Čínský e-shop Temu rozdával zákazníkům peníze. Zadarmo to ale nebylo

Fenomén čínského internetového obchodu Temu zachvátil světový trh jako obří přílivová vlna přinášející snad vše, na co si vzpomenete, za téměř až směšné ceny. Nejnovější kampaň e-shopu zaměřená na příliv nových uživatelů však tvrdě narazila.

Zní to jako pohádka. Doporučte svůj oblíbený e-shop známému a výměnou vám přijde do virtuální peněženky či přímo na váš PayPal odměna až 50 liber (tedy téměř 1 500 korun). K takové strategii nedávno sáhnula čínská nákupní aplikace Temu, která – podobně jako kdysi slavný AliExpres – nabízí zboží přinejmenším pochybné kvality za lákavé ceny. Sociální sítě tak byly v posledních týdnech přímo zaplaveny zvacími odkazy, jejímž cílem mělo být získat peníze zdarma. Jak to však ale v životě chodí, nic nebývá zadarmo, a ani tuto odměnu nedostali uživatelé jen tak. V čem byl tedy háček?

Temu získá za „pár korun“ přístup k celému vašemu já

Nešlo ani tak o to, že by Temu slíbené peníze neodesílalo. Na sociální síti X bylo možné sledovat nespočet příspěvků se screenshoty přímo z PayPalu, kam e-shop peníze zasílal. Když jste si však rozkliknuli původní podmínky této akce, nestačili jste se divit, jak odlišně lze definovat termín „zdarma“.

Účastí v Temu Giveaway totiž dávají uživatelé souhlas s tím, že se v podstatě vzdávají svého vzhledu, hlasu i názorů. Čínská společnost také může bez omezení užívat fotografie a další osobní údaje z uživatelských účtů. Zjednodušeně řečeno tak dostanete zaplaceno za to, že prodáte své nejcitlivější informace.

Jen těžko se pak můžete bránit, když svůj obličej uvidíte jako součást některé pochybné reklamy, či budou vaše údaje použity k tréninku modelů umělé inteligence bez vašeho souhlasu.

Podmínky dokonce výslovně uváděly, že toto povolení se vztahuje na „jakákoli média po celém světě, nyní známé či později vytvořené, a to na dobu neurčitou“. Všechna data pak mohly být pochopitelně sdíleny s třetími stranami.

Uživatelé navíc nemuseli získat odměnu přímo na PayPal. V textu bylo uvedeno, že si Temu vyhrazuje právo vyplatit peníze v kreditech, které je nutné upotřebit přímo na e-shopu. Stejně tak mohl podmínky kdykoliv měnit, a to bez předchozího upozornění. Věrohodnost celé akce – a potažmo i Temu – tak byla opět otřesena v základech.

E-shop je známý nízkou kvalitou svých produktů a častými reklamacemi ze strany zákazníků. Jedinou výhodou, na úkor mnoha nevýhod, je tak podle recenzí nízká cena.

Podmínky již byly upraveny, pochyby ale přetrvávají

Prvotní nadšení z peněz získaných zdarma vystřídala vlna osvěty, kterou šířili ti, kteří se odhodlali smluvní podmínky skutečně přečíst. Do situace se tak vložily například britské úřady, které si sice byly vědomy jistých pochybností okolo Temu, zatím však byly pouze ve fázi vyhodnocování rizik. Samotný e-shop již podmínky celé akce upravil, s ohledem na svou minulost si však nejspíš bude u uvědomělých zákazníků jen těžko získávat zpět ztracenou důvěru.

Obrázek: Čínský e-shop Temu rozdával zákazníkům peníze. Zadarmo to ale nebylo

Odborníci označují Temu za potenciální riziko i z dalších důvodů. Aplikace Temu u nás nese podtitul Nakupujte jako miliardář. Předmětem obchodu jste ale mnohdy vy sami. Foto: Redakce inSmart.cz

Během sepisování tohoto článku se nám nepodařilo zpětně ověřit, zda-li byla akce v době spuštění dostupná i v Česku. Odkazy na zisk případné odměny dnes nejsou funkční, což představuje alespoň částečnou útěchu v tom, že by data českých uživatelů měla být v bezpečí. Otázkou ovšem zůstává, kolik nic netušících lidí ze zbytku světa se nechalo touto klamavou a zavádějící reklamou nachytat?

Zdroje: 1, 2, 3

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Obrázek: Recenze: Chytré hodinky Xiaomi Watch S3 se dokáží zalíbit i zavděčit každému
Recenze: Chytré hodinky Xiaomi Watch S3 se dokáží zalíbit i zavděčit každému
Obrázek: Ovládání lidí na dálku? Mozkové čipy se mohou stát terčem hackerských útoků
Ovládání lidí na dálku? Mozkové čipy se mohou stát terčem hackerských útoků
Obrázek: Opisování čísel z platebních karet skončí do roku 2030: Mastercard věří v tokenizaci
Opisování čísel z platebních karet skončí do roku 2030: Mastercard věří v tokenizaci
Obrázek: Zvykejte si. Nové AI tlačítko brzy najdete na každé klávesnici. ASUS představil novou generaci PC s Copilot+
Zvykejte si. Nové AI tlačítko brzy najdete na každé klávesnici. ASUS představil novou generaci PC s Copilot+
Obrázek: Česko zasáhnou velmi silné bouřky: Jak ochránit elektroniku a spotřebiče před zničením bleskem?
Česko zasáhnou velmi silné bouřky: Jak ochránit elektroniku a spotřebiče před zničením bleskem?
Obrázek: Konec pirátů v Česku, nebo začátek cenzury? Soud nečekaně zablokoval alternativy Ulož.to
Konec pirátů v Česku, nebo začátek cenzury? Soud nečekaně zablokoval alternativy Ulož.to
Obrázek: Jak efektivně využít chytré hodinky? Trenér, hudební přehrávač a svítilna na ruce
Jak efektivně využít chytré hodinky? Trenér, hudební přehrávač a svítilna na ruce
Obrázek: Explozí na třídicích linkách přibývá. Kam vyhazovat elektronické hračky a jak je třídit?
Explozí na třídicích linkách přibývá. Kam vyhazovat elektronické hračky a jak je třídit?