Že už na autokamerách není co vylepšovat? To jsme si mysleli také, než jsme vyzkoušeli model Nextbase IQ, který nám i do staré „šunky“ přidal pár opravdu prémiových funkcí. Provedení sice místy má své slabé stránky a na plnou funkcionalitu je třeba předplatné, ale i tak stojí model IQ jistě za pozornost.
Autokameru chcete mít v autě především z důvodu, aby neustále zaznamenávala vaši jízdu a v nešťastné situaci, kdy se stanete účastníky (nebo jen svědky) dopravní nehody, pomoci nabrat důkazní materiál pro pojišťovnu a policii. Taková věc je jasná, a proto se dnes hlavně vylepšují především rozlišení obrazu a optické schopnosti kamer ve dne i v noci. Co když ale chcete víc?
Foto: Redakce inSmart.cz
Nextbase má pro takové případy vrcholovou řadu IQ, která je dostupná ve verzích s 1080p, 1440p a 4K rozlišením obrazu. Ty jsou dostupné za poměrně strmých 12, 14 nebo 17 tisíc korun. Na pohled tedy celkem jasné rozdělení, jen asi už teď chápeme, že se můžete ptát, co taková kamera do auta za 14 tisíc (1440p varianta, kterou jsme měli možnost otestovat) umí navíc oproti běžnému modelu? Inu, málo toho není.
Co najdete v balení?
Vedle samotné kamery, ke které se ještě dostanu, je v balení také veškerá nezbytná kabeláž, tedy napájecí kabel vedoucí od kamery buď do OBD portu auta, nebo přímo do pojistkového boxu – můžete si vybrat a je fajn mít alternativu v případě, že už vám OBD port zabírá něco jiného.
Foto: Redakce inSmart.cz
Dále je zde také sada k instalaci a vedení kabelů v kabině auta. Ta zahrnuje jednak malou sadu hadříků na vyčištění místa, kam se kamera bude lepit, a dále také pár nástrojů pro lepší vedení kabelů. Tedy třeba „špachtli“ na zasouvání kabelu za záhyby střešní krytiny a dále také lepící držáček kabelu a stahovací pásek. Zde mám ale výhradu, že stahovací pásek a držáček je v balení jen jeden, ideálně bych si jich představoval tak pět, aby se kabel opravdu mohl důkladně připevnit ke sloupkům vozidla.
Držáček mi navíc v interiéru vozidla vůbec nelepil, takže jsem nakonec vše musel řešit vlastní oboustrannou lepící páskou. Pěkné to není, ale účel to splní. Rovněž stahovací pásky na smotání zbytku přebývajícího napájecího kabelu by zde mohly být alespoň tři. Naštěstí jsem doma nějaké navíc našel.
- Foto: Redakce inSmart.cz
Samotná kamera je poměrně robustní, proto se ujistěte, že vám nebude překážet ve výhledu nalepením za zpětné zrcátko. Určitě najdete i celou řadu daleko kompaktnějších modelů. Na kameře se mimo samotné optiky kamery snímající pohyb před vozem a v kabině nachází mikrofon (pro hlasové příkazy), reproduktor (mimo jiné pro alarm) a malý displej, který ukazuje, co zrovna kamera aktuálně dělá.
Když už máte kameru rozbalenou a vše přichystáno, můžete se dát do instalace do vozu. To spočívá jednak v upevnění samotné kamery a zapojením do baterie vozu a dále také instalaci přes mobilní aplikaci.
Ideálně začněte pouze zapojením kamery do OBD portu (nebo pojistkového boxu, je to na vás) a propojte kameru s mobilem. Během toho vám totiž bude dávat Nextbase IQ i pokyny ke správnému připevnění na sklo, vedení kabelů a podobně.
- Foto: Redakce inSmart.cz
Nepředbíhejte a hlavně nezkoušejte zařízení na sklo připevnit bez napájení – jednak pak kamera půjde jen opravdu obtížně zase odlepit ale zároveň to bude nutné, protože napájecí kabel už do kamery zpětně nepůjde zasunout, má tvar do písmene L a do mezery mezi ní a sklem se zkrátka už nevejde.
