Internetové i kamenné obchody se s blížícím se koncem roku připravují na nejočekávanější prodejní den v roce – Black Friday. Ten letos oficiálně připadá na 29. listopadu a přináší s sebou celou řadu výhodných nabídek a slevových akcí. Letos však některé značky a prodejci začali s Black Friday nabídkami už na konci října. Jak ale poznat, zda-li je sleva skutečná a nabídka se vyplatí?
Obchodní akce Black Friday patří mezi události, na které se v průběhu roku pečlivě chystají nejen majitelé nejrůznějších obchodů, ale i samotní zákazníci. Tento den je totiž považován za pomyslnou startovací čáru pro období předvánočních nákupů, a už od svého vzniku v druhé polovině minulého století se nese v duchu exkluzivních a neopakovatelných cenových nabídek téměř veškerého spotřebního zboží.
Black Friday je přitom profitabilní nejen pro koncového zákazníka, který má daný artikl možnost získat za zpravidla výhodnější cenu než jindy během roku. Výhodný je také pro samotné prodejce, jelikož se tento den pojí s několikanásobně vyšší chutí lidí v obchodech utrácet. Jednotliví obchodníci se pak snaží nejrůznějšími promo akcemi přetáhnout co největší část zákazníků k sobě. To však s sebou bohužel často nese celou řadu klamavých nabídek a zavádějících reklam, kterými prodejci zkouší trumfnout konkurenci. Ve finále tak na zdánlivě výhodném nákupu nejvíce tratí zákazník.
V minulosti se objevila celá řada strategií a taktik, které měly za cíl vyvolat v lidech iluzi toho, že je pro ně nabídka neodolatelná. Prodejci například v období před vypuknutím Black Friday ceny ve velkém uměle navyšovali, aby se pak během akce zdálo, že je sleva skutečně obrovská. Případně do své nabídky zahrnovali zboží, kterého je skladem pouze pár kusů, a jenž se tak rychle vyprodá v prvních minutách, přičemž pak zákazník pod psychologickým nátlakem potřeby nakoupit alespoň něco často musí sáhnout po nezlevněném zboží.
Podvodníků ubývá, zákazníci si ceny více kontrolují
Trend klamavé reklamy s nereálnými slevami je v posledních letech naštěstí na ústupu. Lidé jsou obecně více pozorní a zajímají se o původ cenovky, za kterou je zboží nabízeno. Situaci také pomáhá medializace celé problematiky, díky které se daří na podvodníky včas upozorňovat. Světlem na konci tunelu pak může být chystaná regulace ze strany EU, ale její uvedení v platnost může trvat ještě několik let.
Přesto se však tento palčivý problém trhu se spotřebním zbožím pravděpodobně nepodaří nikdy úplně odstranit. Je tak na místě projevit vlastní iniciativu ve snaze ověřit si, zda-li je slevová nabídka opravdu výhodná. K tomu vám mohou dopomoci například šikovné srovnávače cen v čele s českým projektem Hlídač shopů.
Jak si pohlídat, že je „sleva“ skutečně sleva?
Programů sledujících ceny jednotlivého zboží na e-shopech je dnes k dispozici více. Jedním z uživatelsky nejpřístupnějších a nejdůvěryhodnějších srovnávačů je pak Hlídač shopů. Ten funguje primárně jako rozšíření pro internetový prohlížeč, kdy se přímo na webu daného e-shopu objeví přehledný graf, který u zboží sleduje nejen historický vývoj ceny zboží u daného prodejce, ale také její srovnání s cenou, kterou e-shop uvádí jako původní.
Novinkou Hlídače shopů pro letošní rok je zavedení webové stránky, kam může zákazník vložit prakticky jakýkoli odkaz na artikl ze sledovaného e-shopu. Během několika sekund na stránce uvidí stejný graf jako v případě výše uvedeného rozšíření. Výhodou srovnávacího webu je možnost ověřit původ ceny u obchodů, které mohou rozšíření prohlížeče blokovat. Případně takto lze sledovat vývoj ceny zboží i přes mobilní telefon či tablet.
Oficiální Black Friday letos vypukne 29. listopadu, řada obchodů však snižuje ceny již nyní. V případě, že zvažujete využít přívalu výhodných nabídek, které s sebou tato událost přináší, je dobré si nabídky rychle ověřit. Využití srovnávače, jakým je například zmiňovaný Hlídač shopů, je pak jedním z mnoha řešení. Je to rychlé, pohodlné a spolehlivé, a v konečném důsledku vám tak dokáže pomoci ušetřit poměrně značné množství peněz.
Letošní Black Friday akce pro vás budeme monitorovat a přineseme vám přehled těch nejzajímavějších nabídek.
Zdroje: inSmart.cz, Hlídač Shopů