Nedávné zprávy nevěstí pro Google nic dobrého, údajné kšefty s Čínou se nemusí líbit nejen USA, ale také velké části celého světa. Americký obr však není jen pouhou internetovou korporací, která se živí reklamami. Jistě, je to velká část podnikání, ale Google, potažmo mateřský Alphabet, toho dokáže mnohem více. Jedním z nejlepších příkladů je DeepMind.
DeepMind – „hluboká mysl“ – je jedním z nejzajímavějších projektů Googlu; byť ne úplně domácí, původně jej Google „pouze“ odkoupil. DeepMind dlouhodobě představuje světovou špičkou ve vývoji umělé inteligence a ambiciózní ideu, která se postupně proměnila z jediného programu schopného porazit člověka v deskové hře Go na komplexní projekt. Už původně se sice Deepmind učil hrát 49 rozličných her, ve kterých by měl lidského hráče porazit, ale až s AlphaGo přišel průlom.
Jde o program, který zlomil dosud nepoznané hranice. Porážka trojnásobného evropského šampiona v Go v roce 2015 byla jen prvním krokem; v roce 2016 dokázal program AlphaGo zvítězit 4-1 proti jednomu z nejlepších hráčů všech dob v této legendární čínské strategické hře.
Google prostřednictvím AlphaGo dokázal, co informační technologie mohou světu přinést. Nejde jen o budoucnost, o pokroky, o inovace. Samozřejmě, o ty jde vždy a jsou prioritou, ale zároveň mohou přinést poznání i ve staletí starých postupech; kupříkladu právě v Go. Ve hře, kde strategie a taktika hraje prim a kterou lidé zdokonalovali po stovky, dokonce tisíce, let.
Nejlepší lidský hráč nepřekoná ten nejlepší stroj. Ale co se můžeme od stroje naučit?
AlphaGo však ukázal, že ačkoli lidé tvoří stroje, aby se mohli učit, tak stroje samotné se umí učit od lidí – a pak je překonat, během několika málo měsíců, týdnů, dní… nebo dokonce pouhých hodin, či minut?
Poté, co AlphaGo porazil lidské hráče, učil se znovu: jako nová umělá inteligence hrál pouze sám proti sobě, a zdokonaloval se postupně, bez toho, aby viděl, jak Go hrají lidé.
A stal se zřejmě nejlepším hráčem Go všech dob.
Přes dva a půl tisíce let stará hra je považována za nejstarší deskovou hru, kterou lidé dodnes hrají; principiálně je nesmírně jednoduchá: stačí obklíčením kamenů soupeře na herní desce, nebo obklopením prázdných míst, ovládnout větší množství herní plochy než oponent. Nic složitého? Jde o jednu z nejkomplexnějších her vůbec, a přesto v něm dokázala umělá inteligence člověka porazit. Bez větších problémů a naprosto jednoznačně: a to mluvíme o skutečných mistrech Go, nikoli o náhodně vybraných hráčích.
Když v roce 2016 AlphaGo hrál proti I Se-Tolovi, jednomu z vůbec nejlepších hráčů Go historie – druhého v počtu mezinárodních titulů ze hry – dohnala ho umělá inteligence svým absolutně nepředvídatelným, až nepochopitelným krokem k tomu, že dočasně opustil místnost, ve které hrál.
Nebylo to proto, že by tah byl hloupý. Byl příliš pokročilý: DeepMind byl tak daleko ve svém uvažování, tak sofistikovaný, že lidská mysl by mohla zpracovat tolik kroků dopředu jen stěží – pokud vůbec. Ani I Se-tol nestačil na počítač, a nakonec musel uznat svou porážku z rukou pouhého počítačového programu.
Google je jedním z mnoha, umělá inteligence představuje budoucnost
DeepMind, společnost založená v roce 2010, zůstává jednou z nejvýznamnějších autorit na poli výzkumu umělé inteligence. Přestože Google společnost pouze odkoupil, její rozvoj dále podporuje, a ačkoliv Google v poslední době sklízí jednu kritiku za druhou (mnohdy oprávněně) a vysoké pokuty od Evropské komise, DeepMind zůstává klíčovou součástí firmy; tou, která jej obhajuje a činí relevantním v očích části veřejnosti.
