V návaznosti na náš nedávný článek o „kouzlech“ velkých e-shopů při uvádění výše slev na Black Friday publikujeme i data z letošního roku, opět sesbíraná společností Apify. Nyní už si navíc můžete reálnou cenu snadno a rychle zkontrolovat i vy.
Celkové výsledky analýzy jsou možná překvapivé: výše reálných slev byla vyšší, stejně jako celkový počet zlevněných produktů. Objevilo se také výrazně méně případů klamání s cenou produktů, což ukazuje, že si velcí hráči (konkrétně Alza, Mall a CZC) začali dávat na nekalé prakticky skutečně pozor.
Black Friday skončilo, ale původní cenu si zkontrolovat můžete
Prodejci si však dokázali pár kuriózních triků najít. CZC kupříkladu prodávalo na Black Friday stejné produkty ve dvou kategoriích: Black Friday a té, kde jsou umístěny standardně. Apify jako příklad uvádí smartphone Huawei Nova 3i, kde jsou skutečně vidět dvě různé ceny v jeden den.
Jak ověřit původní cenu produktu?
Pro snazší kontrolu minulých slev za několik měsíců slouží jednoduchá aplikace od Apify a jejích partnerů. Je dostupná pro prohlížeče na jádře Chromium i pro Firefox. Jak můžete ze screenshotů vidět, osobně jsme plugin otestovali a funguje skvěle: zákazník ihned vidí, jak se cena postupně vyvíjí, kdy byly poslední slevy a zda je původní cena tam, kde má být.
Dobrou zprávou je, že se e-shopy skutečně dopustily umělého navýšení původní ceny ve výrazně menším počtu případů: přestože udávané slevy stále mnohdy neseděly slevě reálné, o vyložené lhaní se již většinou mluvit nedá.
Použití přídavků u obou prohlížečů je skutečně velmi jednoduché: aplikaci stačí jen nainstalovat, pak už automaticky funguje a pod popisem produktu zobrazí stručný, srozumitelný graf. Funguje (zatím) jen u tří velkých e-shopů, Alzy, Mallu a CZC, ovšem vzhledem k objemům nákupu u této „velké trojky“ to mnohým uživatelům postačí.
Black Friday sice skončilo, ale slevy jsou celoročně: pomocí manuálního vyhledávání se dá obvykle zjistit, zda je sleva skutečná a jak vysoká. Nyní však jde cenu vidět v grafu a srovnat ji s předchozím obdobím; což může při rozhodování, zda zlevněný výrobek koupit, reálně pomoci.
Data zveřejněná Apify však mají i další význam: čím více se o podvodech e-shopů píše, tím méně se jich budou reálně dopouštět. Jak se podle informací z letošního roku zdá, jde o dobrý předpoklad. Doufejme, že trend vydrží a jednoho krásného dne si při větě „50 % sleva“ budeme skutečně moci představit 50% slevu z té původní, kterou jsme den předtím mohli spatřit na e-shopu.
Zdroj: Apify