Dnešní incident s hořícím automobilem před obchodním domem IKEA na pražské Zličíně opět rozpoutal debatu, která odhaluje znepokojivou tendenci na českém internetu – jakmile se objeví zpráva o požáru vozidla, okamžitě se část veřejnosti začne ptát, zda nešlo o elektromobil. Společnost uvěřila dezinformátorům a pokračuje v odmítání faktu, že elektromobily hoří výrazně méně než auta se spalovacími motory.
Diskuze pod zprávou o hořícím voze před IKEA na Novinky.cz je ukázkovým příkladem. I když zpráva nikde nespecifikovala typ vozidla, okamžitě se začaly objevovat komentáře podezřívající elektromobil. Dle informací inSmart.cz jde o spalovací vozidlo Renault Scenic a požár vznikl v prostoru motoru. Podobné reakce jsou bohužel na českém internetu zcela běžné. Jakmile se objeví zpráva o požáru automobilu, bez ohledu na kontext automaticky přijdou hlasy obviňující elektrická vozidla.
Hoříš, má Oktávko?
Tato předpojatost možná pramení z určitého druhu zkreslení, kdy si lidé snáze vybaví zprávy o požárech elektromobilů, protože ty mají větší potenciál udělat senzaci. Však kdo by si nevzpomněl na známé video, kde hoří dodávka na spalovací pohon převážející kyslíkové lahve. Autor příspěvku ji vydává za elektromobil a lidé si to zkrátka zapamatovali jako fakt. Realita je ale naštěstí naprosto opačná – požáry spalovacích vozů či hybridů jsou daleko častější.
Podle dat společnosti AutoInsuranceEZ.com dochází k požáru u pouhých 0,03 % elektromobilů za celou jejich životnost. Naopak u aut se spalovacími motory je to celých 1,5 %, tedy 50krát více. I v přepočtu na 100 000 prodaných vozidel mají elektromobily s 25 požáry nejlepší statistiky, zatímco hybridy vedou s 3 474 požáry (problémem hybridů je více rizikových součástek na malém prostoru).
Počet požárů na 100 000 prodaných vozů daného typu pohonu:
- 3 474 hybridů
- 1 529 spalovacích vozidel
- 25 elektromobilů
Dvojí metr novinářů i diskutujících
Přesto, jakmile se v médiích objeví krátká zpráva o „hořícím automobilu“, okamžitě se strhne diskuze podezřívající právě elektromobily. To je bohužel způsobeno i přístupem některých médií, která jakékoliv požáry elektromobilů zdůrazňují již v titulcích, ale u spalovacích aut tuto specifikaci naopak často vynechávají.
Můžeme to vidět i na nedávných případech. Když došlo k požáru lodi Fremantle Highway u Nizozemska převážející 3 783 automobilů, prakticky všechna média výslovně uváděla, že požár způsobilo vozidlo poháněné elektrickou energií. Pozdější zprávy tuto informaci vyvrátily – EV zůstaly netknuté. Např. Hospodářské noviny napsaly pouze o tom, že šlo pravděpodobně o elektromobily, ale když vyšel najevo opak, už o výsledku vyšetřování neinformovaly.
V listopadu minulého roku, kdy hořel spalovací Fiat Bravo v Brně, informaci o typu pohonu řada tendenčně píšících médií nepovažovala za podstatnou, ačkoliv šlo naopak o běžný automobil se spalovacím motorem. Opět se navíc vyrojily komentáře spekulující ohledně pohonu vozidla. Bohužel to přiživila nešťastnými formulacemi na sociálních sítích i Městská policie Brno.
Tato nekonzistentnost v přístupu médií jen zbytečně přiživuje dezinformace a nepodložené domněnky o větší náchylnosti elektromobilů k požárům. Ve skutečnosti jde o opak, ale řada lidí na internetu i mimo něj se této realitě brání. Bylo by žádoucí, aby si česká mediální scéna uvědomila tento problém a přistupovala konzistentněji ke zprávám o požárech bez ohledu na typ paliva.
