Když se řekne umělá inteligence, vybaví si většina z nás velké jazykové modely. AI se však neomezuje pouze na ně, a přestože se v uplynulých pár dnech tyto systémy dočkaly svého rozvoje, začínají se objevovat i další, zajímavější alternativy. To vše i další témata rozebírá náš pravidelný přehled novinek ze světa umělé inteligence.
- 1. Chytré brýle Ray-Ban Meta využívají snímaná data k tréninku AI, mnohdy bez vědomí uživatelů
- 2. OpenAI vykázala financování v hodnotě 6,6 miliard dolarů, další peníze jsou na cestě
- 3. LLM versus LFM: Americký startup mění koncept umělé inteligence
- 4. Spojené arabské emiráty propojují umělou inteligenci s vesmírnými technologiemi
- 5. Po YouTube, Netflixu a Disney zdražuje i ChatGPT. Nové ceny nejspíš přijdou ještě letos
Chytré brýle Ray-Ban Meta využívají snímaná data k tréninku AI, mnohdy bez vědomí uživatelů
Chytré brýle Ray-Ban Meta na sebe v poslední době strhávají čím dál více pozornosti. Ne každá popularita je však brána pozitivně. Společnost Meta, která za jejich vývojem stojí, totiž podle všeho shromažďuje vizuální data ze svého nositelného AI zařízení, a využívá je k tréninku vlastních velkých jazykových modelů (LLM). Technologie umístěná v chytrých brýlích totiž uživatelům umožňuje interagovat s umělou inteligencí prostřednictvím snímání svého okolí. Z prohlášení zástupců společnosti vyplynulo, že fotografie a videa pořízená pomocí Ray-Ban Meta nejsou k těmto účelům použita, propojením s AI systémem spadá tento audiovizuální materiál pod zcela odlišné zásady užívání.
Společnost Meta byla již v minulosti obviňována z toho, že tímto způsobem využívá informace získané z příspěvků na sociálních sítích, které pod ni spadají. Zjištění týkající se chytrých brýlí tak naznačují, že technologický gigant tuto nepříliš populární politiku nakládání s citlivými daty nejspíš nehodlá měnit.
OpenAI vykázala financování v hodnotě 6,6 miliard dolarů, další peníze jsou na cestě
Společnost OpenAI ve svém nedávném prohlášení uvedla, že se jí v posledním kole financování podařilo získat úctyhodnou částku 6,6 miliard dolarů (přes 151 miliard korun). Díky této transakci se hodnota vývojáře ChatGPT vyšplhala až na 151 miliard dolarů (téměř 3,5 bilionu korun). OpenAI slaví tržní úspěchy především díky tomu, že stojí v samém srdci rozmachu AI technologií, a příznivá situace tak láká další investory.
OpenAI just raised $6.6 billion to build ever-larger AI models https://t.co/4DC7Uvx4z6
— The Verge (@verge) October 2, 2024
Jedním z nich je i kapitálový fond japonské telekomunikační společnosti SoftBank zvaný Vision Fond, který do firmy Sama Altmana investuje dalších 500 milionů dolarů (bezmála 11,5 miliard korun). Na druhou stranu někteří potenciální investoři své nabídky stahují – například společnost Apple, o které se ještě nedávno hovořilo jako o možném partnerovi OpenAI. Tvůrci ChatGPT se tak na trhu skutečně daří, a navzdory některým kontroverzním aktivitám v rámci vedení firmy se tak OpenAI stále drží na předních špičkách žebříčku technologií umělé inteligence.
LLM versus LFM: Americký startup mění koncept umělé inteligence
Startupy jsou hybnou silou současného trhu, a v AI bublině to platí dvojnásob. Příkladem je společnost Liquid AI, která představila svůj nový koncept generativní umělé inteligence, který nefunguje dle tradiční architektury známou z LLM. Namísto toho totiž využívá tzv. Liquid Foundation Model (LFM), který se v mnoha ohledech odklání od předem trénovaných transformátorů typu GPT, Gemini či Copilot. Zástupci Liquid AI pak tvrdí, že jejich nástroje zmíněné velké jazykové modely ve srovnávacích testech dokonce překonávají.
Nové LFM jsou k dispozici v různých velikostech parametrů, přičemž poslední z nich využívá model typu Mixture of Experts (MoE). Je tedy složen z řady menších jazykových modelů, což mu umožňuje řešit i komplexní zadání a úlohy. Výhodou těchto systémů je také optimalizace pro hardware značek NVIDIA, AMD, Qualcomm či Apple. Ačkoliv jsou tvrzení startupu o inovaci v oblasti AI odvážná, vše bude mnohem jasnější teprve tehdy, až se jejich LFM dostanou do praxe.
Spojené arabské emiráty propojují umělou inteligenci s vesmírnými technologiemi
Společnost Space42 debutovala na burze cenných papírů v Abú Dhabí (ADX) po dokončení fúze společnosti Bayanat, poskytovatele geoprostorových řešení s umělou inteligencí, a společnosti Yahsat, vlajkové lodi satelitních řešení ve Spojených arabských emirátech (SAE). Cílem nově vzniklé společnosti Space42 je přispět k rozvoji AI a vesmírných technologií a upevnit pozici SAE jako regionálního lídra a významného hráče v celosvětovém měřítku. Firma navíc také sleduje aktivní snahy země o dosažení cílů Národní vesmírné strategie 2030 a Strategie AI 2031, které mají z SAE vytvořit klíčového poskytovatele v celém hodnotovém řetězci v oblasti vesmíru.
Space42 (@space42ai) has officially launched on the Abu Dhabi Securities Exchange (@ADX_AE) following the successful merger of Bayanat and Al Yah Satellite Communications Company (Yahsat). Read more: https://t.co/E8bxLbAQh2#UAE #Space #Aerospace #spacetech #technology pic.twitter.com/UXuLSJ8SwW
— Economy Middle East (@Economy_ME) October 2, 2024
„Spuštění společnosti Space42 představuje odvážný krok vpřed nejen pro naši společnost, ale i pro vizi SAE stát se světovým lídrem v oblasti umělé inteligence a vesmírných technologií,“ uvedl Mansoor Al Mansoori, předseda představenstva firmy. „Spojením silných stránek společností Bayanat a Yahsat rozšiřujeme obzory toho, co je možné.“ Dokáže Space42 skutečně změnit stávající definici budoucnosti AI a kosmických misí? Snad budeme mít brzy příležitost se o tom přesvědčit na vlastní oči.
Po YouTube, Netflixu a Disney zdražuje i ChatGPT. Nové ceny nejspíš přijdou ještě letos
Oblíbený chatbot ChatGPT má pro své platící uživatele nejspíš špatné zprávy. Z dostupných informací vyplývá, že OpenAI plánuje zvýšit cenu předplatného pro uživatele ChatGPT Plus o 2 dolary (cca 46 korun) měsíčně. Tím však vlna zdražování neskončí, a již nyní se hovoří o tom, že se cena v nadcházejících pěti letech postupně vyšplhá nad hodnotu 1 000 korun/měsíc.
Důvodem prosazení vyšší ceny předplatného mají být ambice společnosti OpenAI v oblasti příjmů, ale také vysoké náklady na provoz umělé inteligence. Pokud budou tyto informace pravdivé, budou příjmy z předplatného provozovatele ChatGPT tvořit většinu celkových zisků firmy. Tím se OpenAI dostane již na úroveň nadnárodních konglomerátů typu Nestlé či Comcast, které mají na světovém trhu mnohem větší záběr.