Hudebnímu streamování se daří, ale nevydělávají platformy ani umělci

Je to ironické. Poslech hudby vlastně zažívá zlaté časy, služby jako Spotify, Apple Music nebo YouTube umožňují poslouchat téměř cokoliv v celkem přijatelné kvalitě; jenže peníze z toho umělci moc nevytěží, a streamovacím platformám samotným peníze také chybí.

80 % obratu hudebního průmyslu z celé první poloviny letošního roku už pochází ze streamovacích služeb. Co to znamená? Jednak to, že se průmysl zotavil po výrazných propadech zisků a prodejů na počátku tisíciletí.

Jednak ale také to, že poskytovat hudbu skrze Spotify a další podobné platformy, a nebýt velkou hvězdou s miliony posluchačů, se nevyplatí. Za jeden poslech jeho písničky nedostane hudebník od streamovacích služeb skoro nic, a tohle nic je ještě rozděleno mezi nakladatele, producenty a další, přičemž poslední v řadě stojí samotný autor.

Obrázek: Hudebnímu streamování se daří, ale nevydělávají platformy ani umělci

Hodně posluchačů, málo peněž

Marže je skutečně malá, a výrazně víc se vyplatí jak jiná forma digitálního prodeje, tak samozřejmě fyzické nosiče.

Samotný prodej hudby tak není příliš výdělečný, obzvláště pro kapely, které nepatří mezi ty nejprodávanější a nejposlouchanější; pro zisky je tak nutné jezdit po koncertech a festivalech, prodávat merchandising a podobně.

Fyzické prodeje nosičů také klesají, snad místy s výjimkou gramofonových desek, které si našly svou, byť minoritní, pozici na trhu.

Možná větší problém, než příjmy hudebníků je ovšem to, že ani samotné streamovací platformy moc nevydělávají. Velmi špatně je na tom kupříkladu Spotify, které je sice nejznámější, největší a má obrovskou uživatelskou základnu, ale zisk se firmě nedaří generovat ani zdaleka.

Obrázek: Hudebnímu streamování se daří, ale nevydělávají platformy ani umělci

V poslední době je to celkově takový zvláštní trend. Máme tu velké, známé, inovativní firmy jako Tesla nebo Uber, o kterých je sice hodně slyšet a jsou i hodně vidět, ale jejich hlavní účel – vydělávat peníze – se jim prozatím vůbec nedaří. Konkrétně právě Uber za celých 10 let své existence neměl jediné čtvrtletí, kdy by vydělal více peněz, než utratil. Propálil už desítky miliard dolarů.

Zdroj: Engadget

1 Komentář
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
HonzaEM

No jo, když se relativně malé množství peněz dělí velkým množstvím autorů, tak je pak výdělek mizerný.

Obrázek: Tesla jde proti proudu. Z elektromobilů odstraní ultrazvukové senzory
Tesla jde proti proudu. Z elektromobilů odstraní ultrazvukové senzory
Obrázek: LiFePO4 baterie: V čem jsou lepší než Li-Ion či Li-Pol a proč je chtít?
LiFePO4 baterie: V čem jsou lepší než Li-Ion či Li-Pol a proč je chtít?
Obrázek: 200Mpx a 8K video? Xiaomi 12T a 12T Pro aneb když na megapixelech záleží
200Mpx a 8K video? Xiaomi 12T a 12T Pro aneb když na megapixelech záleží
Obrázek: Co dokáže domácí robot Optimus od Tesly? Elon Musk představil podrobnosti
Co dokáže domácí robot Optimus od Tesly? Elon Musk představil podrobnosti
Obrázek: Facebook je konečně chytřejší. Jak naučit umělou inteligenci chápat vaše zájmy?
Facebook je konečně chytřejší. Jak naučit umělou inteligenci chápat vaše zájmy?
Obrázek: Co je to spyware a jak se proti němu bránit?
Co je to spyware a jak se proti němu bránit?
Obrázek: BeReal: Jak funguje sociální síť bez přetvářky?
BeReal: Jak funguje sociální síť bez přetvářky?
Obrázek: Přečtěte si příchozí zprávu, aniž by to kdokoliv věděl
Přečtěte si příchozí zprávu, aniž by to kdokoliv věděl