S překvapivými výsledky přišla skupina výzkumníků z amerických univerzit: cílená reklama založená na sledování chování uživatele na internetu nepřináší o mnoho lepší výsledky než klasická automatizovaná kontextová reklama.
Podle studie jsou reklamy spoléhající na sledování uživatele vytváření reklam „na míru“ o pouhá 4 % efektivnější než automatizovaná kontextová reklama, která nebere v potaz informace o uživateli a jeho chování na internetu (behaviorální marketing).
Více studií z oblasti technologií:
- 100% obnovitelná energie má své hrozby, raději recyklujme, radí studie
- Televize v ložnici malého dítěte mu může uškodit, tvrdí studie
- Čtvrtinu pracovních pozic ohrozí robotizace a automatizace
Pokud výsledky studie potvrdí další odborné výzkumy, vyvrátí tím tvrzení společností jako Google, že sledování uživatele a přizpůsobování reklam vede k lepším výsledkům pro firmy, které mají o reklamní služby zájem.
Malé zlepšení, vyšší cena
Tým výzkumníků (Veronica Marotta z Minnesotské univerzity, Vibhanshu Abhishek z Kalifornské univerzity v Irvine a Alessandro Acquisti z univerzity Carnegie Mellon jsou vedoucími týmu) sledoval miliony reklam na několika webových stránkách, které vlastní velká mediální společnost. U firem, které si cílený marketing objednaly, pozorovali vědci jen dílčí zvýšení zisků.
Z výsledku analýzy tak vyplývá, že pokud využije reklama cookies uživatele, stoupne zisk pouze o 4 %. Z čistě statistické perspektivy jde o znatelný a viditelný nárůst, avšak z hlediska ekonomického nikoliv.
Pro představu: průměrná firma vydělala na kontextových reklamách 61 162 dolarů, zatímco u cílené reklamy šlo o 64 325 dolarů: jde o vyšší částku, ale zanedbatelně.
Zatímco kontextová reklama spoléhá na obsah, který se na stránce nachází a ukazuje související reklamy, behaviorální cílený marketing bere v úvahu předchozí historii prohlížení, návštěv webů a podobně a sestavuje podle toho reklamu „na míru“ uživateli – nejčastěji prostřednictvím cookies.
Výzkumný tým, který za studií stojí, se domnívá, že cílená reklama se firmám nevyplatí. Za behaviorální marketing si účtují více, přitom zlepšení výsledků je marginální a uživatelé mají své online soukromí stabilně narušováno.
Kolikrát mám pocit že se o něčem v domácnosti bavíme a do pár dnů se na to objeví reklama na internetu. To už je skoro sci-fi. Jako z osobních zkušenosti vím že když mě něco nezajímá tak na to neklikam kolikrát se mi zobrazuji takové reklamy že nevím jak je… Číst více »