Diskuzi chybí nadhled a snaha ověřovat si zdroje
Společně bychom měli projevovat větší obezřetnost vůči automatickým předpokladům a polopravdám. Pokud chceme vést faktickou diskuzi o různých technologiích, musíme pracovat s reálnými daty bez přiživování iracionálních fobií a domněnek. V případě elektromobilů data jasně ukazují, že nejsou větším rizikem než spalovací auta, spíše naopak.
Zdroje: Statistiky požárů vozidel, Komentář autora
To co píšete je taky zavádějící. Pokud chcete porovnávat fakta, tak nesmíte ignorovat věk vozidel. Většina EV je mladší 5ti let. Přitom průměrné stáří osobních vozidel v českém registru je přes 16 let a nemalé množství těch nejstarších je udržováno různými všeuměly. Takže když článek stavíte na datech za celou… Číst více »
ona to dezinformace není, že elektromobil hoří víc a častěji, jen je třeba správně interpretovat data. V absolutních číslech samozřejmě budou zatím ve vedení spalováky, aby ne, když je jich na silnicích stále 99% a jak správně říkáte, a jejich průměrné stáří je 16 let. Pokud ovšem budeme pátrat po… Číst více »
Michale, vy asi nebudete nejostřejší tužka v penále, že? Četnost například požárů a nebo nehod se ve statistice uvádí na nějaké srovnatelné množství . Třeba na 1000 kusů. A tudíž je naprosto jedno kolik jich jezdí celkem. To, že je auto staré neznamená , že je špatné a každý se… Číst více »
Aleši, když už píšeš o tužkách a penálu.
Tobě neříká nic počet pravděpodobnosti a ignoruješ stáří vozidel?
Je jasné, že EA hoří méně často. Je jich jen cca 3 %, 97 % jsou spalováky.
Další co neumí číst 😅. Tak znovu: Je to přepočet na 100 tisíc vozidel daného typu. Takže EV hoří násobně méně.
Realita je ale naštěstí naprosto opačná – požáry spalovacích vozů či hybridů jsou daleko častější. Samozřejmě poněvadž je jich podstatně více
Je to přepočítané na 100000 vozidel, to jen k tomu, že byste si to měl nejdříve pozorně přečíst, než něco okomentujete.
Tobě neříká nic počet pravděpodobnosti a ignoruješ stáří vozidel?
Jen pro formu statistiky EZInsurance jsou dost pochybné https://www.caranddriver.com/news/a40163966/cars-catching-fire-new-york-times-real-statistics/
Stačí si to spočítat 1530÷100000×260mio. vozidel v USA= 4miliony požárů ročně osobních vozů se spalovacím motorem. Tím se nechci zastávat teze, že elektro hoří víc. Jen by to chtělo ověřovat čísla a nevěřit všemu, co kde píšou.
Pane Vorisku, prosim statistiku pozaru elektroaut ve veku let 10+. Proste nechapu, proc stale ma nekdo snahu zkreslovat a vybirat si jen to, co se hodi. A pak prosim rozhovor s hasicem s otazkou, jak dlouho mu trva uhaseni spalovaku a jak je to s elektroautem.
Nedavno horela nemecka hybdirni predrazena bida – dementcedes. (poznal jsem to podle mandelina designu a messerschimdt loga na poslednim disku co zustal) ale to jen z duvodu, ze ma spalovaci motor a je to prafa njemejcka kfalita.
Myslím, že polemika o tom které auto hoří častěji je nesmyslná z mnoha důvodů. Jediná smysluplná statistika by byl poměr aktivně jezdících automobilů vůči požárům. To podstatné, čeho se všichni reálně bojí, není to co hoří častěji, ale jak to uhasit. Tomu by se spíš měl článek věnovat, protože vytáhnout… Číst více »
Problém není četnost požárů, ale jejich následky.
EV plečka je prakticky neuhasitelná.
Osobně se divím, že plynová auta mají zákaz vjezdu do podzemních garáží a elektrická ještě ne.
Opravdu se musí čekat až na pořádný průser?
Nepochybuju o tom, že omezení vjezdů taky přijdou. Autor článku chce vinit lidí ze zbytečné zaujatosti, „zapomněl“ už ale uvést, kolik lodních přepravních společností už nepřeváží EV…
No schválně kolik?