CCPA: Na „kalifornské GDPR“ nejsou firmy připraveny, mají obavy z hromadných žalob

I u GDPR panovalo (a panuje) zmatení ohledně toho, na co vše se vztahuje, jak správně chránit data zákazníků a jak se zabezpečit proti žalobám a pokutám. Nyní se na to samé připravuje Kalifornie, centrum informačních technologií.

CCPA je nepřímou odvozeninou z GDPR, stát Kalifornie ani nepopírá svou inspiraci evropským Obecným nařízením na ochranu osobních údajů. Část amerických médií nyní spouští obdobnou historii, jaká panovala v Evropské unii před zavedením platnosti GDPR: A shodně tvrdí, že zákon je špatně připraven, je nejasný a firmy na něj nebudou schopny včas reagovat.

Je pravda, že americká justice je založená na precedentech – a USA mají rozvinutou kulturu civilních žalob, jde o místní populární zábavu. Jsou také vnímavější vůči tomu, když někdo porušuje jejich práva, a to i u nových zákonů.

Obrázek: CCPA: Na „kalifornské GDPR“ nejsou firmy připraveny, mají obavy z hromadných žalob

CCPA, GDPR, a co přijde příště?

Samotná podstata CCPA je ale odlišná než u GDPR: Týká se pouze firem, které operují s daty „alespoň“ 50 tisíc Kaliforňanů ročně; je jedno, zda data společnosti nakupují, prodávají nebo s nimi jakkoliv zachází. Kalifornie má téměř 40 milionů obyvatel.

Všem obyvatelům Kalifornie, s jejichž daty poté operují, musí nahlásit co s nimi dělají a občané je mohou požádat o to, aby jejich informace dále nepřeprodávaly – a firmy musí toto přání respektovat. Stejně jako u GDPR oproti tomu mohou uživatelé požádat o smazání veškerých dat, která o nich firmy mají.

Webové stránky, které navíc s daty aktivně obchodují, by dle CCPA měly přidat ke stávajícím kolonkám o sběru cookies a informací také položku, na které by uživatelé mohli zaškrtnout, aby daný web neprodával jejich informace třetím stranám (resp. je pravděpodobně myšleno vůbec neposkytoval – zde je ale formulace značně nejasná, podle zdrojů WSJ se jedná specificky o prodej dat).

Obrázek: CCPA: Na „kalifornské GDPR“ nejsou firmy připraveny, mají obavy z hromadných žalob

GDPR ale i přes velké obavy před svým zavedením nakonec proběhlo docela v pořádku a prozatím nepadlo příliš mnoho pokut – i když to se může v tomto roce rychle změnit.

Problém s CCPA bude ale hlavně v roztříštěnosti USA – ve federaci je zcela běžné, že má každý stát svá lokální pravidla, a to se týká i internetu. Pokud budou nyní muset firmy přemýšlet o tom, jak chránit různým způsobem jednotlivě data rezidentům různých členských států USA, tak se z toho brzy zblázní. CCPA tak pravděpodobně bude sloužit jako framework, ze kterého budou postupně vycházet další státní, případně federální zákony.

CCPA by mělo vejít ve všeobecnou platnost do července, možná dříve.

Microsoft už potvrdil, že si na CCPA dá pozor a nově vzniknuvší pravidla bude aplikovat na všechny zákazníky, nejen na ty kalifornské. Facebook oproti tomu zvolil jinou strategii a místo toho prohlásil, že data uživatelů neprodává.

Obrázek: CCPA: Na „kalifornské GDPR“ nejsou firmy připraveny, mají obavy z hromadných žalob

Skutečně důvěryhodné. Je ale pravda, že Facebook má stránku, kde si uživatelé mohou vyžádat data, která o nich služby Facebooku (včetně všech sociálních sítí) mají. Americká korporace stíhaná skandály tak zřejmě soudí, že může nový zákon v klidu ignorovat.

Zdroj: Verge, WSJ

Obrázek: Viry se maskují jako populární mobilní hry. Cílem jsou bankovní účty uživatelů Androidu
Viry se maskují jako populární mobilní hry. Cílem jsou bankovní účty uživatelů Androidu
Obrázek: Smartphone jako konzole? Ukážeme vám, jak využít POCO F6 Pro na maximum
Smartphone jako konzole? Ukážeme vám, jak využít POCO F6 Pro na maximum
Obrázek: Už žádné sankce: OPPO a Ericsson uzavřely globální dohodu o spolupráci v oblasti 5G technologií
Už žádné sankce: OPPO a Ericsson uzavřely globální dohodu o spolupráci v oblasti 5G technologií
Obrázek: Sony A1: Fotoaparát, který vyfotil kulku u hlavy Donalda Trumpa
Sony A1: Fotoaparát, který vyfotil kulku u hlavy Donalda Trumpa
Obrázek: Mýtus o dedikovaných IP adresách v e-mail marketingu: Opravdu zlepšují doručitelnost?
Mýtus o dedikovaných IP adresách v e-mail marketingu: Opravdu zlepšují doručitelnost?
Obrázek: Přijdou silné bouřky, nebo slabé přeháňky? Přesná aplikace vám to pomůže zjistit
Přijdou silné bouřky, nebo slabé přeháňky? Přesná aplikace vám to pomůže zjistit
Obrázek: Znásobte své finance s AI, nabádají podvodníci Čechy na Facebooku. Jak je nahlásit a ochránit ostatní?
Znásobte své finance s AI, nabádají podvodníci Čechy na Facebooku. Jak je nahlásit a ochránit ostatní?
Obrázek: Česko zasáhnou velmi silné bouřky: Jak ochránit elektroniku a spotřebiče před zničením bleskem?
Česko zasáhnou velmi silné bouřky: Jak ochránit elektroniku a spotřebiče před zničením bleskem?