Už teď je Indie druhý největší trh pro chytré telefony na světě. Pokračující růst se všeobecně předpokládá v mnohých technologicky pokročilých odvětvích; hinduistická země je zajímavá i pro automobilky a další firmy. Tržní války mezi smartphony jsou dobře viditelné a slouží tak, kromě své ekonomické moci, i jako silná politická a marketingová zbraň.
Indie se liší od zbytku světa kupříkladu z hlediska prodejů. Zatímco na většině vyspělé části planety celkové prodeje smartphonů klesají nebo stagnují, Indie roste a nic nenasvědčuje tomu, že by se na tom mělo něco změnit. Jistě, růst se zpomalí – to je zákon nabídky a poptávky – ale ještě roky bude výdělečnou oblastí pro všechny výrobce.
A ještě v jednom ohledu je země s více než 1 miliardou a 300 miliony obyvatel, která do budoucna možná přeroste i Čínu, poněkud jiná: po iPhonech se tu nikdo moc neshání.
Indie není pro USA zrovna zaslíbenou zemí. Jde o doménu Číny a Jižní Korey asijských kolegů z východu.
Rostoucí trh s obrovským počtem obyvatel
Podle statistik společnosti IDC byla v minulém roce největším prodejcem společnost Xiaomi. Firma, která teprve nedávno vstoupila na evropský trh dosáhla enormního úspěchu za krátký čas; Samsung je až druhý. Poté následují další čínské značky, mezi nimi Oppo a Vivo – velká jména čínského trhu, ale v našich podmínkách téměř neznámá. Ke konci roku 2017 patřily čínským značkám dvě třetiny indického trhu.
Přístupy k prodeji jsou rozdílné – Xiaomi se soustředí hlavně na internet, Oppo a Vivo zase na kamenné prodejny. V Indii, zemi obrovských rozdílů, kde blahobyt a absolutní chudoba jdou ruku v ruce, je možnost nákupu elektroniky ve fyzicky existujícím obchodě stále velice populární. Není divu.
Jak jsme již psali v minulých měsících, mezi USA a Čínou v současnosti probíhá určitá forma technologického a obchodního boje; v širším kontextu s ní souvisí i současná silně medializovaná celní válka Donalda Trumpa. Jde o utvrzení postavení dvou radikálně odlišných mocností.
Indie je pro Čínu cenný skalp i z politického hlediska, obzvláště proto, že smartphony patří mezi nejviditelnější elektronická zařízení: má je snad každý, a většina lidí se o ně tudíž alespoň okrajově zajímá.
Je však pravda, že Apple se do Indie nikdy příliš nehrnul; okruh uživatelů, kteří preferují iPhony, je v zemi zřejmě příliš málo početně zastoupená na to, aby pro bohatou, veleúspěšnou firmu byla zajímavá. Vzhledem k absenci dalších silných amerických mobilních značek tak dominance Číny není překvapením.