Pozor dejte také na to, že bez vložené microSD karty se kamera bude odmítat aktivovat. Na internetu se lze dočíst, že vám výrobce microSD kartu přibalí, ale v našem případě tomu tak nebylo a museli jsme do kamery dát kartu vlastní. To mimochodem dále zvýší pořizovací cenu zařízení, pokud nemáte žádnou paměťovou kartu navíc po ruce. Mimochodem podle výrobce má kamera ještě 64GB paměť zabudovanou, ale bez microSD karty prostě aktivace možná není.
- Foto: Redakce inSmart.cz
Když už máte nalepeno, kabely na svém místě a nainstalovanou a připojenou aplikaci, stačí jen následovat pokyny. Pravděpodobně se vám stane, že aplikace bude při prvním nastavení stahovat aktualizace, což může nějaký čas zabrat.
Mimochodem se možná ptáte, jak výrobce řeší situace, kdy by se v autě vybila baterie? Nextbase IQ naštěstí umí měřit napětí a sama se včas odpojí, pokud by energie v autobaterii příliš klesla. Díky tomu vám dá šanci jízdou baterii zase dobít a poté se zase kamera aktivuje. Jen si ale dejte pozor na to, že pokud chcete nechat kamerou hlídat auto, kterým moc nejezdíte, že vám kamera je do několika týdnů akumulátor ve voze vybije.
Jakou má Nextbase IQ výbavu?
Funkce kamery samozřejmě v základu zahrnují záznam obrazu v rozlišení podle vybrané verze, a to jak před autem, tak v kabině. Autokamera dále pomocí zabudované GPS umí i hlídat polohu auta. Pro pokročilejší funkce je tu pak i připojení ke 4G síti. A výrobce také zmiňuje, že se zpracováváním sebraných dat pomáhá i umělá inteligence.
Rozlišení obrazu 1440p v našem případě nabízí velice dobrou kvalitu obrazu, skoro se dá až říci, že by stačila i nižší, nicméně v případě nějaké nehody nebo jakékoliv jiné nepříznivé situace se každý pixel navíc, který by mohl odhalit nějaký vzdálený či hůře čitelný detail hodit.
- Foto: Redakce inSmart.cz
K modelu Nextbase IQ se mimochodem dá přikoupit také zadní kamera (za 4 299 korun), takže můžete mít přehled o dění okolo auta v podstatě v celých 360 stupních. Kameru můžete ovládat jednak přes propojenou aplikaci, ale také pomocí hlasových pokynů, které však musí být v anglickém jazyce.
Vzhledem k tomu, že prakticky k veškeré rozšířené funkcionalitě je třeba využívat ono 4G připojení, které je zde díky integrované SIM, asi tušíte, že to nebude zadarmo. A proto je ještě ke kameře vhodné platit měsíční předplatné, které vám teprve odemkne plnou funkcionalitu. Bez něj je totiž Nextbase IQ téměř jen celkem standardní autokamera. A v takovém případě vlastně její pořízení za vysokou cenu ani nedává smysl a je lepší rovnou sáhnout po nějakém levnějším modelu, který udělá stejnou práci běžné autokamery za méně peněz. U Nextbase IQ se dá skoro říci, že je pořízení předplatného nutností pro využití jejího plného potenciálu.
Nadstandardní předplatné a co za něj dostanu?
Hlavním důvodem, proč kameru používat, je právě v propojení s mobilem na dálku. Díky tomu tak máte přehled, co se okolo auta děje nejen za jízdy, ale třeba i v momentě, kdy v něm zrovna nejste. Můžete se totiž kdykoliv připojit na živý přenos a podívat se sami.
Kamera se samozřejmě v klidovém režimu vozu vypíná, ale právě aktivace v mobilní aplikaci ji probudí a nabídne vám přístup k živému přenosu. A co víc, dokonce integrované senzory kamery samy umí určit, zda se v bezprostřední blízkosti vozu něco děje a pošlou vám do mobilu notifikaci, abyste mohli případně i rovnou reagovat (např. spuštěním alarmu).
Samozřejmě je taková funkce omezena dostupností signálu a musím uznat, že pokud s autem parkujete ve sdílené garáži jako já, kamera jednak nemusí mít často signál, aby vás upozornila na nějakou situaci, a hlavně se toho v garáži tolik neděje, jako třeba při parkování na ulici. Doporučím tedy kameru používat právě spíše v situaci, kdy stojíte často s vozem venku na ulici.
