Blíží se konec novinářů? Práce v médiích bude vlivem digitalizace odlišná

Automatizace zasáhne do všech oblastí lidského života a předznamenává zánik některých dnešních pracovních míst a vznik nových. Toť mantra, kterou opakují technologičtí analytici již roky, a mají pravdu. Ale jak zasáhne robotizace, automatizace a umělá inteligence do práce nás redaktorů?

Hodně, to je jasné už při letmém posouzení schopností dnešního hardwaru a softwaru. Kvalita užívání přirozeného jazyka stroji neustále roste a ačkoliv není jednoduché sepsat článek čtivý, pravdivý a zkrátka dobrý, nejde o nic, co by stroj nemohl dokázat.

Jedním z průkopníků robotizace žurnalistiky, pokud tomu tak lze říkat, je agentura Bloomberg.

Novináři budou informace především dávat do kontextu a vysvětlovat je

Dnes je stále ještě hlavní prací žurnalisty odhalovat novinky a informovat o nich – především u velkých médií a tiskových agentur s širokou sítí lokálních dopisovatelů, kteří mají na okamžité získávání informací prostředky.

Obrázek: Blíží se konec novinářů? Práce v médiích bude vlivem digitalizace odlišná

Psací stroj: i takto v minulostu vypadala žurnalistika

Robotizace v tomto pomůže, především v samotném sepisování textu. Titulek, který bude čtivý, vytvoří chytrý algoritmus, stejně tak lákavý perex a celou strukturu oznamované informace. Jenže to nestačí. Novinář stále bude muset stroji říkat, co má hledat a kde to má hledat.

Obdobně jako Bloomberg s novými technologiemi experimentuje i americká agentura AP.

“Budoucnost žurnalistiky je obšírnější, než si myslíme: rozhodně nejde jen o tvorbu titulků,” domnívá se John Micklethwait, současný šéfredaktor v Bloombergu.

“Ironií automatizace je, že je jen tak dobrá, jako lidé, kteří ji uskutečňují.”

Micklethwait mluví také o dalším typu automatizované žurnalistiky, tedy takové, kdy systém sám většinu článku vytvoří a pak se pouze zeptá novináře, zda chce takto článek vydat, nebo hodlá nějakou část přidat či dát pryč.

“Při vhodném provedení má automatizovaná žurnalistika potenciál učinit naši práci zajímavější. Už jsem psal o tom, že žurnalistika se přesunula z pokrývání toho, co se stalo, k vysvětlování proč se to stalo. Čas dnes trávený hledáním faktů může místo toho patřit jejich výkladu,” uzavírá.

Obrázek: Blíží se konec novinářů? Práce v médiích bude vlivem digitalizace odlišná

Běžný obrázek známý z televizních obrazovek

Náhled Micklethwaita je pro novináře čtením příjemným, avšak možná až příliš optimistickým. Faktem je, že práce novináře se zcela jistě promění. Ale zda má vůbec jeho práce místo i v digitalizované budoucnosti – a jaké to místo je, a jak přesně bude fungovat – nelze předvídat. Pokud však toto povolání přežije náročné období digitalizace, stane se novinář více analytikem, sociologem a politologem, promění se z pouhého přepisovatele informací v člověka, který jim dá smysl.

A to není špatná budoucnost.

Obrázek: Letadla bez pilotů: Airbus sází na umělou inteligenci
Letadla bez pilotů: Airbus sází na umělou inteligenci
Obrázek: Česká umělá inteligence dobývá vesmír. Analyzovat satelitní snímky dokáže i mimo Zemi
Česká umělá inteligence dobývá vesmír. Analyzovat satelitní snímky dokáže i mimo Zemi
Obrázek: Kvalitativní vs. kvantitativní analytika aneb proč je důležité mít obojí
Kvalitativní vs. kvantitativní analytika aneb proč je důležité mít obojí
Obrázek: Telefon s tabletem uvnitř: Nový Galaxy Z Fold4 je levnější a výkonnější
Telefon s tabletem uvnitř: Nový Galaxy Z Fold4 je levnější a výkonnější
Obrázek: Přečtěte si příchozí zprávu, aniž by to kdokoliv věděl
Přečtěte si příchozí zprávu, aniž by to kdokoliv věděl
Obrázek: Jak zmizet z internetu beze stopy?
Jak zmizet z internetu beze stopy?
Obrázek: Preferujete kancelář? Jak na práci z domova, i když ji nechcete
Preferujete kancelář? Jak na práci z domova, i když ji nechcete
Obrázek: Jak přenést WhatsApp do nového telefonu? S Googlem i bez něj
Jak přenést WhatsApp do nového telefonu? S Googlem i bez něj