Češi elektromobily jezdí, ale nekupují je

Průzkum společnosti Schneider Electric došel k zajímavému závěru: Elektromobily jsou sice v zemi relativně oblíbené, ale jen málokdo je reálně vlastní.

Důvody jsou vcelku jasné: Nedostačující infrastruktura a mnohdy stále příliš vysoké ceny. Elektromobily podle Schenider Electric využívá asi 11 % českých řidičů, vlastní je ale jen 1 % automobilistů.

Rozdíl je dán modelem vlastnictví: Zbylých 10 % totiž elektromobily „pouze“ řídí – půjčují si je, nebo je mají ze zaměstnání – ale nejsou jejich. Mezi firmami je nárůst zájmu jasný, důvody budou zřejmě prozaické, od lepší pověsti po dodržování různých zákonů a snahu o „udržitelnost“, abychom neopomněli klíčový buzzword.

Obrázek: Češi elektromobily jezdí, ale nekupují je

Počet elektromobilů plynule roste. V roce 2020 se čistě elektrických vozů (nikoli hybridů) prodalo meziročně o 330 % více. Ačkoli to vypadá jako majestátní číslo, prodeje jsou pořád natolik nízké, že ani více než trojnásobné zvýšení počtu prodaných vozů není žádným zázrakem; je to ale pozitivní zpráva pro budoucnost elektromobility tak, jak na ní většina velkých automobilek naskočila. Český trh bývá tradičně konzervativnější.

V roce 2020 se, v absolutních číslech, prodalo 3 262 elektromobilů. Daleko oblíbenějšími jsou však hybridy, na které automobilky spoléhají. „Naší strategií je nabízet všechny perspektivní varianty pohonu a bedlivě sledovat, jak se bude situace na trhu automobilů vyvíjet. Kromě toho, v tuto chvíli rozhodně neexistuje jeden ideální pohon, ale pouze automobily, které jsou včetně svého pohonu vhodné pro konkrétní řidiče, firmy či služby,“ řekl k tomu Martin Peleška, ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus.

Obrázek: Češi elektromobily jezdí, ale nekupují je

Jedním z klíčových problémů, které širší osvojení elektromobilů brzdí, je nedostatek dobíjecích stanic. „Známým faktem je, že pro plně elektrické automobily není v ČR dostatek dobíjecích stanic, proto z našeho pohledu nejsou pro carsharing tak vhodné. Pokud chce provozovatel co nejekologičtější řešení a jistotu dojezdu, pak je hybridní řešení ideální,“ říká Milan Beutl, ředitel Anytime carsharing.

Zdroj: TZ Schneider Electric

Obrázek: Čtyřnohý společník pro astronauty. NASA vyvíjí nové roboty pro kosmické mise
Čtyřnohý společník pro astronauty. NASA vyvíjí nové roboty pro kosmické mise
Obrázek: Český zdicí robot naživo: Je překvapivě pomalý, na rozdíl od lidí ale nepotřebuje odpočívat
Český zdicí robot naživo: Je překvapivě pomalý, na rozdíl od lidí ale nepotřebuje odpočívat
Obrázek: Pohled do útrob Apple Vision Pro vs. Meta Quest 3: Co ukazují snímky z CT?
Pohled do útrob Apple Vision Pro vs. Meta Quest 3: Co ukazují snímky z CT?
Obrázek: Vylepšená služba Google Find My Device najde ztracená sluchátka, lokátory i vypnuté telefony
Vylepšená služba Google Find My Device najde ztracená sluchátka, lokátory i vypnuté telefony
Obrázek: Tesla v ČR otevřela své rychlonabíječky pro všechny elektromobily. Jak nabíjet na Superchargeru?
Tesla v ČR otevřela své rychlonabíječky pro všechny elektromobily. Jak nabíjet na Superchargeru?
Obrázek: Noční fotografie s vivo X100 Pro: Jak fotit v noci se smartphonem jako profík?
Noční fotografie s vivo X100 Pro: Jak fotit v noci se smartphonem jako profík?
Obrázek: Recenze robotického vysavače TESLA RoboStar iQ700 s laserovou navigací: Čistá domácnost bez námahy?
85%
Recenze robotického vysavače TESLA RoboStar iQ700 s laserovou navigací: Čistá domácnost bez námahy?
Obrázek: Zažijte budoucnost už dnes: Nainstalujte si umělou inteligenci Gemini do telefonu s Androidem
Zažijte budoucnost už dnes: Nainstalujte si umělou inteligenci Gemini do telefonu s Androidem