Hudebnímu streamování se daří, ale nevydělávají platformy ani umělci

Je to ironické. Poslech hudby vlastně zažívá zlaté časy, služby jako Spotify, Apple Music nebo YouTube umožňují poslouchat téměř cokoliv v celkem přijatelné kvalitě; jenže peníze z toho umělci moc nevytěží, a streamovacím platformám samotným peníze také chybí.

80 % obratu hudebního průmyslu z celé první poloviny letošního roku už pochází ze streamovacích služeb. Co to znamená? Jednak to, že se průmysl zotavil po výrazných propadech zisků a prodejů na počátku tisíciletí.

Jednak ale také to, že poskytovat hudbu skrze Spotify a další podobné platformy, a nebýt velkou hvězdou s miliony posluchačů, se nevyplatí. Za jeden poslech jeho písničky nedostane hudebník od streamovacích služeb skoro nic, a tohle nic je ještě rozděleno mezi nakladatele, producenty a další, přičemž poslední v řadě stojí samotný autor.

Obrázek: Hudebnímu streamování se daří, ale nevydělávají platformy ani umělci

Hodně posluchačů, málo peněž

Marže je skutečně malá, a výrazně víc se vyplatí jak jiná forma digitálního prodeje, tak samozřejmě fyzické nosiče.

Samotný prodej hudby tak není příliš výdělečný, obzvláště pro kapely, které nepatří mezi ty nejprodávanější a nejposlouchanější; pro zisky je tak nutné jezdit po koncertech a festivalech, prodávat merchandising a podobně.

Fyzické prodeje nosičů také klesají, snad místy s výjimkou gramofonových desek, které si našly svou, byť minoritní, pozici na trhu.

Možná větší problém, než příjmy hudebníků je ovšem to, že ani samotné streamovací platformy moc nevydělávají. Velmi špatně je na tom kupříkladu Spotify, které je sice nejznámější, největší a má obrovskou uživatelskou základnu, ale zisk se firmě nedaří generovat ani zdaleka.

Obrázek: Hudebnímu streamování se daří, ale nevydělávají platformy ani umělci

V poslední době je to celkově takový zvláštní trend. Máme tu velké, známé, inovativní firmy jako Tesla nebo Uber, o kterých je sice hodně slyšet a jsou i hodně vidět, ale jejich hlavní účel – vydělávat peníze – se jim prozatím vůbec nedaří. Konkrétně právě Uber za celých 10 let své existence neměl jediné čtvrtletí, kdy by vydělal více peněz, než utratil. Propálil už desítky miliard dolarů.

Zdroj: Engadget

1 Komentář
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
HonzaEM

No jo, když se relativně malé množství peněz dělí velkým množstvím autorů, tak je pak výdělek mizerný.

Obrázek: Agrovoltaika: Pěstování pod solárními panely má řadu výhod
Agrovoltaika: Pěstování pod solárními panely má řadu výhod
Obrázek: Megakometa v roce 2031 proletí ve vzdálenosti Saturnu, viditelná však nebude
Megakometa v roce 2031 proletí ve vzdálenosti Saturnu, viditelná však nebude
Obrázek: Rychlý a neomezený internet v letadlech? SpaceX jedná s aerolinkami o Starlinku
Rychlý a neomezený internet v letadlech? SpaceX jedná s aerolinkami o Starlinku
Obrázek: Sluchátka jako zdravotní zařízení? Apple AirPods mohou měřit teplotu a nahradí naslouchátko
Sluchátka jako zdravotní zařízení? Apple AirPods mohou měřit teplotu a nahradí naslouchátko
Obrázek: Jak snadno stáhnout aplikace do mobilu Huawei? Je to čím dál jednodušší
Jak snadno stáhnout aplikace do mobilu Huawei? Je to čím dál jednodušší
Obrázek: Tip z Microsoftu: Jak nainstalovat Windows 11 na PC s nepodporovaným procesorem?
Tip z Microsoftu: Jak nainstalovat Windows 11 na PC s nepodporovaným procesorem?
Obrázek: Jak se připojit k blokovaným zahraničním službám a obsahu? Pomůže VPN
Jak se připojit k blokovaným zahraničním službám a obsahu? Pomůže VPN
Obrázek: YouTube umožní stahování videí na počítačích, má to ale háček
YouTube umožní stahování videí na počítačích, má to ale háček