Jak bojujete proti fake news? EU chce informace od Twitteru, Facebooku i Googlu

Evropská unie chce silněji zakročit proti šíření dezinformací na sociální sítích, od obou gigantů chce informace o jejich opatřeních proti fake news. Rovnou navíc do výčtu zařadila i Google.

EU dlouhodobě tlačí na vyšší míru kontroly obsahu. Není divu – nejen ruské, ale i čínské a další dezinformační skupiny využívají sociální sítě velmi úspěšně k protlačení svých zájmů.

Nejvíce slyšet je ze strany Evropské komise od Josepa Borella a od české zastupitelky Věry Jourové; ti nyní chtějí, aby Facebook, Google a Twitter podávali EU měsíční zprávy o tom, jak bojují proti organizovaným dezinformačním kampaním.

Obrázek: Jak bojujete proti fake news? EU chce informace od Twitteru, Facebooku i Googlu

Momentálně dělají Komisi největší vrásky dezinformace týkající se koronaviru, hlavně ze strany anti-vakcinačních skupin. Ty totiž přímo ohrožují na zdraví většinovou populaci; s nízkou mírou proočkovanosti se mohou snadno vrátit už potlačené nemoci. Proti lžím o vakcínách (nejčastěji, že způsobují autismus, což je dávno vyvrácený nesmysl) je tak nutné bojovat aktivně a rychle.

Je pravděpodobné, že se sociální sítě i Google EU podřídí. Je to v jejich vlastním zájmu, a kromě Facebooku také jednotlivé společnosti už podnikají své vlastní kroky. TikTok, Facebook, Google, Mozilla, Twitter a další už jsou součástí skupiny EU, která dezinformace má řešit.

TikTok navíc hodlá přidávat vlastní pravidla týkající se dezinformací, obzvláště v rámci reklam, falešných identit a botů. Vzhledem k tomu, že jde o síť mířící na mladé děti, jsou taková opatření chvályhodná, nicméně, chce říct, pravděpodobně bezzubá. TikTok si žije vlastním životem a tím, jak mladá je jeho cílová skupina, bude způsobovat dosud neprozkoumané komplikace sám o sobě.

Obrázek: Jak bojujete proti fake news? EU chce informace od Twitteru, Facebooku i Googlu

Ale alespoň něco. Připomínáme, že boj proti dezinformacím v žádném případě není o střetu mezi svobodou slova a cenzurou; jde pouze o omezení cíleně šířené propagandy, jejímž smyslem je ovlivnit veřejné mínění, vyvolat chaos a vzájemnou nedůvěru.

Zdroj: Reuters

Obrázek: Chromebookům se daří, dominují PC trhu. Prodeje rostou HP i Lenovu
Chromebookům se daří, dominují PC trhu. Prodeje rostou HP i Lenovu
Obrázek: Vodní pára na Ganymede? Stará data pomáhají k novým objevům
Vodní pára na Ganymede? Stará data pomáhají k novým objevům
Obrázek: Nedostatek polovodičů firmy znatelně pociťují, mezi nimi i Tesla
Nedostatek polovodičů firmy znatelně pociťují, mezi nimi i Tesla
Obrázek: Nabíjení přímo ze silnice: Starý koncept v novém kabátku
Nabíjení přímo ze silnice: Starý koncept v novém kabátku
Obrázek: Jak platit Bitcoinem menší částky? Rychle a levně s Lightning Network
Jak platit Bitcoinem menší částky? Rychle a levně s Lightning Network
Obrázek: Vadí vám nové počasí ve Windows 10? Poradíme, jak ho z lišty odstranit
Vadí vám nové počasí ve Windows 10? Poradíme, jak ho z lišty odstranit
Obrázek: Dříve za peníze, nyní zdarma: Nástroje Google Workspace jsou nyní k dispozici každému
Dříve za peníze, nyní zdarma: Nástroje Google Workspace jsou nyní k dispozici každému
Obrázek: I Apple počítače trápí viry: macOS nejčastěji ohrožuje reklamní malware
I Apple počítače trápí viry: macOS nejčastěji ohrožuje reklamní malware
Obrázek: Proč o nás internet ví tolik? Protože mu rádi sami dáváme informace
Proč o nás internet ví tolik? Protože mu rádi sami dáváme informace

Pohodlí, neporozumění nebo prostě nezájem. Většinu informací, které o nás internetové společnosti mají, jim ale dáme sami a dobrovolně. Tato...

Zavřít