Od letošního roku stále více uživatelů po celém světě zadává na Googlu dotazy týkající se klimatické úzkosti. Data největšího internetového vyhledávače, k nimž měl přístup server BBC News, ukazují skutečný rozsah dopadů globálního oteplování na duševní zdraví veřejnosti.
Letošní rok se nesl ve znamení četných přírodních katastrof od hladových lesních požárů po mohutné bouře a extrémní vlny veder doprovázené suchem a nedostatkem vody. Klimatické změny hýbou i internetovými trendy.
Dotazy související s klimatickou úzkostí v posledních měsících dramaticky vzrostly, ukázala data Google Trends. Klimatickou úzkost definujeme jako úzkosti z dopadů klimatických změn. Jedná se o úzkost rozšířenou hlavně u mladých lidí.
Dotazy na klimatickou úzkost jsou v angličtině v posledních deseti měsících 27krát častější oproti roku 2017. Viditelně jich ale přibylo i v dalších jazycích, jako je portugalština, španělština, čínština a arabština.
V posledních pěti letech se na tento fenomén Googlu nejvíce ptali uživatelé ve skandinávských zemích. Finsko, Švédsko, Norsko a Dánsko zahrnovalo 40 procent všech dotazů souvisejících s klimatickou úzkostí v tomto časovém rozpětí.
Menší podíl zaznamenal Google v jižních zemích, jako jsou Filipíny, Chile a Jižní Afrika. Data zahrnují i pojem ekologická úzkost, který se často s klimatickou úzkostí nesprávně zaměňuje, vyjadřuje však odlišný duševní stav.
Data Googlu pod lupou
Klimatická úzkost znamená dopad samotného vědomí klimatických změn na psychické zdraví, ekologickou úzkostí zase myslíme vliv negativních změn životního prostředí a ztráty biologické rozmanitosti na duševní pohodu.
Dotazy na tyto pojmy mohou být častější u uživatelů s větším povědomím o klimatických změnách a těch, kteří tráví u internetu více času. Nutně to však neznamená, že uživatelé v zemích s větší mírou takových dotazů jsou k těmto psychickým problémům náchylnější.
Mluvčí Googlu prozradil, že uživatelé častěji zadávají dotazy, které se týkají budoucnosti naší planety a životního prostředí v posledních dvanácti měsících. „Když se podíváte na typy těchto dotazů, je zřejmé, že hledají porozumění, ale chtějí i jednat,“ vysvětlil.
Data Googlu z tohoto časového okna ukázala nárůst dotazů na budoucnost a změnu klimatu o 120 procent, udržitelnost o 40 procent a emise skleníkových plynů o 120 procent. A například dotaz „jaká jsou rizika změny klimatu“ vzrostl o 150 procent.
Jedním z globálních trendů na Googlu byl v posledních dvou letech dotaz: „Jak vyřešit změnu klimatu“. Google nezveřejnil data podle pohlaví, ženy jsou ale podle řady studií ke klimatické úzkosti a strachu o budoucnost náchylnější než muži.
Zdroje: BBC News, Google Trends