Evropská unie chce silněji zakročit proti šíření dezinformací na sociální sítích, od obou gigantů chce informace o jejich opatřeních proti fake news. Rovnou navíc do výčtu zařadila i Google.
EU dlouhodobě tlačí na vyšší míru kontroly obsahu. Není divu – nejen ruské, ale i čínské a další dezinformační skupiny využívají sociální sítě velmi úspěšně k protlačení svých zájmů.
Nejvíce slyšet je ze strany Evropské komise od Josepa Borella a od české zastupitelky Věry Jourové; ti nyní chtějí, aby Facebook, Google a Twitter podávali EU měsíční zprávy o tom, jak bojují proti organizovaným dezinformačním kampaním.
Momentálně dělají Komisi největší vrásky dezinformace týkající se koronaviru, hlavně ze strany anti-vakcinačních skupin. Ty totiž přímo ohrožují na zdraví většinovou populaci; s nízkou mírou proočkovanosti se mohou snadno vrátit už potlačené nemoci. Proti lžím o vakcínách (nejčastěji, že způsobují autismus, což je dávno vyvrácený nesmysl) je tak nutné bojovat aktivně a rychle.
Je pravděpodobné, že se sociální sítě i Google EU podřídí. Je to v jejich vlastním zájmu, a kromě Facebooku také jednotlivé společnosti už podnikají své vlastní kroky. TikTok, Facebook, Google, Mozilla, Twitter a další už jsou součástí skupiny EU, která dezinformace má řešit.
TikTok navíc hodlá přidávat vlastní pravidla týkající se dezinformací, obzvláště v rámci reklam, falešných identit a botů. Vzhledem k tomu, že jde o síť mířící na mladé děti, jsou taková opatření chvályhodná, nicméně, chce říct, pravděpodobně bezzubá. TikTok si žije vlastním životem a tím, jak mladá je jeho cílová skupina, bude způsobovat dosud neprozkoumané komplikace sám o sobě.
Ale alespoň něco. Připomínáme, že boj proti dezinformacím v žádném případě není o střetu mezi svobodou slova a cenzurou; jde pouze o omezení cíleně šířené propagandy, jejímž smyslem je ovlivnit veřejné mínění, vyvolat chaos a vzájemnou nedůvěru.
Zdroj: Reuters