Kybernetické zabezpečení není jediná krizová oblast, kterou internet věcí ještě výrazně zhoršil. Můžeme přijít o veškeré soukromí.
Aféra Facebooku se zpřístupněním dat uživatelů třetím stranám je příhodnou dobou pro zdůraznění snižující se míry soukromí v digitální éře.
Podle Jasona Perlowa, který sepsal svou vizi pro ZDnet, sice strojové učení v multicloudovém světě přinese značná pozitiva, nicméně pro soukromí potenciálně může znamenat největší hrozbu vůbec, obzvláště ve spojení s miliardami zařízení internetu věcí a rychlým přenosem dat skrze 5G síť; a následnou analýzou big dat pomocí strojového učení.
Sociální média, Wi-Fi a kamenné prodejny
Už dnes to vidíme u sociálních sítích: lidé na nich sdílí informace, které by ve skutečném životě jen tak veřejně nevykřikovali kolem a Facebook je plný příběhů jak o úniku dat, tak o jejich neoprávněném sdílení třetím stranám.
V budoucnu se však situace výrazně prohloubí a, chce se říct, zhorší. Přístupové body k Wi-Fi sítím kupříkladu jsou schopny sbírat data o zařízeních nacházejících se poblíž; připojovat se není nutné. Obchody a další podniky tento prvek využívají k lepší analýze toho, jak lidé do jejich obchodu vchází, vychází, kde se nachází a jak dlouho tam zůstávají.
Zkombinováním dat z vícero služeb, například prostřednictvím sdíleného veřejného cloudu na AWS nebo Azure vlivem uzavřených strategických partnerství (dnes velmi běžných), dokáže potenciálně o zákazníkovi sesbírat obrovské množství dat už jen tím, že se fyzicky nachází na místě a má v kapse smartphone.
Kdo dnes nemá v kapse, kabelce nebo tašce smartphone?
V kombinaci s veřejnými údaji, snadno dostupnými ze sociálních sítí (opravdu mnoho uživatelů má zcela nebo částečně veřejné profily), dostávají firmy celistvý obrázek o chování jednotlivých, identifikovatelných zákazníků.
A podobné riziko pro naše soukromí představují samozřejmě i wearables – nositelná zařízení. Jsou na našem těle, měří tep, počet kroků, jsou propojeny s chytrým telefonem. A logicky tato data nejen sbírají, ale potenciálně je mohou i odesílat; sice nemusí, a obecně lze většinu takových funkcí vypnout. Ale jak dlouho potrvá, než sdílení těchto dat bude podmínkou pro využívání?
Firmy chtějí využívat vše, co mají k dispozici, pro zvýšení obratu a zlepšení své tržní pozice. Dávejte pozor, jaká data společnostem poskytujete: jedině tak je možné limitovat jejich vliv na naše soukromí.
Zdroj: Jason Perlow