Kontrakt NASA měl získat i Blue Origin, nejen SpaceX, brání se firma Jeffa Bezose

Blue Origin rozhodnutí NASA rozporuje. Zatím se brání skrze federální agenturu, není jasné, zda přistoupí i k dalším krokům.

Když předminulý pátek NASA přidělila SpaceX 2,9 miliardový kontrakt na výstavbu lunárního modulu pro program Artemis, šlo o překvapení. Ne proto, že SpaceX vyhrálo – což se očekávalo – ale že vyhrálo samo. Předpokládalo se, že vítězi budou dva, a SpaceX doplní buď velmi silná skupina vedená právě Blue Originem nebo Dynetics.

V protestu, který společnost Blue Origin formálně vypracovala k federální agentuře Government Accountability Office, firma Jeffa Bezose zpochybňuje proces výběru SpaceX jako partnera NASA.

Obrázek: Kontrakt NASA měl získat i Blue Origin, nejen SpaceX, brání se firma Jeffa Bezose

Takhle vypadá jeden z konceptů budoucího lunárního modulu, tento od firmy Blue Origin Jeffa Bezose. Zdroj: Loren Grush, Twitter

Hrozí zpoždění, varuje Blue Origin

Podle silného vyjádření Blue Origin pro Engadget ohrožuje rozhodnutí svobodnou hospodářskou soutěž, může přinést zpoždění, a dokonce i ohrozit návrat astronautů na Měsíc.

Vybírat vícero kontraktorů je pro NASA běžnou praxí, a rozhodnutí zvolit pouze SpaceX překvapilo i nás, což v článku zmiňujeme. NASA argumentovala především nižším rozpočtem, než pro letošní rok očekávala. Výběr vícero kontraktorů snižuje riziko, že se jedna z firem rozpadne, nedodrží stanovený deadline a podobně.

CEO Blue Originu Bob Smith ve vyjádření pro New York Times kritizoval rozhodnutí NASA, které podle něj obsahovalo faktické nedostatky – mezi nimi nepochopení výhod návrhu Blue Origin a snižování důležitosti technických problémů, před kterými SpaceX stojí; ačkoli nelze vědět jistě, co tím Smith myslel, lze předpokládat, že narážel na časté výbuchy, kterými prototypy Spaceship zatím trpí.

Obrázek: Kontrakt NASA měl získat i Blue Origin, nejen SpaceX, brání se firma Jeffa Bezose

Starship občas vybuchuje. Vlastně docela často. Zdroj: SpaceX

Skupina vedená Blue Originem byla velmi silná – kromě ní byly členy ještě Lockheed Martin, Northrop Grumman a Draper. Vše korporace zkušené, Lockheed Martin je význačným vojenským kontraktorem pro USA a Northrop Grumman pracuje na mnoha vesmírných projektech i pro NASA.

A proč vůbec NASA dává úkol vystavět lunární modul a přistání na Měsíci celkově soukromým společnostem? Protože je to drahé, a vláda nemá zájem sponzorovat úplně všechno. Blue Origin i SpaceX v tomto ohledu sází na vesmírnou turistiku, jejich stroje tudíž slouží dvojímu účelu.

SpaceX má oproti Blue Origin – a ostatní konkurenci – značnou výhodu v tom, že ve vesmíru už reálně operuje. Rakety Falcon 9 se osvědčily výborně a moduly Crew Dragon úspěšně dopravují astronauty tam, kam potřebují, obvykle na ISS.

Obrázek: Kontrakt NASA měl získat i Blue Origin, nejen SpaceX, brání se firma Jeffa Bezose

Takhle by měl „raketoplán“ (není zcela přesný popis) Starship nakonec vypadat. Pokud tedy přestane vybuchovat. Zdroj: SpaceX

Je také pravdou, že SpaceX nabídla výrazně nižší cenu. 2,9 miliard dolarů oproti 6 miliardám, které chtěl Blue Origin. Podle Smithe NASA se SpaceX cenu znovu projednávala během výběru kontraktora, ostatní společnosti podle něj NASA během výběrového řízení neoslovila. Pravdivost tvrzení nelze ověřit.

Je to zvláštní protest. Celá situace není moc dobře čitelná a ačkoli protest obsahuje několik dobrých bodů – například nutnost doplnění paliva do Starship přímo ve vesmíru, což je komplikace navíc – tak zřejmě námitky nebudou dostatečné k přebití zkušeností, které SpaceX již za roky spolupráce s NASA nasbíralo, a nižší ceny.

Zdroj: NYT, Engadget

Obrázek: Hoříš, má Oktávko: Proč, když hoří spalováky, podezírají Češi elektromobily?
Hoříš, má Oktávko: Proč, když hoří spalováky, podezírají Češi elektromobily?
Obrázek: Husité na obzoru? Ukázky ze hry a vše, co víme o Kingdom Come: Deliverance II
Husité na obzoru? Ukázky ze hry a vše, co víme o Kingdom Come: Deliverance II
Obrázek: Senzorická AI v praxi: Zachraňuje životy a řídí automobily. České firmy se jí ale bojí
Senzorická AI v praxi: Zachraňuje životy a řídí automobily. České firmy se jí ale bojí
Obrázek: Robot Atlas, který oslnil svět, odchází do důchodu. Nový Atlas je plně elektrický
Robot Atlas, který oslnil svět, odchází do důchodu. Nový Atlas je plně elektrický
Obrázek: Máte doma nefunkční GPS lokátor od Invoxia? Nyní bude v ČR opět fungovat
Máte doma nefunkční GPS lokátor od Invoxia? Nyní bude v ČR opět fungovat
Obrázek: Tesla v ČR otevřela své rychlonabíječky pro všechny elektromobily. Jak nabíjet na Superchargeru?
Tesla v ČR otevřela své rychlonabíječky pro všechny elektromobily. Jak nabíjet na Superchargeru?
Obrázek: Noční fotografie s vivo X100 Pro: Jak fotit v noci se smartphonem jako profík?
Noční fotografie s vivo X100 Pro: Jak fotit v noci se smartphonem jako profík?
Obrázek: Recenze robotického vysavače TESLA RoboStar iQ700 s laserovou navigací: Čistá domácnost bez námahy?
85%
Recenze robotického vysavače TESLA RoboStar iQ700 s laserovou navigací: Čistá domácnost bez námahy?