Valheim asi nemohl přijít v lepší dobu. Nádherná hra, která v sobě mistrně kombinuje kouzlo starých her a ověřených konceptů moderních survival her si velmi rychle vydobyla své místo v srdcích hráčů stižených globální pandemií.
Screenshoty obsahují spoilery. Čtěte na vlastní nebezpečí.
Ačkoli hra vyšla do Early Access programu na Steamu teprve 2. února, někteří hráči už mají nahráno stovky hodin. Pokud máte skupinku přátel a baví vás aspoň trochu survival hry, nebudete na pár týdnu – a možná i déle – chtít hrát nic jiného.
Obsah a principy, které ve hře jsou, spíše jen naznačím. Valheim je jedna z těch her, které jsou nejlepší, když o ní až tak moc nevíte.
Kouzelné prostředí v neotřelé grafice
Valheim je krásná hra s velkou duší. Na první pohled jsou rozpixelovaná prostředí a objekty zvláštní. Jsme ve 20. letech 21. století a dokážeme vytvořit tak realistickou grafiku, že ji nelze od reality rozlišit. Valheim jde úplně jinou cestou. Kombinuje moderní post-processing a grafické efekty se starou grafikou známou z DOS éry nebo starých RPG typu Might & Magic 6-8.
Jenže ono to nějakým záhadným způsobem funguje. Hra připravuje krásná překvapení každý den; ať už jste v hustém lese, na mýtině, v bažině nebo na nejvyšší hoře, vždy je na co se dívat, něco, čím se kochat. Západy slunce při pohledu z okna (přesněji díry ve zdi) ve vlastnoručně postaveném vikinském obydlí, které jste si teprve před pár hodinami dostavěli se svojí skupinkou přátel, nabydou až emocionálního charakteru. Neodoláte, sednete si ke stolu, na nějž jste museli pokácet mocnou břízu (jejíž kmen vás při pádu pravděpodobně zabil. Několikrát.) do ruky vezmete právě uvařenou medovinu a budete se na pár sekund jen tak dívat na tu prazvláštně pěknou grafiku.
Draugirové, kostlivci a různá monstra jsou opravdu děsivá, stavby opravdu mohutné a impozantní, bažiny opravdu temné a tmavé, planiny rozsáhlé a nebezpečné.
Grafika Valheimu nemusí sednout všem, a lze předpokládat, že většinu lidí na první pohled zaskočí. Kdo ale vydrží, zamiluje si jí.
Postavit si hrad? Není problém
Ačkoli je Valheim v Early Access režimu jen několik málo týdnů, a část obsahu chybí, zdá se přesto hrou v podstatě dokončenou. To, co totiž nabízí, je neskutečné. Obří, procedurálně generovaný svět – každý seed je skutečně radikálně odlišný, a nabídne vždy jiný zážitek – umožňuje upravovat si terén k libosti každého vikinga. Chcete si postavit hrad? Do toho. Pořádný longhouse pro Hersira? Jistě. Vlastní vesnici s přístavem, vodním příkopem a hospodou? Není nic snadnějšího. U staveb, kde bych si ve hře jako ARK rval vlasy, jsem tu s potěchou sledoval, že vše relativně dobře vychází. Ne, že by nebyly problémy a několikrát se mi nerozpadla půlka stavby, ale to už souvisí spíše s mou vlastní neschopností a novotou hry.
Stavební systém ve Valheimu je úchvatný; je příjemnější než v Minecraftu, logičtější než v ARKu, intuitivnější než ve Starbound. Nepřináší nic závratně nového, přesto je unikátní. Drží se logických základů skutečných staveb, a umožní vám přesně to, co byste očekávali. Pokud chcete stavět impozantní a vysoké budovy, není to lehké a musíte využívat vzpěry a podpěry; čím pevnější dřevo, tím lépe. Realističnost občas překvapí – třeba, když zjistíte, že si ve vašem domě musíte udělat komín, jinak se udusíte kouřem z ohně. Naprosto logická věc, ale které hry na něco takového myslí?
Během prvních desítek hodin se většina hráčů zřejmě spokojí s menšími stavbami, které, přestože jsou mnohdy primitivní, vypadají v herním světě až překvapivě dobře – i když moc ještě ani netušíte, co vlastně děláte.
Později, kdy už budou z dobrodruhů zkušení kosiči Ódinových protivníků, se mohou vrhnout do staveb vskutku megalomanských. Kam se hrabe Sagrada Família na výtvory některých hráčů ve Valheimu.
