Umělá inteligence může přispívat k vyhoření a zhoršovat produktivitu, přestože by paradoxně měla mít opačný efekt. V novém průzkumu to zjistila platforma Upwork, online tržiště pracovních příležitostí na volné noze. Vyplynulo z něj také to, že zaměstnanci často ani neví, jak by AI mohla jejich produktivitu zvýšit.
Průzkum zahrnoval celkem 2 500 respondentů – 1 250 vedoucích pracovníků, 625 zaměstnanců na plný úvazek a 625 nezávislých pracovníků v USA, Kanadě, Austrálii a ve Velké Británii. Jeho hlavním tématem byly dopady AI na pracoviště u velkých firem.
Práce ve skutečnosti nemusí být špatná. Často nám dává smysl. Řada lidí bez pracovního vytížení a ambicí v životě ztrácí oporu. Právě proto 77 oslovených zaměstnanců uvedlo, že AI vykonává mnoho práce za ně, ale nepomohla jim.
Naopak zmiňovali ztrátu produktivity a pocity vyhoření. Průzkum rovněž podle webu Futurism poukázal na přemrštěná očekávání ze strany vedoucích manažerů, vnímajících tuto technologii jako „kouzelnou hůlku“ pro větší produktivitu.
Vždyť právě zvýšení produktivity vedlo k nadšené implementaci AI do pracovních procesů v korporátech a propouštění. Celkem 47 procent oslovených zaměstnanců přitom ani nemá ponětí o tom, jak by vůbec mohla jejich produktivitu zvýšit.
Očekávat zázraky nestačí
To probouzí otázky kolem skutečné užitečnosti této technologie. Nelze však ani přehlédnout další zjištění Upwork, a sice, že 96 procent oslovených vedoucích manažerů očekávalo výrazné změny, avšak pouze třetina ze zahrnutých firem zavedla efektivní školící programy.
Pouze 13 procent z nich ve skutečnosti zavedlo adekvátní strategie pro dosažení lepší produktivity. Studie však neukázala jen výsledky firem využívajících AI nebo rozdíly v postoji mezi vedoucími manažery a zaměstnanci v otázkách kolem této technologie.
Vyplynulo z ní, že 71 dotázaných zaměstnanců na plný úvazek pociťuje stav vyhoření, což je velice nebezpečný, v dnešní době bohužel rozšířený problém. Celkem 65 oslovených zaměstnanců pak má problém s plněním požadavků vedení.
Z průzkumu Upwork vyplývá, že AI může zvýšit produktivitu, pokud vedení začlení technologii do pracovních procesů správně. Současně poukazuje na problém, že velké korporátní společnosti se na umělou inteligenci spoléhají možná až příliš.
Zdroje: Futurism