Hyundai představil první samořiditelnou loď, úspěšně přeplula oceán

Firma Avikus, která spadá do koncernu Hyundai, se svou lodí Prism Courage úspěšně přeplula oceán.

Podle společnosti jde o „první zaoceánskou plavbu s autonomně řízenou lodí“.

Prism Courage vyplula z Mexického zálivu 1. května a s pomocí systému HiNAS 2.0, poháněného mimo jiné algoritmy umělé inteligence, doplula do jihokorejského přístavu s terminálem na zkapalněný zemní plyn (LNG) Boryeong. 20 tisíc kilometrů dlouhá cesta zabrala přibližně měsíc. Nyní míří zpět do Panamy, kam má dorazit kolem 26. června.

Obrázek: Hyundai představil první samořiditelnou loď, úspěšně přeplula oceán

Loď Prism Courage. Zdroj: VesselFinder

Menší spotřeba paliva, odstranění lidských chyby

Systém HiNAS 2.0 je podle tvrzení firmy schopen zaznamenat lokaci jiných lodí a vyhnout se jim, reagovat na změny počasí i aktuální výšku vln.

Nejen u automobilů slibují samořiditelné technologie přímo revoluci; u lodí mají autonomní systémy ulevit práci posádky i snížit spotřebu paliva. Do budoucna může být právě vyšší úspornost jedním z hlavních argumentů pro další vývoj technologie, neboť masivní přepravní tankery patří mezi významné zdroje škodlivých emisí. Dalším často zmiňovaným benefitem je odstranění možnosti lidské chyby.

Avikus plánuje systém HiNAS na konci roku prodávat. Zatím samozřejmě bude pouze pomáhat kapitánům, a ne je nahrazovat – jednak se musí vyřešit neexistující legislativa, která by robotické řízení lodí upravovala, a jednak není vůbec jasné, jak spolehlivá a bezpečná technologie momentálně je. HiNAS 2.0 je autonomní systém druhé úrovně, takže přímý dohled posádky je nutný v každém případě a bylo tomu tak i v tomto pokusu.

Obrázek: Hyundai představil první samořiditelnou loď, úspěšně přeplula oceán

Taktéž. Zdroj: Se svolením Hyundai/Avikus

Autonomní systémy pro lodě vyvíjí větší množství firem, Hyundai ale jako první přišel s důkazem úspěchu. Ten má pár problémů: Umělá inteligence byla využita prozatím pouze cestu tam – zpět už bude loď normálně plně řídit posádka – a většina cesty byla po otevřeném, prázdném oceánu; AI se tak nemusela vypořádávat s obtížnějšími manévry.

Zdroj: PRNewswire

Obrázek: Je libo více monitorů vedle sebe? Philips E1 jsou cenově dostupné monitory s tenkými rámečky
Je libo více monitorů vedle sebe? Philips E1 jsou cenově dostupné monitory s tenkými rámečky
Obrázek: Noční fotografie s vivo X100 Pro: Jak fotit v noci se smartphonem jako profík?
Noční fotografie s vivo X100 Pro: Jak fotit v noci se smartphonem jako profík?
Obrázek: Nesmyslný boj proti elektromobilům: Čeští vandalové ničí nabíječky
Nesmyslný boj proti elektromobilům: Čeští vandalové ničí nabíječky
Obrázek: První člověk popsal, jak se žije s čipem Neuralink v mozku. Ovládání počítače je jako telekineze
První člověk popsal, jak se žije s čipem Neuralink v mozku. Ovládání počítače je jako telekineze
Obrázek: Noční fotografie s vivo X100 Pro: Jak fotit v noci se smartphonem jako profík?
Noční fotografie s vivo X100 Pro: Jak fotit v noci se smartphonem jako profík?
Obrázek: Recenze robotického vysavače TESLA RoboStar iQ700 s laserovou navigací: Čistá domácnost bez námahy?
85%
Recenze robotického vysavače TESLA RoboStar iQ700 s laserovou navigací: Čistá domácnost bez námahy?
Obrázek: Zažijte budoucnost už dnes: Nainstalujte si umělou inteligenci Gemini do telefonu s Androidem
Zažijte budoucnost už dnes: Nainstalujte si umělou inteligenci Gemini do telefonu s Androidem
Obrázek: Kde koupit Bitcoin v ČR? Návod na bezpečný nákup kryptoměn v roce 2024
Kde koupit Bitcoin v ČR? Návod na bezpečný nákup kryptoměn v roce 2024