Nejpoužívanější prohlížeč omezí blokování reklamy: Plány s Google Chrome uživatele nepotěší

Blokování reklamy většina prohlížečů začíná implementovat jako jednu ze základních funkcí. Google se však rozhodl vydat opačným směrem. V rámci aktualizace rozhraní pro doplňky a rozšíření, které používá prohlížeč Chrome, chce omezit blokování reklamy. Ačkoliv má internetový gigant argumenty jiné, jde především o ochranu vlastního byznysu.

Již před několika měsíci Google zveřejnil své rozhodnutí, které povede k omezení funkčnosti rozšíření blokujících určitý obsah (např. reklamu) v prohlížeči Google Chrome. Jedná se o podstatnou zprávu pro naprostou většinu provozovatelů a uživatelů internetu, neboť právě Chrome k dnešnímu dni používá globálně přes 63 % uživatelů pro přístup k internetu.

Obrázek: Nejpoužívanější prohlížeč omezí blokování reklamy: Plány s Google Chrome uživatele nepotěší

Chystané změny se týkají rozhraní Manifest V2, které využívají doplňky a rozšíření prohlížeče Google Chrome. Manifest V3 chce nahradit stávající  webRequest API, využívané všemi rozšířeními, jenž blokují obsah a reklamy. Náhrada má být oproti stávajícímu API omezená a vývojáři budou muset v nejbližších měsících přepracovat svá rozšíření pro nové, omezené API.

Cílem je podle Googlu rychlejší prohlížeč, skutečností je ochrana vlastních zisků

Než uživatelé změny pocítí, bude to chvíli trvat. Nově budou moci rozšíření prohlížeče blokovat obsah  v omezeném množství. Během instalace bude moci rozšíření definovat 30 000 pravidel a za běhu poté dalších 5 000. Google na vývojářském fóru zmínil, že plánuje navýšení tohoto čísla. Abychom byli konkrétní – seznam EasyList, který běžně používají doplňky pro blokování obsahu, má nyní kolem 76 000 položek.

Obrázek: Nejpoužívanější prohlížeč omezí blokování reklamy: Plány s Google Chrome uživatele nepotěší

Populární rozšíření AdBlock a jemu podobné patří mezi nejstahovanější doplňky do prohlížečů vůbec.

Snaha Googlu omezit blokování reklamy není překvapivá. Právě z ní má internetový gigant podstatnou část svých zisků. Otázkou zůstává, jak přesně budou nejrůznější rozšíření pro blokování reklamy fungovat a jak příchod Manifest V3 ovlivní uživatele populárního prohlížeče.

Změn by mohla využít konkurence v podobě Firefoxu, který v posledních verzích implementoval blokování reklamy přímo do své základní instalace a jde tak opačným směrem než Google. Buďme tedy rádi, že Mozilla jako jedna z mála nepřešla na Chromium, které již používá naprostá většina nejpoužívanějších prohlížečů.

Zdroj: AndroidPolice

6 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Negativista

Lidi co využívají adblock by měli mít rovnou zamezený i přístup na weby, které potřebují financovat svůj provoz. On internet není zadarmo, vytváření a publikování obsahu něco stojí. A neplatí jej uživatel, platí jej reklama. Pokud reklamu nejsem ochoten sledovat, musím za obsah platit, to je jednoduchý. Používat adblocky je… Číst více »

Ondřej Košťál

Není reklama jako reklama. Některé weby to přehánějí a nedá se to vůbec číst (nemusíme chodit daleko v našem českém rybníčku), natož se někam na webu dostat, aniž bych neviděl jen samou reklamu. Spíše bych to přirovnal k tomu zajít si do trafiky, přečíst noviny a odejít, což lze mimo… Číst více »

Nirva Thomish

Hm, a co si myslíte o reklamami promrhaných datech? Ty platí kdo? Už teď některé stránky zaříření s RAM menší než velkou řadu stránek bez blokovače či Pihole ani nenačtou…

Ondřej Košťál

Ano, a to jsem zapomněl na data. V posledních dnech mi opravdu leze krkem každý druhý web, kdy na mobilu na datech vyjede videoreklama (přitom posune text, protože se najednou vynoří), nejde pozastavit nic a na konci zase zmizí, takže se stránka opět posune a zase se ztratíte v textu.

Javohl

Určitě máš někde reklamu že? Škoda že ji neuvidím ?

František Mlejnek

Adblock nepoužívám, ale reklamy jdou zcela mimo mě. Nečtu, nesleduji je v žádném tisku, v televizi ani na internetu. Ode mě zadavatelé reklam nedostanou ani korunu – a pokud ano, není to díky reklamám.

Obrázek: Další oběť smartphonů. Fotografický veletrh Photokina po 70 letech končí
Další oběť smartphonů. Fotografický veletrh Photokina po 70 letech končí
Obrázek: Auto od Tesly pro Evropany: Elon Musk se zaměří na německý trh
Auto od Tesly pro Evropany: Elon Musk se zaměří na německý trh
Obrázek: Čínu čeká omezení výroby, štafetu přebere Vietnam či Indie
Čínu čeká omezení výroby, štafetu přebere Vietnam či Indie
Obrázek: Rakety na jaderný pohon: Rychlejší cesta vesmírem
Rakety na jaderný pohon: Rychlejší cesta vesmírem
Obrázek: Slevy? Nevěřte Black Friday nabídkám a ověřte si ceny s chytrým rozšířením do prohlížeče
Slevy? Nevěřte Black Friday nabídkám a ověřte si ceny s chytrým rozšířením do prohlížeče
Obrázek: Průvodce výběrem notebooku do 10 000 Kč: Jaký vybrat na na kancelářskou práci, filmy i dítěti do školy?
Průvodce výběrem notebooku do 10 000 Kč: Jaký vybrat na na kancelářskou práci, filmy i dítěti do školy?
Obrázek: Jak vyřešit nejčastější problémy s připojením k internetu? 5 funkčních tipů
98%
Jak vyřešit nejčastější problémy s připojením k internetu? 5 funkčních tipů
Obrázek: Jak správně nabíjet mobil? 5 častých mýtů o nabíjení telefonu
Jak správně nabíjet mobil? 5 častých mýtů o nabíjení telefonu