I po téměř 40 letech se stále potýkáme s některými staromódními postupy. Jedním z nich je ruční zadávání údajů platební karty při online nákupech. Společnost Mastercard však oznámila ambiciózní plán, který by mohl tento nepříjemný krok do roku 2030 zcela eliminovat.
Společnost Mastercard zveřejnila svou vizi stoprocentní tokenizace online elektronického obchodu v Evropě do konce této dekády. Tokenizace nahrazuje tradiční 16-19místné číslo platební karty zabezpečeným tokenem – náhodně vytvořeným číslem, které během online transakce chrání skutečné údaje karty. To znamená, že skutečné číslo karty zůstává uloženo ve vysoce zabezpečených centrech Mastercard a není při transakci nikam přenášeno.
Výhody pro spotřebitele a obchodníky
Pro spotřebitele přináší tokenizace několik výhod. Kromě vyšší bezpečnosti poskytuje také větší pohodlí. Při používání metody Click to Pay od Mastercard už nebude nutné zadávat údaje karty ručně. Tento systém eliminuje nejen riziko odcizení údajů při zadávání, ale také usnadňuje proces platby, což je klíčové pro rychlost a pohodlí při online nakupování.
Obchodníci také těží z tohoto přechodu. Implementace Click to Pay snižuje nároky na zabezpečení na straně obchodníků, poskytovatelů platebních služeb a bank.
Bezpečnost na prvním místě
Přestože existuje řada bezpečnostních opatření pro ochranu online transakcí, celý proces zůstává zranitelný vůči útokům. Společnost Juniper Research odhaduje, že celkové ztráty v důsledku platebních podvodů dosáhnou do roku 2028 hodnoty přes 91 miliard amerických dolarů.
Mastercard proto kombinuje tokenizaci s ověřovacími klíči využívajícími biometrické ověření na mobilních zařízeních, což dále zvyšuje bezpečnost online transakcí. Odpadá tak potřeba používání hesel a jednorázových ověřovacích kódů, které mohou být snadno zneužity. Stejně, jako čísla platebních karet.
Služba funguje stejně, jako Google Pay či Apple Pay
Podle Luděka Slouky, ředitele digitálních plateb a inovací společnosti Mastercard pro střední Evropu, je dosažení cíle stoprocentní tokenizace do roku 2030 výhodou pro všechny strany – spotřebitele, prodejce i vydavatele platebních karet. Zákazníci budou mít při nakupování na internetu jistotu bezpečnosti, rychlosti a pohodlí, které Click to Pay nabízí. Velkou konkurenci má však služba už nyní v platebních službách Google Pay a Apple Pay, které jsou navíc úzce navázány na mobilní telefony uživatelů.
Společnost Mastercard usiluje o snadné začlenění Click to Pay do online stránek a platebních bran obchodníků, aby pro držitele karet bylo jednodušší svou kartu do systému zaregistrovat. Tím se odstraní nutnost zadávat karetní údaje opakovaně ručně, což přispívá k plynulejšímu a bezpečnějšímu online nakupování.
Zdroj: TZ Mastercard