Pozor na Black Friday: Proč lžou české e-shopy o výši slev?

Tak jako každý rok i letos čekají na zákazníky internetových obchodů nemalé slevy spojené s výprodejovou akcí Black Friday. Několik dní až týdnů dlouhé výprodeje však nutně nemusí znamenat výhodné nabídky pro zákazníky. Minimálně ne tak výhodné, jako e-shopy u produktů tvrdí. Jak si ověřit skutečnou výši slev?

Přestože je Černý pátek letos až 23. listopadu, již nyní běží první slevové akce, z nichž mnohé budou pokračovat přinejmenším do zmíněného data. Už dávno totiž neplatí, že by slavný slevový den začínal a končil během 24 hodin. Důkazem je např. česká Alza, která akci s názvem “Black Friday” s oblibou dělá několikrát do roka (klidně na jaře či v srpnu). Prodejcům není svaté nic, o čemž svědčí např. alzácký pojem “Letní Vánoce”.

Jak české e-shopy uměle nafukují ceny?

Jak se dá uměle vykouzlit velká sleva krásně ukázala velká analýza od českého startupu Apify z minulého roku. “Vezměte dvě procenta produktů s největší slevou, které nabízíte, zlevněte je ještě v průměru o 12 %, pro jistotu u některých uměle navyšte původní cenu a na web si dejte ‘slevy až 80 %’,” říká detailní analýza cen produktů na největších českých e-shopech z minulého roku. Tehdy podle Apify lhali zákazníkům všichni velcí hráči – Alza.cz, Mall.cz i CZC.cz.

Postup e-shopů při slevových akcích bývá jednoduchý:

  1. E-shop vybere zboží do slevové akce. Často jde o produkty, které má v nabídce dlouhodobě zlevněné.
  2. Následně produkty zlevní o několik procent, ne však o moc, v průměru o 12 % (hodnota z analýzy slev v minulém roce).
  3. E-shop uměle navýší “původní” cenu produktu, díky čemuž může prohlásit, že došlo ke slevě klidně i o 80 %. Důležité je, aby vše vypadalo lákavě pro zákazníka.

Podobné praktiky se objevují každoročně a e-shopy za ně opakovaně sklízí kritiku nejen na sociálních sítích. Zákazník při podobném scénáři slevu doopravdy dostane, jen není tak vysoká, jak si kvůli umělému navýšení může myslet. Kdo by očekával, že e-shopy chtějí zákazníkům nabízet levné věci a dělat jim tak radost, naletěl by promyšlené marketingové masáži. Cílem velkých slev je velký výdělek.

TIP: Cenu si ověřte ve vyhledávačích i srovnávačích

Jak tedy zjistit, zda se nákup doopravdy vyplatí? E-shopy nechtějí uživatelům zobrazovat grafy cen apod., neboť by se připravily o možnost uměle navyšovat původní ceny. Lze si však snadno ověřit, zda je cena po slevě doopravdy výhodná a zda nemá daný produkt konkurence v nabídce levněji. Zabere vám to několik málo minut a může ušetřit i tisíce korun.

Pomůže Seznam, Google i Heureka

Skvěle pomůže dvojice nejoblíbenějších vyhledávačů v ČR. Seznam i Google ve svém vyhledávacím feedu nabízí mj. výsledky ze svých vyhledávačů zboží. U Seznamu se, pokud hledáte konkrétní jméno produktu ve stylu “iPhone 6s 32GB”, zobrazí stránka začínající výsledky hledání ze Zboží.cz. Po kliknutí na velké tlačítko “Porovnat ceny” se zobrazí přehled s rozmezím cen v českých e-shopech. Podívat se tak můžete, za kolik produkt nabízí konkurence vámi vybraného e-shopu a zda není zařízení možné sehnat levněji. Podobně stačí zadat název produktu do vyhledávače Google, kde díky integraci Google Nákupy vyjede vedle výsledků hledání i srovnání cen.

Jak jsme zmínili výše, slevu u naprosté většiny nabídek zákazník skutečně dostává. Z textace e-shopů by však mohl nabýt dojmu, že sleva oproti stavu před Black friday činí zmiňovaných 50 %. Jak ale potvrzuje i graf z Heureka.cz, cena iPhonu 6s výrazně poklesla pouze v září letošního i minulého roku kvůli uvedení nových modelů. Od té doby pomalu klesá, drží se průměrně kolem 10 500 Kč a žádné velké výkyvy spatřit nelze.