Mořeplavectví v tom nejlepším
Podstatnou část hry ve Valheimu tvoří putování. Obří mapa je tak velká, že na její projití 100 hodin rozhodně nepostačí.
Ostatně, mrkněte na screenshot nahoře. Velkou část hry jsem strávil průzkumem, a toliko z mapy mám prozkoumáno po 120 hodinách. Tak moc velký každý náhodně generovaný svět ve Valheimu je.
A opravdu není prázdný.
Značnou část času budete trávit plavbou po oceánu. První zážitky na vodě jsou děsivé: Na sotva plavoucím voru potkáte první vlny a velmi rychle se rozhodnete vrátit se co nejdřív na pevnou zem. Objevovat, odhalovat, nacházet – připravovat se, a počkat na něco lepšího.
Dočkáte se. Nechci příliš prozrazovat, ale ve hře je lodí několik a ve chvíli, kdy se dostanete k těm lepší, rozbouřené vlny oceánu se stanou vaším nejlepším přítelem. Neohroženě se budete plavit křížem krážem celým světem a odhalovat nová tajemství (a konstantě přitom umírat).
Když se vaše skupinka vikinských hrdinů plaví vstříc novým územím v honbě za další hrdinnou smrtí v boji, na lodi budete mít prostor se rozpovídat – avšak jedním okem stále budete pozorně sledovat vodní hladinu. Oceány Valheimu skrývají nejedno překvapení, a ne každé z nich je nakloněno vašemu dalšímu žití.
Prozkoumávání a objevování je nedílnou součástí Valheimu, a je suverénně nejzábavnější s přáteli. Celý Valheim je strukturován s myšlenou spolupráce mezi hráči na serverech omezených 10 sloty. Se třemi až čtyřmi osobami jde o zážitek, jaký by si ve složité, uzavřené pandemické době, měl dopřát snad každý.
Neočekávané překvapení
Jednoduchý interface, stažení hry na 1 GB (v éře 100 GB her až zarážející) a pravidelná komunikace tvůrců je překvapivým receptem pro nečekanou herní bombu. Pár čísel: Za 17 dní se prodaly přes 3 miliony kopií. Za první týden se prodal milion; už to hru řadí mezi nejprodávanější vůbec, a nezdá se, že by prodeje výrazněji zpomalovaly, snad naopak.
Hodnocení je z 96 % pozitivní od 64 tisíc recenzentů – jedno z nejlepších hodnocení na Steamu. Valheim rychle dobývá žebříčky na Twitchi a reakce hráčů jsou vesměs velice pozitivní s konstruktivní kritikou a očekáváním dalšího obsahu.
Valheim není zdaleka dokonalou hrou. Využívá známé a jednoduché systémy. Nejde o hardcore hru, umírat sice budete často, ale zase tak moc to nestojí. Hlad vás nezabije a hodně času strávíte přípravou na expedici, běžně o dost víc než samotným putováním. Bossové, po jejichž porážce se vám otevře další obsah a možnosti výroby, také nejsou ničím novým (i když, nutno přiznat, bossové jsou skvěle provedení, obzvláště díky výtečně atmosférické hudbě). Náhodné dungeony? To už tu také bylo, stokrát.
To je ale právě na Valheimu to krásné. Nezkouší nic radikálně změnit, hráče drtit obtížností nebo naopak ho vést za ručičku. Je to prostě jen sandbox, ve kterém si každý může dělat to, co chce. A možná proto to funguje – a možná proto to tak dobře funguje teď, v téhle době. Je klidně možné, že kdyby Valheim vyšel před rokem, nikdo by si ho moc nevšiml a hrál ARK, Raft nebo jiný survival sandbox.
To se ale nestalo a místo toho tu máme skvělý zážitek pro jednoho nebo více hráčů, který chytne a nepustí. Pokud máte čas a trochu peněz navíc, litovat nebudete.
Sejdeme se ve Valhalle. Ódinův krkavec Hugin už čeká na dalšího hrdinu. Momentálně cena na Steamu bez slevy činí 16,79 euro.
Zdroj: inSmart.cz
Foto: inSmart.cz, Valheim – Iron Gate AB
-
Grafika - 10/10
10/10
-
Atmosféra - 10/10
10/10
-
Hratelnost - 10/10
10/10
-
Multiplayer - 10/10
10/10
-
Hudba a zvuky - 10/10
10/10
-
Souboje s trolly - 10/10
10/10
Ká je drahý??
Cena doplněna do článku, omluva, na informaci jsem zapomněl. Momentálně jde o necelých 17 euro na Steamu.