Elektromobily jsou drahé, nikam nedojedou a nabíječek je nedostatek. Věty, které v internetových diskuzích slýcháme každou chvíli. Realita je ale jinde. Čeští provozovatelé veřejných nabíječek rozšiřují nabíjecí síť rychleji než elektromobily stíhají přibývat. PRE nedávno otevřela svou 600. dobíjecí stanici a nabíjecích míst má už mnohem více. Nové nabíječky aktivně buduje i ČEZ a EON.
Pro pohodlné dálkové cestování s elektromobilem je vedle samotného dojezdu důležitá také síť nabíjecích stanic kopírující silniční a dálniční síť. Velmi aktivní je v tomto směru Pražská energetika, která má v provozu přes 600 dobíjecích stanic, přičemž řadu pomalejších dobíječek nahrazuje novějšími a rychlejšími typy.
Jak padlo na tiskové konferenci k otevření 600. dobíjecí stanice na konci července, jen za letošní rok se nabíjecí síť PRE rozšířila o více než 150 nových dobíječek. Každá má zpravidla schopnost napájet několik elektromobilů naráz, takže nabíjecích bodů je již jen v síti PRE více než tisíc. Díky spolupráci se sítí čerpacích stanic OMV se navíc rychlonabíječky dostávají i do míst, kde doposud chyběly, případně šlo o pomalejší modely.
Jen pro srovnání. V současné době je v ČR kolem 4 000 tradičních čerpacích stanic. Nabíječek bylo začátkem roku podle statistik ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) přes 1 300 a nabíjecích bodů přes 2 600. Nyní budou čísla ještě o něco vyšší.
PRE chce postupně rozšířit všechny své 75kW nabíjecí stanice u čerpacích stanic na 150 kW, což už jsou hodnoty, které pro většinu současných elektromobilů s podporou rychlonabíjení znamenají dobití baterie do přijatelné půl hodiny. Jak ukazuje např. 300kW rychlonabíječka na pražském Pankráci, do budoucna budou standardem i vyšší rychlosti.
Své sítě v České republice rozšiřují i ostatní. ČEZ začátkem roku oslavil 500. otevřenou dobíjecí stanici a do roku 2025 jich chce mít v provozu přes 800, přičemž řadu stávajících chce upgradovat pro vyšší nabíjecí výkon. Nutno podotknout, že nejrychlejší rychlonabíjení nabízí nyní právě ČEZ v Mikulově. Na místě má stanici ABB Terra 360 s podporou 360kW nabíjení.
Vytíženost veřejných nabíjecích stanic je zatím minimální
Majitelé elektromobilů nyní v České republice zažívají „zlaté časy“, kdy mají na většině míst republiky na výběr a nabíjecí stanice přibývají každým dnem. Množství nabíjecích bodů zatím v Česku rozhodně problémem není a podle Karla Hanzelky, tiskového mluvčího Pražské energetiky, problém s nedostatkem veřejných nabíjecích míst v nejbližších letech určitě nehrozí. „V současné době jsou kapacity nabíjecích stanic využity v řádu jednotek procent. Výstavba nabíjecích stanic navíc pokračuje rychlým tempem a i když počet elektromobilů pomalu roste, o dostatečnou kapacitu veřejných nabíječek se zákazníci bát rozhodně nemusí.“
Zdroje: TK PRE, ČEZ, redakce inSmart.cz
Při cenách, jaký ti zmetci mají, nenabíjím prakticky jinde než z vlastních zdrojů a u zásuvky. Úplnej vrchol byl, když u stojanu eonu jsem použil čip PRE, a naúčtovali mi v tzv roamingu přes 18 kč za kwh ! No tak takovouhle zlodějinu praktikují už snad jen ti „Šmejdi“ Takhle… Číst více »