Dnešní incident s hořícím automobilem před obchodním domem IKEA na pražské Zličíně opět rozpoutal debatu, která odhaluje znepokojivou tendenci na českém internetu – jakmile se objeví zpráva o požáru vozidla, okamžitě se část veřejnosti začne ptát, zda nešlo o elektromobil. Společnost uvěřila dezinformátorům a pokračuje v odmítání faktu, že elektromobily hoří výrazně méně než auta se spalovacími motory.
Diskuze pod zprávou o hořícím voze před IKEA na Novinky.cz je ukázkovým příkladem. I když zpráva nikde nespecifikovala typ vozidla, okamžitě se začaly objevovat komentáře podezřívající elektromobil. Dle informací inSmart.cz jde o spalovací vozidlo Renault Scenic a požár vznikl v prostoru motoru. Podobné reakce jsou bohužel na českém internetu zcela běžné. Jakmile se objeví zpráva o požáru automobilu, bez ohledu na kontext automaticky přijdou hlasy obviňující elektrická vozidla.
Hoříš, má Oktávko?
Tato předpojatost možná pramení z určitého druhu zkreslení, kdy si lidé snáze vybaví zprávy o požárech elektromobilů, protože ty mají větší potenciál udělat senzaci. Však kdo by si nevzpomněl na známé video, kde hoří dodávka na spalovací pohon převážející kyslíkové lahve. Autor příspěvku ji vydává za elektromobil a lidé si to zkrátka zapamatovali jako fakt. Realita je ale naštěstí naprosto opačná – požáry spalovacích vozů či hybridů jsou daleko častější.

Jak redakci inSmart.cz potvrdil tiskový mluvčí Hasičského záchranného sboru hl. m. Prahy, kpt. Bc. Martin Kavka, u IKEA šlo o požár vozidla se spalovacím motorem. Foto: Se souhlasem Hasičského záchranného sboru hl. m. Prahy
Podle dat společnosti AutoInsuranceEZ.com dochází k požáru u pouhých 0,03 % elektromobilů za celou jejich životnost. Naopak u aut se spalovacími motory je to celých 1,5 %, tedy 50krát více. I v přepočtu na 100 000 prodaných vozidel mají elektromobily s 25 požáry nejlepší statistiky, zatímco hybridy vedou s 3 474 požáry (problémem hybridů je více rizikových součástek na malém prostoru).
Počet požárů na 100 000 prodaných vozů daného typu pohonu:
- 3 474 hybridů
- 1 529 spalovacích vozidel
- 25 elektromobilů
Dvojí metr novinářů i diskutujících
Přesto, jakmile se v médiích objeví krátká zpráva o „hořícím automobilu“, okamžitě se strhne diskuze podezřívající právě elektromobily. To je bohužel způsobeno i přístupem některých médií, která jakékoliv požáry elektromobilů zdůrazňují již v titulcích, ale u spalovacích aut tuto specifikaci naopak často vynechávají.
Můžeme to vidět i na nedávných případech. Když došlo k požáru lodi Fremantle Highway u Nizozemska převážející 3 783 automobilů, prakticky všechna média výslovně uváděla, že požár způsobilo vozidlo poháněné elektrickou energií. Pozdější zprávy tuto informaci vyvrátily – EV zůstaly netknuté. Např. Hospodářské noviny napsaly pouze o tom, že šlo pravděpodobně o elektromobily, ale když vyšel najevo opak, už o výsledku vyšetřování neinformovaly.

Požáry elektromobilů nejsou tak časté, jak by se mohlo z médií lovících senzace zdát. Technologie baterií se navíc výrazně zlepšuje a např. LiFePO4 akumulátory jsou v tomto směru velmi daleko. Hořet nezačnou ani při průrazu a je těžké je zapálit. Foto: Unsplash
V listopadu minulého roku, kdy hořel spalovací Fiat Bravo v Brně, informaci o typu pohonu řada tendenčně píšících médií nepovažovala za podstatnou, ačkoliv šlo naopak o běžný automobil se spalovacím motorem. Opět se navíc vyrojily komentáře spekulující ohledně pohonu vozidla. Bohužel to přiživila nešťastnými formulacemi na sociálních sítích i Městská policie Brno.
Tato nekonzistentnost v přístupu médií jen zbytečně přiživuje dezinformace a nepodložené domněnky o větší náchylnosti elektromobilů k požárům. Ve skutečnosti jde o opak, ale řada lidí na internetu i mimo něj se této realitě brání. Bylo by žádoucí, aby si česká mediální scéna uvědomila tento problém a přistupovala konzistentněji ke zprávám o požárech bez ohledu na typ paliva.
Diskuzi chybí nadhled a snaha ověřovat si zdroje
Společně bychom měli projevovat větší obezřetnost vůči automatickým předpokladům a polopravdám. Pokud chceme vést faktickou diskuzi o různých technologiích, musíme pracovat s reálnými daty bez přiživování iracionálních fobií a domněnek. V případě elektromobilů data jasně ukazují, že nejsou větším rizikem než spalovací auta, spíše naopak.

Nikdo netvrdí, že hořet nemohou i elektromobily. Jen je třeba informovat na základě faktů. Foto: AI Midjourney.
Zdroje: Statistiky požárů vozidel, Komentář autora