Německé dálnice Autobahn jsou vyhlášené: neomezená rychlost, vysoká kvalita. Nyní Německo testuje, zda by bylo možné jeden z pruhů zaplnit elektřinou poháněnými kamiony.
„E-dálnice“ je testována na pětikilometrovém úseku dálnice mezi Frankfurtem nad Mohanem a Darmstadtem. Testování probíhá tak, že hybridní kamion s dieselovým pohonem, ale možností být poháněn elektřinou, se přidá do běžného provozu a připojí se na kabeláž nad ním, která mu následně dodává proud.
Více o elektromobilech:
- Norsko staví rychlonabíjecí stanice pro elektrická auta
- Elektrický kamion od Tesly dobýjí baterii brzděním
- Obří trh pro elektromobily: Čína
Nákladné, ale ekologické
Dřívější testy v Německu se omezily na noční provoz nebo na nepoužívaná vojenská letiště, nyní je však testování ve skutečně běžném každodenním dálničním provozu.
První e-dálnice mimochodem funguje ve Švédsku od roku 2016 – severská země je vůči podobným novým experimentálním systémům velmi otevřená.
Systémy však nebudou ještě řadu let mít žádný viditelný dopad. Nutné kabely nejsou hojně rozšířeny a firmy zatím nejeví o elektrické kamiony větší zájem: Když není infrastruktura, nemůže být ani nabídka, ani poptávka.
Bohaté země jako Švédsko nebo Německo se mohou stát průkopníky elektrifikovaných dálnic, ale zůstává otázkou, zda má něco podobného pro země smysl, o levnou záležitost by totiž rozhodně nešlo, a přestože snižování emisí je samozřejmě pro státy důležité, ještě důležité jsou pro ně jejich rozpočty. Už jen krátká testovací e-dálnice stála 14,6 milionů euro (přes 370 milionů korun).
Projektu se účastnil jeden z největších světových výrobců kamionů, švédská Scania, spolu s německým automobilovým koncernem Volkswagen a industriálním obrem Siemens.