Realita tedy bude i zde trochu jinde a v případě iPhonu se jedná o okamžité slevy kolem 10 %. To ostatně potvrzuje i vyhledávač Google, který při zadání “iPhone 6s 32GB” prozradil pokles ceny u Alzy o 20 % za posledních 90 dní. Sleva tedy s Black Friday skutečně přišla, jen je nižší, než se zákazníkům může zdát při čtení nálepky “-50 %“.

Na obranu Alzy je nutné zmínit, že v podmínkách e-shop jasně zmiňuje následující: “Alza podotýká, že slevy v Kampani (Black Friday; pozn. red.) kalkuluje z cen zboží, které jsou nezávazně doporučeny distributorem či výrobcem, které považuje za běžné.

Slevu většinou opravdu dostanete, její výše sedět nemusí

Původní cena 17 990 Kč u iPhone 6s Space Gray, kterou jakožto původní uvádí i mnohá konkurence, už nějakou dobu tržní realitou není, nicméně jde o cenu, za kterou se produkt před lety prodával. Zákazník tedy dnes nezískává slevu 50 % oproti stavu těsně před kampaní Black Friday, nýbrž slevu 50 % oproti historicky původní ceně. Zde tedy nelze nic namítnout. Snad jen, že zavádějící označení by si zasloužilo lepší vysvětlivku.

I nadále je nutné brát v potaz, že v minulých letech velké e-shopy sahaly po nekalé praktice, kdy uměle navýšili právě onu původní cenu. Nezbývá než doufat, že se podobné “nehody” a “lidská pochybení” už letos nebudou opakovat. Podobné praktiky se pak navíc neobjevují jen v období slev, ale prakticky neustále v průběhu roku u různých e-shopů napříč českým trhem.

Za některé slevy lze e-shopy skutečně pochválit a musíme uznat, že jsme při psaní článku našli řadu dobrých a férových slev, které si na nic nehrají i na Alze a Mallu. Přesto vám doporučujeme každou nabídku před nákupem prověřit jednoduchým vyhledáním názvu produktu prostřednictvím vyhledávače. Zjistíte tak snadno výši reálné slevy a vyhnete se ukvapeným nákupům.

avatar
3 Vlákna diskuze
1 Vláken s odpovědí
0 Sledujících
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Nejrušnější vlákno komentářů
4 Autoři komentářů
Lukáš VoříšekTomDavidGarry Autoři posledních komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Garry
Čtenář
Garry

A to je přesně důvod, proč Alzu nemám rád. Chovají se tak, jako by měli brzy ovládat celý trh v ČR a celkově přerostli do takové velikosti, kdy už ohrožují ostatní e-shopy v ČR. Za chvíli už země s nejvíce e-shopy nebudeme…

David
Čtenář
David

Vcelku trefně popsáno. Bohatí chtějí být ještě bohatší. Jakákoliv nekalá praktika je tedy dobrá. Možná by stačilo, aby u slevy byla uvedena průměrná prodejní cena za určité období předcházející této slevě.

Tom
Čtenář
Tom

Díky za perfektní článek! I když se může zdát, že tohle téma je vyčerpané a každý rok je to stejná “písnička”, je to jinak. Segment trochu sleduji a velcí hráči své chování (po neustálých výtkách) začínají měnit. Například MALL má na stránkách zaškrtávací tlačítko “AKCE”, pod nímž bylo vždy zboží, které v žádné akci nebylo. To už ale neplatí. Pokud tlačítko zaškrtnete, zobrazí se vám zboží, které skutečně jinde levněji nekoupíte. Dobře to lze vidět například na srovnání slev televizí zde – https://www.slewik.com/cs/elektro-akce-levne-vyprodej/televize/ . No a ALZA svou cenovou politiku taktéž přehodnocuje – dřív měli vše o cca 10 –… Číst vice »

Blockchain a kryptoměny Chytrá domácnost Chytrá města Chytrá věda Chytrá zábava Chytrá zařízení Chytré aplikace Chytré automobily Chytré studie Chytré technologie Chytré zprávy IoT Průmysl 4.0 Tiskové zprávy
LG gram 17 je nejlehčí 17″ notebook na světě. Váží jen 1 340 gramů
Včely jako pomocnice zemědělců? Pomocí batůžků s miniaturními snímači mohou monitorovat stav úrody
Do mezihvězdného prostoru a dál: Druhá sonda v historii lidstva pronikla za hranice heliosféry

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Klávesové zkratky ve Windows 10: Vytvoří screenshot a přepnou monitor

Legendární Windows XP už jsou dávno pryč, rovněž populárním sedmičkám končí podpora k 1. lednu 2020 a Windows 8 a 8.1,...

Zavřít