Hudebnímu streamování se daří, ale nevydělávají platformy ani umělci

Je to ironické. Poslech hudby vlastně zažívá zlaté časy, služby jako Spotify, Apple Music nebo YouTube umožňují poslouchat téměř cokoliv v celkem přijatelné kvalitě; jenže peníze z toho umělci moc nevytěží, a streamovacím platformám samotným peníze také chybí.

80 % obratu hudebního průmyslu z celé první poloviny letošního roku už pochází ze streamovacích služeb. Co to znamená? Jednak to, že se průmysl zotavil po výrazných propadech zisků a prodejů na počátku tisíciletí.

Jednak ale také to, že poskytovat hudbu skrze Spotify a další podobné platformy, a nebýt velkou hvězdou s miliony posluchačů, se nevyplatí. Za jeden poslech jeho písničky nedostane hudebník od streamovacích služeb skoro nic, a tohle nic je ještě rozděleno mezi nakladatele, producenty a další, přičemž poslední v řadě stojí samotný autor.

Obrázek: Hudebnímu streamování se daří, ale nevydělávají platformy ani umělci

Hodně posluchačů, málo peněž

Marže je skutečně malá, a výrazně víc se vyplatí jak jiná forma digitálního prodeje, tak samozřejmě fyzické nosiče.

Samotný prodej hudby tak není příliš výdělečný, obzvláště pro kapely, které nepatří mezi ty nejprodávanější a nejposlouchanější; pro zisky je tak nutné jezdit po koncertech a festivalech, prodávat merchandising a podobně.

Fyzické prodeje nosičů také klesají, snad místy s výjimkou gramofonových desek, které si našly svou, byť minoritní, pozici na trhu.

Možná větší problém, než příjmy hudebníků je ovšem to, že ani samotné streamovací platformy moc nevydělávají. Velmi špatně je na tom kupříkladu Spotify, které je sice nejznámější, největší a má obrovskou uživatelskou základnu, ale zisk se firmě nedaří generovat ani zdaleka.

Obrázek: Hudebnímu streamování se daří, ale nevydělávají platformy ani umělci

V poslední době je to celkově takový zvláštní trend. Máme tu velké, známé, inovativní firmy jako Tesla nebo Uber, o kterých je sice hodně slyšet a jsou i hodně vidět, ale jejich hlavní účel – vydělávat peníze – se jim prozatím vůbec nedaří. Konkrétně právě Uber za celých 10 let své existence neměl jediné čtvrtletí, kdy by vydělal více peněz, než utratil. Propálil už desítky miliard dolarů.

Zdroj: Engadget

1 Komentář
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
HonzaEM

No jo, když se relativně malé množství peněz dělí velkým množstvím autorů, tak je pak výdělek mizerný.

Obrázek: Čip do hlavy: Musk dostal pro svůj Neuralink povolení k testům na lidech. Neobešlo se to ale bez komplikací
Čip do hlavy: Musk dostal pro svůj Neuralink povolení k testům na lidech. Neobešlo se to ale bez komplikací
Obrázek: Ikonické žluté školní autobusy přecházejí na elektromotory. Společnost Blue Bird chce vyrábět 5 000 vozů ročně
Ikonické žluté školní autobusy přecházejí na elektromotory. Společnost Blue Bird chce vyrábět 5 000 vozů ročně
Obrázek: Jak streamovat jako profesionál i na cestách? NVIDIA Broadcast udělá z notebooku profesionální studio
Jak streamovat jako profesionál i na cestách? NVIDIA Broadcast udělá z notebooku profesionální studio
Obrázek: ASUS Zenbook S 13 OLED: Nejtenčí 13,3" OLED notebook na světě míří do ČR za super cenu
ASUS Zenbook S 13 OLED: Nejtenčí 13,3″ OLED notebook na světě míří do ČR za super cenu
Obrázek: Jak na perfektní fotky mobilem? Vivo X90 Pro v rukou profesionálního fotografa
Jak na perfektní fotky mobilem? Vivo X90 Pro v rukou profesionálního fotografa
Obrázek: Zákaz TikToku od ledna 2024: Zakáže Západ oblíbenou sociální síť mladých?
Zákaz TikToku od ledna 2024: Zakáže Západ oblíbenou sociální síť mladých?
Obrázek: Jak fotit mobilem v noci? Tohle vykouzlili profesionálové s Xiaomi 13 Pro
Jak fotit mobilem v noci? Tohle vykouzlili profesionálové s Xiaomi 13 Pro
Obrázek: Kde sledovat mistrovství světa v hokeji? Online v prohlížeči, na mobilu i v PC bez internetu
Kde sledovat mistrovství světa v hokeji? Online v prohlížeči, na mobilu i v PC bez internetu