací pravomocí. Výsledky ukazují, že 56 % dotazovaných považuje rozhraní API za aktiva, která pomáhají organizacím vytvářet lepší digitální zkušenosti a produkty. Na 52 % respondentů uvedlo, že rozhraní API urychlují inovace, protože umožňují partnerům škálovat digitální aktivity, 40 % považuje rozhraní API za nástroje umožňující integraci systémů a 36 % uvádí, že rozhraní API považují za strategická aktiva pro vytváření obchodní hodnoty. Účastníci průzkumu dále uvedli, že API používají pro širokou škálu aplikací, přičemž v čele stojí webové (57 %) a mobilní (56 %) aplikace, následované automatizací (49 %) a integrací do internetu věcí (46 %).

Obrázek: Kvalitní API může přilákat více zákazníků než sales a marketing

Ekonomický přínos API je podle Josefa Zemana z DX Heroes dobře měřitelný. Foto: Se souhlasem DX Heroes

„Ekonomický přínos API je velmi dobře měřitelný. Data společnosti Altexsoft z roku 2020 ukazují, že firmy jsou v průměru schopny vygenerovat kolem 30 % obratu právě díky API ekonomice. V některých případech dokonce více než 50 %. To už jsou čísla, nad kterými nelze mávnout rukou, “ uzavírá Josef Zeman, analytik DX Heroes.

Zdroje: DX Heroes, Google Cloud Platform State of API Economy

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Obrázek: Co dokáže domácí robot Optimus od Tesly? Elon Musk představil podrobnosti
Co dokáže domácí robot Optimus od Tesly? Elon Musk představil podrobnosti
Obrázek: Vyznáte se v USB? Nová označení mají vše zjednodušit
Vyznáte se v USB? Nová označení mají vše zjednodušit
Obrázek: Amazon představil první čtečku Kindle se stylusem a budík mapující spánek
Amazon představil první čtečku Kindle se stylusem a budík mapující spánek
Obrázek: Hledáte výkonný notebook pro kreativní vyžití? Řada Studio je špičkou v oboru
Hledáte výkonný notebook pro kreativní vyžití? Řada Studio je špičkou v oboru
Obrázek: Co je to spyware a jak se proti němu bránit?
Co je to spyware a jak se proti němu bránit?
Obrázek: BeReal: Jak funguje sociální síť bez přetvářky?
BeReal: Jak funguje sociální síť bez přetvářky?
Obrázek: Přečtěte si příchozí zprávu, aniž by to kdokoliv věděl
Přečtěte si příchozí zprávu, aniž by to kdokoliv věděl
Obrázek: Jak zmizet z internetu beze stopy?
Jak zmizet z internetu beze stopy?