Jak se stát neviditelným na internetu a vyžádat své osobní informace od firem v Evropské unii?

GDPR je za rohem: 25. května startuje vynutitelnost nového nařízení Evropské unie na ochranu osobních údajů a přináší spoustu starostí pro společnosti, které s daty evropských zákazníků pracují. Pro uživatele však má GDPR jednu podstatnou výhodu.

Totiž tu, že firmy vám musí poskytnout data, která o vás sesbírala a v případě žádosti je vymazat. Chcete se stát neviditelnými na internetu? Stále to bude náročné, ale rozhodně mnohem reálnější než kdy dříve.

Svá data si můžete snadno stáhnout nejen z Facebooku, dokonce bez ptaní

Některé společnosti práci s žádostí o zaslání informací o osobních údajích notně usnadní a připravily na svých webových stránku sekce, kde si stačí stáhnout archiv, který vaše osobní data shromažďuje. Kromě Facebooku to samé učinili i LinkedIn, Twitter, Google, Tinder či Snapchat.

Tyto archivy však nemusí nutně obsahovat všechny osobní údaje – Facebook například sleduje vaši historii prohlížení webu a lokací, kde se nacházíte, což se v archivu nenachází; dostanete však kopie příspěvků, konverzací z Messengeru, fotografií a dalších.

TIP redakce: vyžádat si osobní informaci můžete i od firem, které oficiálně v Evropské unii nepodnikají, ale informace o zákaznících z EU zpracovávají.

Připravte se na mnoho e-mailů

U většiny společností však budete muset podat žádost o poskytnutí osobních údajů sami, nejsnáze prostřednictvím e-mailu. Jde sice o metodu jednoduchou, ale nezapomínejte, že ani e-mail není zcela bezpečnou komunikační platformou. Je navíc možné, že vás oslovená společnost požádá o ověření identity, např. formou skenu občanského průkazu nebo jinou formou autentizace.

Je možné, že u některých společností bude žádost o poskytnutí osobních údajů v souladu s GDPR ještě složitější a budete muset např. zaslat dopis, do čehož se samozřejmě nebude mnoha zákazníkům chtít.

E-mail by však měl ve valné většině případů postačit, pokud firma sama nemá na webových stránkách psáno něco jiného.

Pro e-maily bude nejsnazší vytvořit si vzor, který pak budete jen mírně pozměňovat podle toho, jakému webu budete psát. Krásný rozcestník vytvořila webová stránka My Data Request, která nejen, že u každé z mnoha firem popisuje, jakým způsobem data obdržet, ale zároveň poskytuje i vhodný vzor e-mailu. Ten je však v angličtině.

Český vzor žádosti o zaslání kopie ukládaných dat v souladu s GDPR

Přestože pro některé firmy bude komunikace v angličtině příjemnější – obzvláště nemají-li oficiální zástupce i v České republice – nabízíme vzor i v českém jazyce. Můžete si jej samozřejmě libovolně upravit, obecně by např. jako žádost postačily první dva odstavce. Tučně a kurzívou vyznačené části mají obsahovat vaše personálie a kontaktní údaje.

Jen s hromadným vyžádáním dat ještě počkejte: firmy se vám pravděpodobně budou věnovat až po 25. květnu:


Vážená paní, vážený pane,

V souladu s čl. 15 Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) Vás žádám o následující informace o zpracování osobních údajů, které o mně jako zpracovatel osobních údajů sbíráte a/nebo ukládáte.

Pokud osobní údaje skutečně zpracováváte a/nebo ukládáte, zašlete mi prosím následující informace:

  • Účel jejich zpracování a archivace.
  • Kategorie osobních dat, kterých se zpracovávání a archivace týká.
  • Třetí strany, kterým budou nebo mohou být osobní údaje poskytnuty.
  • Je-li to možné, pak předpokládanou dobu, po kterou bude informace archivovány.
  • Odkud jsou má data získávána a informace o těchto zdrojích.

Zároveň žádám o kopii veškerých o mně zpracovávaných osobních údajů.

Vyžadujete-li ode mě další informace, dejte mi prosím vědět co nejdříve. Právo na obdržení výše vypsaných informací ve standardizované podobě mám do 30 dnů od obdržení žádosti.

Nezpracováváte-li tyto informace Vy nebo Vaše oddělení, zašlete prosím tento text pracovníkovi zodpovědnému za ochranu osobních údajů ve firmě. Kontaktovat mne můžete na e-mailu, mobilním telefonu nebo poštou. Preferovanou metodou je e-mail.

S pozdravem,

POPDIS (ideálně, avšak pravděpodobně se bez něj obejdete)

JMÉNO
ADRESA
TELEFONNÍ ČÍSLO (včetně předvolby)
E-MAILOVÁ ADRESA


Komentáře

avatar
  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
G D
Host

Společnosti nemohou podle nařízení GDPR chtí scan občanky, to je jeden ze základních principů.

David Slouka
Host

Nemohou si jej vyžádat samy od sebe a získaná data ukládat, to máte pravdu. Nicméně mohou požadovat ověření, aby se ujistily, že o data žádá jejich skutečný majitel; pokud nemají důkaz, že žadatelem je skutečně vlastník informací, nemusí mu jej vydat. Troufám si tvrdit, že ID scan zůstane i nadále běžným způsobem ověření, protože patří mezi nejběžnější a nejjistější formu identifikace. Více viz např: https://www.whitecase.com/publications/article/chapter-9-rights-data-subjects-unlocking-eu-general-data-protection-regulation

Blockchain a kryptoměny Chytrá domácnost Chytrá města Chytrá zábava Chytrá zařízení Chytré aplikace Chytré automobily Chytré technologie IoT Průmysl 4.0 Tiskové zprávy
Tesla je jen kousek před krachem, dokáže ji Elon Musk znovu zachránit?

Že je Tesla ztrátovou firmou, to je dobře známá informace, Elon...

Čína zvolňuje internetovou cenzuru, chce přilákat turisty

Zjemnění cenzury internetu, v Číně zcela běžné, se uskuteční v jižní...

Tesla chce automobily bez vzácného kobaltu: Je to vůbec možné?

Vzhledem ke zprávám z posledních měsíců by se mohlo zdát, že...

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Cambridge Analytica, firma, která ovlivňovala výsledky voleb v USA i ČR, končí

Firma Cambridge Analytica, obviněná z masivního zneužívání dat Facebooku, doplatila na kauzu a spojení s ovlivňováním voleb po celém světě,...

Zavřít