Nejpoužívanější prohlížeč omezí blokování reklamy: Plány s Google Chrome uživatele nepotěší

Blokování reklamy většina prohlížečů začíná implementovat jako jednu ze základních funkcí. Google se však rozhodl vydat opačným směrem. V rámci aktualizace rozhraní pro doplňky a rozšíření, které používá prohlížeč Chrome, chce omezit blokování reklamy. Ačkoliv má internetový gigant argumenty jiné, jde především o ochranu vlastního byznysu.

Již před několika měsíci Google zveřejnil své rozhodnutí, které povede k omezení funkčnosti rozšíření blokujících určitý obsah (např. reklamu) v prohlížeči Google Chrome. Jedná se o podstatnou zprávu pro naprostou většinu provozovatelů a uživatelů internetu, neboť právě Chrome k dnešnímu dni používá globálně přes 63 % uživatelů pro přístup k internetu.

Obrázek: Nejpoužívanější prohlížeč omezí blokování reklamy: Plány s Google Chrome uživatele nepotěší

Chystané změny se týkají rozhraní Manifest V2, které využívají doplňky a rozšíření prohlížeče Google Chrome. Manifest V3 chce nahradit stávající  webRequest API, využívané všemi rozšířeními, jenž blokují obsah a reklamy. Náhrada má být oproti stávajícímu API omezená a vývojáři budou muset v nejbližších měsících přepracovat svá rozšíření pro nové, omezené API.

Cílem je podle Googlu rychlejší prohlížeč, skutečností je ochrana vlastních zisků

Než uživatelé změny pocítí, bude to chvíli trvat. Nově budou moci rozšíření prohlížeče blokovat obsah  v omezeném množství. Během instalace bude moci rozšíření definovat 30 000 pravidel a za běhu poté dalších 5 000. Google na vývojářském fóru zmínil, že plánuje navýšení tohoto čísla. Abychom byli konkrétní – seznam EasyList, který běžně používají doplňky pro blokování obsahu, má nyní kolem 76 000 položek.

Obrázek: Nejpoužívanější prohlížeč omezí blokování reklamy: Plány s Google Chrome uživatele nepotěší

Populární rozšíření AdBlock a jemu podobné patří mezi nejstahovanější doplňky do prohlížečů vůbec.

Snaha Googlu omezit blokování reklamy není překvapivá. Právě z ní má internetový gigant podstatnou část svých zisků. Otázkou zůstává, jak přesně budou nejrůznější rozšíření pro blokování reklamy fungovat a jak příchod Manifest V3 ovlivní uživatele populárního prohlížeče.

Změn by mohla využít konkurence v podobě Firefoxu, který v posledních verzích implementoval blokování reklamy přímo do své základní instalace a jde tak opačným směrem než Google. Buďme tedy rádi, že Mozilla jako jedna z mála nepřešla na Chromium, které již používá naprostá většina nejpoužívanějších prohlížečů.

Zdroj: AndroidPolice

avatar
1 Vlákna diskuze
5 Vláken s odpovědí
1 Sledujících
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Nejrušnější vlákno komentářů
5 Autoři komentářů
František MlejnekJavohlOndřej KošťálNirva ThomishNegativista Autoři posledních komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Negativista
Čtenář
Negativista

Lidi co využívají adblock by měli mít rovnou zamezený i přístup na weby, které potřebují financovat svůj provoz. On internet není zadarmo, vytváření a publikování obsahu něco stojí. A neplatí jej uživatel, platí jej reklama. Pokud reklamu nejsem ochoten sledovat, musím za obsah platit, to je jednoduchý. Používat adblocky je stejný, jako jít do obchodu a ukrást tam noviny. Fakt nechápu, že to lidem nedochází. I tenhle web je financován minimálně z části reklamou, bez ní by nemohl jen tak existovat.

Ondřej Košťál
Redakce

Není reklama jako reklama. Některé weby to přehánějí a nedá se to vůbec číst (nemusíme chodit daleko v našem českém rybníčku), natož se někam na webu dostat, aniž bych neviděl jen samou reklamu. Spíše bych to přirovnal k tomu zajít si do trafiky, přečíst noviny a odejít, což lze mimo jiné i v knihkupectvích, kde ještě k tomu máte příjemné zázemí. Vtip je v tom, že Chrome na Androidu má adblocker integrovaný svůj vlastní a blokuje tak reklamy sám Google.

A věřte, že jsou i tací, kteří tohle dělají protože je to baví a (téměř) bez honoráře.

Nirva Thomish
Čtenář
Nirva Thomish

Hm, a co si myslíte o reklamami promrhaných datech? Ty platí kdo? Už teď některé stránky zaříření s RAM menší než velkou řadu stránek bez blokovače či Pihole ani nenačtou…

Ondřej Košťál
Redakce

Ano, a to jsem zapomněl na data. V posledních dnech mi opravdu leze krkem každý druhý web, kdy na mobilu na datech vyjede videoreklama (přitom posune text, protože se najednou vynoří), nejde pozastavit nic a na konci zase zmizí, takže se stránka opět posune a zase se ztratíte v textu.

Javohl
Čtenář
Javohl

Určitě máš někde reklamu že? Škoda že ji neuvidím 😜

František Mlejnek
Čtenář
František Mlejnek

Adblock nepoužívám, ale reklamy jdou zcela mimo mě. Nečtu, nesleduji je v žádném tisku, v televizi ani na internetu. Ode mě zadavatelé reklam nedostanou ani korunu – a pokud ano, není to díky reklamám.

Blockchain a kryptoměny Chytrá domácnost Chytrá města Chytrá věda Chytrá zábava Chytrá zařízení Chytré aplikace Chytré automobily Chytré studie Chytré technologie Chytré zprávy IoT Průmysl 4.0 Tiskové zprávy
Obrázek: NASA posílá do vesmíru atomové hodiny, zahájí éru samořiditelných kosmických lodí?
NASA posílá do vesmíru atomové hodiny, zahájí éru samořiditelných kosmických lodí?
Obrázek: Známe jméno kryptoměny Facebooku: Libra vyjde v roce 2020
Známe jméno kryptoměny Facebooku: Libra vyjde v roce 2020
Obrázek: Miniaturní japonský notebook se vejde do dlaně, výkonem překoná běžný počítač
Miniaturní japonský notebook se vejde do dlaně, výkonem překoná běžný počítač
Obrázek: Google Mapy přidávají rychlostní limity a umístění radarů i do České republiky
Google Mapy přidávají rychlostní limity a umístění radarů i do České republiky

Po omezeném množství testovacích zobrazení v USA a dalších zemích se Google rozhodl implementovat do své mapové aplikace varování o rychlostním...

Zavřít