- Foto: Redakce inSmart.cz
Mimochodem se mi opravdu líbí, že kamera se nejprve při pohybu cizí osoby v okolí vozu sama probudí a výstražně zabliká, aby dala jasně najevo, že vůz je střežený. S touto funkcí se setkáte jinak u prémiových vozů, jako jsou například modely značky Tesla, které mají tuto schopnost už v základu a ty pro změnu umí jako upozornění zablikat výstražnými světly a samozřejmě také nahrát záznam z kamery. V tomto smyslu si však můžete udělat „Teslu“ pomocí kamery Nextbase IQ i z kdejakého staršího vozu.
Kamera má spolu s předplatným ještě několik dalších funkcí, například režim svědka, kdy nepřetržitě nahrává záznam po dobu půl hodiny, nebo třeba režim „Strážce“, kdy můžete s kamerou vůz svěřit někomu jinému a zároveň nastavit parametry, podle kterých by se dotyčný měl řídit. Takže vám pak kamera třeba umí i poslat upozornění, když dotyčný například překračuje povolenou rychlost, nebo zbytečně často a náhle akceleruje a podobně.
Předplatné vyjde na 179 korun měsíčně v případě varianty Protect, nebo 199 korun měsíčně u verze Protect Plus, která k tomu všemu ještě dovede pracovat s více uživatelskými profily nebo nabídne funkci třeba také spuštění nouzového SOS režimu, který se ale shoduje s tím, co dnes už běžně dostanete u každého moderního auta.
Oba stupně předplatného si můžete pořídit na rok dopředu. Vhodné je si ovšem předplatné nejprve vyzkoušet, výrobce aktuálně nabízí tři měsíce zdarma, což je férová nabídka.
Uživatelské zkušenosti
Pokud se vám líbí možnost nechat se upozornit, že se okolo auta něco děje, pak je ale třeba počítat s tím, že budete dostávat notifikace o doslova všem, co se v těsné blízkosti vozu děje. A to může být třeba jen (v mém případě) náhodný pohyb aut ve sdílené garáži nebo třeba na moment, kdy si sousedka chtěla v ruce přerovnat tašky s nákupem a zastavila se zrovna za vaším vozem. A v tu chvíli si vlastně připadáte spíš jako šmírák, než jako uživatel opatrný na svůj majetek.
V takové situaci se navíc může stát, že kamera spustí opravdovou lavinu notifikací. A to i přes to, že se třeba vlastně nic moc neděje, jen někdo zkrátka postává poblíž auta. Ale zásadnější výtku mám k situacím, kdy kamera prostě neumí rozpoznat vás, jakožto majitele vozu.
A tak se mi pravidelně stávalo, že když jsem přišel k autu, naložil něco do kufru a pak si sedl do kabiny, tak už během této chvilky jsem měl mobil plný notifikací, že se něco děje. Dokonce i zabouchnutí zadních dveří auta kamera vyhodnotila jako „parkovací situaci“, myšleno že mi asi někdo narazil do auta a tento záznam uložila do primární sekce uložených záznamů. Ale ne, to já jen asi prostě moc mlátím dveřmi.
Jsou to příklady, které by mohly působit jako kritika autokamery Nextbase IQ, ale není tomu tak. Protože teď alespoň vím, že kamera je natolik citlivá, že až mi někdo skutečně na parkovišti nabourá nebo jen odře auto, budu o tom vědět hned a budu to mít vše natočené. Jen samozřejmě jako každý jiný uživatel doufám v to, že se to nikdy nestane a že budu mazat jen nadbytečné notifikace. A ano, dá se i nastavit v aplikaci citlivost na pohyb, ovšem i při snížení citlivosti budou takové situace dále nastávat.
Zajímavý model pro náročné
Funkcionalita modelu Nextbase IQ je opravdu vysoký nadstandard, daleko za možnostmi klasické autokamery. Skoro se dá až říci, že pokud jste na své auto extrémně opatrní a není to vůz který má kamerovou ostrahu v sobě zabudovanou (jako zmíněné Tesly), tak si prakticky neumím představit lepší způsob, jak mít vůz neustále pod dozorem, ať už se nacházíte kdekoliv.
Samozřejmě se za takový klid na duši připlácí a musíte počítat s tím, že vedle vyšších pořizovacích nákladů je ještě nutné platit kameře každý měsíc za provoz online funkcí. Ale za jistotu, že budete mít prakticky vše zaznamenáno a ještě okamžitě dostupné přímo v mobilu, dává smysl si připlatit.
Zdroj: Vlastní
Zdroj úvodní fotografie: Nextbase
