Google Stadia má za sebou první týden ostrého provozu. V praxi měla ovládnout zatím otevřený trh s přímým streamovaným hraním her. Již delší dobu se giganti v oblasti informatiky snaží spustit provozuschopnou službu, jež by umožnila uživateli hrát nejnovější herní tituly a to bez nutnosti vlastnit výkonný hardware. O veškerý výpočetní výkon se postarají vzdálené servery a uživatel vzdáleně ovládá hru a přijímá obrazovou odezvu v maximální možné kvalitě.
Google Stadia, co to je?
Služba Stadia od Google poskytuje uživateli jednoduché a potenciálně levné řešení, chce-li si zahrát nejnovější herní tituly a zároveň nechce investovat do nejnovějšího hardwaru. Funguje zhruba jako pouštění videí přes Youtube, či sledování seriálů na streamovacích platformách jako je HBOGo či Netflix. Zde ovšem přibude vaše interakce. Hru ovládáte tak jak jste zvyklí v reálném čase. Služba odesílá vaší interakci na server a zpět posílá jen obraz.
Se službou Stadia vám dorazí domů streamovací zařízení Google Chromecast Ultra a ovladač. Tento set vyjde na 130 dolarů, tedy přibližně 3 tisíce korun. Součástí toho jsou také první tři měsíce předplatného na službu samotnou. Poté je nutné si členství obnovit a to za 10 dolarů měsíčně (cca 230 kč). Na teoretické úrovni se nyní pohybujeme na útratě i s první investicí do zařízení zhruba na 6 000 korun ročně. A to je velice dobrá cenovka za zařízení pro hraní nejnovějších AAA titulů.
Podmínkou ovšem stále zůstává, jak je zřejmé, rychlost připojení. Minimální rychlost internetového připojení pro Stadii je 10 Mb/s, pokud budete chtít větší kvalitu, doporučená rychlost připojení je 35 Mb/s.
Stadia předběhla xCloud i GeForce Now
Google není samozřejmě jediný, kdo se snaží spustit podobnou službu. Za Microsoft můžeme jmenovat xCloud a i notoricky známý výrobce grafických karet nVidia chystá svůj GeForce Now. Obě jmenované služby se nachází zatím ve verzi beta, tudíž můžeme říct, že prvenství získává Google se svou Stadií.
Otázkou stále zůstává, zda-li je to opravdu výhra. Týden po vydání jsou recenze krajně rozporuplné. Co se týče samotného potenciálu služby, mají uživatelé radost. Na druhou stranu je příliš netěší model plateb a technické potíže.
Problémy s rychlostí internetu i přehříváním
Prvním problémem už je samotná doporučená rychlost připojení. Bohužel, jen málo uživatelů má takovou možnost. Nicméně uživatelé naráží na problém s odezvou i při dostatečné rychlosti internetu. Zároveň hlásí, že ač bychom neměli potřebovat žádný výkonný hardware, dodané krabičky Google Chromacast Ultra se přehřívají.
Nepříjemným faktem také zůstává také model plateb. V běžném předplatném máte nárok na jednu „větší“ hru na měsíc, které se postupně střídají. Ostatní dostupné hry, jichž je aktuálně dvaadvacet si hráče úplně nezískali. Převážná většina z nich jsou velice staré tituly. Chcete-li si zahrát vaší oblíbenou AAA hru, musíte si ji pořídit, abyste ji ve službě mohli hrát. Platíte tedy za hru a hraní samotné. A o ceně zařízení, jež se přehřívá, nemluvě. Na to mnoho uživatelů neslyší moc pozitivně.
Google také inzeroval mnoho funkcí, jež nakonec v ostré verzi nenajdeme. Jako možnost získat „přítele po síti.“ Když se nebudete moci dostat dál ve hře, zkušenější hráč se službou se může na vaše vyzvání připojit a vše vám ukázat. I z druhé strany světa. Toto a i možnost rychlého hraní her, které se nám líbí, bude muset Google dodat.
Aktualizace 10/22: Google zavírá krám: Cloudová herní služba Stadia v lednu definitivně skončí
Zdroj: Vlastní, IGN