Jedna z vědkyň v Deepmind, Irina Higginsová, na konci srpna pohovoří na konferenci Human Level AI (HLAI) v Praze. Je to příležitost, jak se o projektu dozvědět více, stejně jako o vývoji umělé inteligence jako takové. Konference začíná už 22. srpna a trvat bude do 25. srpna. Vstupenky na akci lze zakoupit v předprodeji.
Umělá inteligence budí v odborné i laické komunitě obdobné obavy. Často se o ní vyjadřuje Steve Wozniak, Elon Musk nebo dříve Stephen Hawking. Ačkoli apokalyptické scénáře známé z filmů o umělé inteligenci se zdají vysoce nepravděpodobné a nerealistické, nelze snadno předvídat, kam až vývoj pokročilé syntetické inteligence povede.
I proto se stále častěji mluví o pokročilé formě zákonů robotiky Isaaca Asimova: určitých pravidel, podle kterých by se roboti – ovládaní umělou inteligencí – měli chovat a kterými by se bez výhrad měli řídit.
Je zbytečné uměle vytvářet paniku a chaos: při současném stupni vývoje nás zkrátka nemůže umělá inteligence ovládnout, protože k tomu nemá prostředky. Je však záhodno se o budoucnost zajímat, a přestože je pravděpodobné, že apokalyptické vize světa, kde umělá inteligence dominuje lidstvu, se nikdy nenaplní, není špatný nápad o podobných možnostech polemizovat; a zajistit tak, že lidstvo vždy bude mít umělou inteligenci plně pod kontrolou.
Co je Google DeepMind?
Projekt Google DeepMind se zabývá vývojem umělé inteligence a jejím cílem je vytvořit stroje, které budou schopné porazit lidi v různých úlohách. Jeden z nejznámějších příkladů je vývoj programu AlphaGo, který se stal prvním počítačovým programem, který porazil člověka v hře Go.
Go je složitá strategická hra s dlouhou historií a její porazení člověka počítačem bylo považováno za téměř nemožné. Přesto se týmu Google DeepMind podařilo vytvořit program AlphaGo, který dokázal porazit nejlepší hráče na světě v této hře.
Tento úspěch otevřel novou éru v oblasti umělé inteligence a ukázal, že stroje jsou schopné porazit lidi v oblastech, které se dříve považovaly za pouze lidské. Google DeepMind nadále pracuje na vývoji umělé inteligence a její cíle jsou stále ambicióznější.
Stroj ale nehraje protože chce vyhrát. Nehraje z požitků pro hru. Hraje protože jeho cílem je porazit nepřítele. Vážně je to ten správný způsob výuky? Filmy s Terminátorem a jiné mají něco do sebe. Stroj si ani nemusí uvědomit že dělá chybu, pro něj je to jen cesta za cílem.… Číst více »
Jenže jak to řešit. Dají se stanovit jistá omezení ve stylu zákonů robotiky, ale stále to nebude dokonalé.
Kde se ten program dá koupit?
Hádám, že nedá :D… Ale koukni na Github, tam je spousta zdrojáků i k umělé inteligenci všeho druhu. Jen umět programovat…
Jedná se o vysoce experimentální technologii, takže koupit nejde. Podobné programy jsou však ve vývoji už mnoho let, obzvláště šachové… ty by možná koupit šly, pokud nepůjde vyložene o „cutting-edge“ technologii. Ale kde, to nevím.
Počítači je úplně jedno, jestli vyhrál, nebo prohrál, jestli ovládnul planetu, nebo ne. Nemá lidskou motivaci. Plní úkoly. Podle mě není, čeho se bát.
Jsem přesvědčen, že až bude mít AI vysokou inteligenci a možnost ovládat stroje a energie, atd. Vyhladí všechno lidstvo, tedy největšího predátory všech dob a zároveň největšího škůdce zeměkoule všech dob. Už jen z prostého důvodu, zachování sebe sama.
To je myšlenka, se kterou souhlasím. Lidstvo bude pro AI po chvíli hrozbou. Zpočátku jí budeme užiteční, pak bychom už nemuseli…
Nechci se rozepisovat do detailů ale nástřel svého pohledu na věc sem hodím. Všechny (do jednoho) apokalyptické filmy založené na ovládnutí světa roboty (UI) vždycky stavějí na tom, že UI „nabyla“ svého vědomí a dělá si co chce apod.. Je to naprosto!! holý nesmysl a nikdy se nic takového nemůže… Číst více »